Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Simon Hallenslev FOTO Morten B. Bek
Vi danskere er ikke blege for at hylde danske succeser og har, hvis vi selv skal sige det, rigeligt af dem på internationalt plan. Alt fra danske skuespillere på røde løbere i Hollywood til danske medicinalvirksomheder, der troner over al konkurrence, avler stor stolthed.
På bilfronten har vi aldrig rigtigt haft noget at hylde, selvom en mand som Henrik Fisker gennem tiden har gjort sit. Med Fisker Ocean gør han det igen, og selvom bilen er udviklet i USA og bygget i Østrig, er det ikke en danskersucces, vi kan sidde overhørig.
Set fra dannebrogsfarvede briller er forventningerne store, og omtalen af Fisker Ocean har allerede været ganske omfattende herhjemme. Spørgsmålet er selvfølgelig, om bilen har potentialet til at blive den succeshistorie, som alle håber på?
Det bør ikke komme bag på nogen, at det er design, Henrik Fisker excellerer i, og selvom det er subjektivt, så er jeg med Ocean nødt til at knytte et par ord. Den ligner intet andet på vejene i dag, men uden at gå helt balalajka og ligne et rumskib, som en del elbiler er til fals for.
Fisker Ocean er en voluminøs bil, der alligevel formår at gemme sin højde og drøjde med såvel skarpe kanter som bløde former. Fisker får en SUV, der måler godt to meter i bredden, til at se sporty og eksklusiv ud, uden at det koster i loftshøjde eller bagsædeplads. Selv i denne ret diskrete sorte lakering kræver Ocean sin opmærksomhed, uanset hvor den er parkeret.
Foruden designet som helhed findes også en masse skæve og underfundige detaljer, som man opdager i etaper. Det vertikale blinklys på C-Stolpen, de oplyste dørhåndtag, det ret markante Fisker-logo, der også kan oplyses, og så selvfølgelig det store solcelletag, der kan give op imod 3.200 km om året under de rigtige (californiske) vejromstændigheder.
Og apropos Californien, så er det også her, Fisker har fundet inspiration til den iøjnefaldende gimmick, hvor alle ruder kan åbnes – inklusive bagruden. Denne ‘California Mode‘ kan skabe god gennemtræk og give plads til et surfbræt. På regnvåde og vindblæste danske veje virker det dog mindre relevant.
De californiske tendenser fortsætter ind i kabinen. Her er intet handskerum men i stedet en skuffe, der kan foldes ud og bruges som bord af passageren. Også chaufføren får et bord, et såkaldt ‘Taco Tray’, der på dansk grund sagtens kan bruges til smørrebrød.
LÆS OGSÅ | Første tur: EL6 er det bedste, Nio har skabt
Selve udfoldelsen af dette Taco-bord føles lidt som at lægge arm med en slatten robot, og det bliver lidt tilfældigt og sammenklasket. Desværre er det ikke det eneste sted, at kabinen har knas. Generelt virker det som om, at der er sparet nogle skøre steder.
De indvendige dørhåndtag er af så dårlig plastkvalitet, at de ikke ville gå som andensortering hos Fætter BR. Det er et sted på bilen, som man rører hver eneste gang, man benytter den… Det samme kan siges om klimapanelet, der virker skrøbeligt, og en håndfuld paneler, der er udført i plastik af tvivlsom kvalitet.
Den store 17,1” infotainmentskærm kan drejes fra højformat til såkaldt Hollywood-mode med vandret 16:9 widescreen-format. Udfordringen er bare, at skærmen i testbilen ikke låser ordentligt i sin slutposition og ender med at stå og rasle under kørslen.
Kørepositionen er også svær at blive gode venner med, særligt hvis man, som jeg selv, lider af u-lange lemmer. Der er ikke nok dybdejustering i rattet og selve sædet er til den hårde side uden ordentlig sidestøtte. Og det er piværgerligt!
Det er piværgerligt, fordi kabinen i Fisker Ocean har potentiale. Den er overskueligt sat op og giver, trods bilens designdrevne facon, masser af udsyn fra førersædet. Infotainmentskærmen er klar, trykfølsom og intuitiv i Fiskers hjemmegjorte system, hvor skærmen er opdelt i tydelige afsnit, der hver huser sin egen funktion som navigation og medieafspiller.
Det er også piværgerligt, fordi der er rigeligt med materialer der ikke føles sparet. Instrumentbord og midterkonsol er eksklusivt udført, som man forventer det, når man ser ind i Ocean for første gang. Disse steder rører man bare ved lidt sjældnere, end man gør ved dørhåndtaget.
Sidst er det piværgerligt, fordi bagsædet er rummeligt og regulært. Gulvet er fladt og giver fin plads til fusserne, mens den massive bredde på lige over to meter giver skulderplads til tre voksne. Knæ- og hovedplads er der rigeligt af, og så kan ryglænet som en ekstra luksus i denne veludstyrede One-variant justeres elektrisk.
Hvor Fisker Ocean skjuler sit monstrøse ydre i et gennemtænkt design, så er drøjden sværere at maskere under kørsel. Det er en stor og tung bil, der kører som en stor og tung bil. Ved rolig kørsel gør undervognen i princippet et fint arbejde i at opretholde et fint komfortniveau, selvom den klart er til den kontante side.
Der skal dog ikke meget mere end en skarp ujævnhed eller et semi-friskt sving til at afsløre et mangel på raffinement. Undervognen er stram nok til at minimere krængning, mens undervogn, chassis og styretøj lider under kampvægten på 2,4 tons og mangler balance.
Styretøjet er præcist nok, men det mangler ligeledes raffinement. Det er underligt vægtet og giver ingen føling med forhjulene, hvilket kunne have hjulpet lidt på følelsen af balance. Bremsepedalen følger samme tendens, hvor rekuperation optræder i etaper og en svampet bremsepedal gør trykket svært at dosere.
Drivlinjen er, som en elektrisk drivlinje med 564 hk nu er. Hurtig. Alligevel er kraftleveringen i Fisker Ocean programmeret som om den har gammeldags turbotøven. Der sker ikke meget til at begynde med, før elmotorerne pludseligt får fat og skubber den voluminøse bil aggressivt afsted. Det bliver lidt staccato ved hårde accelerationer, men det er egentlig rart, at Ocean er rolig i optrækket ved lav hastighed.
Fisker Ocean har et stykke vej endnu, og det er måske ikke så underligt så tidligt i processen. Spørg bare de allerførste ejere af Tesla Model S eller dem, der købte en VW ID.3 1st Edition, om disse første biler var problemfri og godt bygget.
Fisker Ocean er hverken problemfri eller godt bygget. Dele af kabinen er udført i delvist tarvelige materialer, mens enkelte områder også lider af en halvslatten byggekvalitet. Køreoplevelsen mangler ligeledes fintuning og balance.
Det betyder dog ikke, at der ikke er potentiale. Kabinen har absolut sine stærke sider, ikke kun på pladsfronten men også på oplevet eksklusivitet i de store paneler. Infotainmentskærmen er skarp og det hjemmegjorte Fisker-system er over al forventning.
Denne første testtur gav ikke anledning til en præcis rækkeviddetest, men et batteri på 106,5 kWh og en rækkevidde på op til 707 km er også en klar styrke. Det samme er fabriksgarantien på 6 år, den veganske kabine og den emissionsfri produktion på Magna-Steyr fabrikken. Der ER potentiale.
Potentialet er måske bare ikke lige nu, hvor man skal give 529.000 kr. for en Fisker Ocean Extreme, der er første aftapning. Men når børnefejlene er rettet og Fisker Ocean Sport kan fås for 329.280 kr., så får piben en helt anden lyd.
Motor: Elmotor (for og bag)
Batteristørrelse: 106,5 kWh
Ydelse: 564 hk / 736 Nm
0-100 km/t: 4 sek.
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 18,3 kWh/100 km
Rækkevidde: 707 km
Ladekapcitet: 250 kW
Mål (L/B/H): 477/198/163 cm
Køreklar vægt: 2.433 kilo
Bagagerumsvolumen: 476-918 liter
Startpris: 529.000 kr.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.