september 22, 2023

Første tur: Hyundai Kona EV er opdateret på den helt rigtige måde

Den første Kona EV var begavet med lang rækkevidde og en kraftig elmotor, men den led af pladsmangel og kedelige køreegenskaber. Den nye roder bod på begge dele.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Ostrava, Tjekkiet, af Hyundai

First mover. Den, der gør noget først, som gør, at mange andre følger efter og gør det samme. Hyundai var first mover i 2018 med Kona EV. Der havde aldrig før været en elbil med en ordentlig rækkevidde over 400 kilometer og en kraftig elmotor, som var prissat, så danskerne kunne forstå det.

2018 er kun 5 år tilbage, men i elbilernes verden føles det som flere årtier. Udvikling, udbud og udsalgspris har rykket sig voldsomt. Alligevel føltes den første Kona EV som om, den havde meget at tilbyde på sine gamle dage – rækkevidden var stadig stærk, design og udstyr fulgte godt med tiden.

Men biler i samme eller næsten størrelse er poppet op hos mange af Hyundais konkurrenter siden Kona EV stjal rampelyset. I dag kan de samme kunder shoppe en BYD Atto 3, en Citroën Ë-C4, en Cupra Born, en Kia Niro EV, en Jeep Avenger, en VW ID.3 eller en Peugeot E-2008. Dejligt for forbrugeren, ikke så dejligt for Hyundai.

Den grundlæggende fornyede Kona EV skal overgå ikke bare den gamle Kona EV, men også alle de andre i klassen. Hyundai har rørt kraftigt i gryden, så den elektriske crossover ikke bare kan være med på klasseniveau, men måske endda hæve det.

Rækkevidde på den gode side af 500 kilometer

Den koreanske mastodont af en bilproducent har bygget noget ind i den nye Kona EV, som hiver den tilbage på scenen på en prominent plads i rampelyset: en rækkevidde på 512 kilometer. Det er et antal kilometer på en opladning, som typisk kræver et større batteri end det, Hyundai bruger her i Kona EV.

Med 65,4 kWh og et lavt strømforbrug rammer Kona EV en WLTP-rækkevidde, som svarer til den, der i Cupra Born og VW ID.3 kræver et markant større batteri. Med cirka 11 kWh mere end i Jeep Avenger og Peugeot E-2008 kommer man over 100 kilometer længere i Kona EV.

I hverdagen er forskellen mellem 400 og over 500 kilometer af mindre betydning. Man kører til arbejde, i byen, måske på besøg i en by ikke alt for langt væk, og så lader man op hjemme. Skal man længere væk, er de ekstra kilometer en kæmpe bonus, og Kona EV stiller næsten alle konkurrenter i et dårligt lys.

Hyundai har også denne gang en Kona EV til dem, der vil betale mindre og køre mindre. Kona EV med 48,4 kWh koster 30.000 kr. mindre end den med 65,4 kWh. Men 377 kilometer på en opladning er så meget mindre og under klasseniveau, at man skal tænke sig godt om, før man sparer 30.000 kr. Noget af besparelsen kan man meget vel miste, når bilen skal sælges igen, fordi også købere af brugte elbiler kan tillade sig at forvente mere end 377 kilometer.

Mere plads til folket

Anden generation Kona er udviklet først og fremmest som elbil og ikke, som den gamle, først og fremmest med forbrændingsmotor. Denne gang er der blandt andet tænkt på et lille rum, et frunk, i motorrummet, der kan rumme ladekabel og en pose sprinklervæske. Gulvet ved bagsædet er også fladt.

Med K3-platformen er Kona EV blevet meget større – 15 cm længere – og kan derfor gøre op med det største kritikpunkt ved den første Kona EV, nemlig en meget trang kabine. Kona EV går fra udfordret familiebil til noget af det mest rummelige i kategorien. Bagsædet har masser af plads til to voksne, og at bagagerummet er vokset fra 332 til 466 liter gør en meget stor forskel.

Hvor der før var et monstrum af en midterkonsol i Kona EV, hvor gearvalg, klimaanlæg og meget andet bredte sig, er de to i forsæderne nu befriet for indtrængende materiel. Gearvælgeren sidder, som i Ioniq 5 og 6, til højre bag rattet, og den lave del af midterkonsollen til køreindstillinger, sædevarme, kamera og trådløs mobilopladning er slank og fylder ikke op.

Hyundai rammer i det hele taget plet med indretningen oppe foran. Materialer og lækkerhedsfaktor er løftet betydeligt, og Kona EV har flere klassiske knapper end alle konkurrenterne – og flere end i Ioniq-modellerne. At skifte temperatur kunne ikke være nemmere, og sådan er det for de fleste funktioner.

Kona EV har den nye generation af infotainmentsystemer og en ny digital instrumentering, hvor der stadig er dybe menuer, men også mulighed for en forside med forskellige, store ikoner. Jeg forstår dog ikke, hvorfor Hyundai endnu ikke har løst problemet med, at Apple CarPlay og Android Auto kun sker med kabel. Der er ingen trådløs funktion, og undskyldningen har i årevis været, at der er uenigheder. Få det dog fikset.

Der er nu også mulighed for head-up-display direkte i forruden og ikke på en plexiglas-skive, og automatisk parkering, digital nøgle med smartphone eller smartwatch er også usædvanligt udstyr i klassen.

Stram på 19” hjul, men 17” er standard

Køreglæde i den gamle Kona EV var tæt forbundet med den stærke elmotor med 204 hk. Køreegenskaberne kunne ikke svinge sig op til at være mere end okay, og det var egentlig ikke så underligt, når Kona oprindeligt var lavet til forbrændingsmotorer og ikke tyngden fra både elmotor og et stort batteri.

Om man holder af store alufælge eller ikke går op i hjulstørrelsen, vil de store 19” på testbilen tage deres helt egen bid af rækkevidden på 512 kilometer. Kun med de meget aerodynamiske 17” aluhjul, som alle Kona EV har som standard, står bilen til 512 kilometer.

Jeg kører på vejene i samme region som fabrikken, hvor Kona EV bygges på samme bånd som Tucson og i30. De tjekkiske veje er mindre hullede end de danske, men nogle hovedveje har grov og beskadiget belægning. Kona EV kører med stram affjedring, i hvert på 19” hjul, og alligevel er den sjældent for hård eller stødende.

Kona EV kører som en mindre og lettere bil end den gamle. At udvikle modellen primært som elbil og derefter med benzinmotor gør en forskel. Den elektriske Kona er flydende og ret præcis på de tjekkiske veje, og med nu 217 hk er den med lethed oppe på 100 km/t og hurtig fra 60 til 90 km/t.  

Du kan bare spare pengene 

Kona EV med 65,4 kWh i batteritanken har en uvurderlig forskel, når kunderne skal shoppe på kryds og tværs mellem elbilerne i samme prisklasse. 512 kilometer på en opladning er meget bedre end normen og normalen, og det ser helt skævt ud, at en Peugeot E-2008 med 154 hk, 403 kilometer rækkevidde og GT-udstyr koster 319.990 kr.

For 10.000 kr. mere har Kona EV mere af det hele. Mere plads, flere kræfter, betydeligt bedre rækkevidde, og startprisen med batteriet på 65,4 kWh er ikke bare et springbræt til at bygge videre. For 329.995 kr. har Essential-versionen så meget udstyr, at de dyrere udgaver Advanced og Ultimate til 349.995 kr. og 369.995 kr. er at overdrive. Køb trådløs mobilopladning til 2.495 kr., måske et soltag til 7.495 kr., og Kona EV Essential er næsten perfekt udstyret.

Burde Kona EV være billigere? Måske, for Tesla Model 3 koster 339.990 kr. og har endnu mere udstyr. Men Kona EV står helt tydeligt bedre i den kamp end de fleste af konkurrenterne, som taber på rækkevidde, udstyr eller motorkraft. Den anden generation Kona EV er ikke kun bedre end den gamle, men også over klassens gennemsnit.


SPECIFIKATIONER

Hyundai Kona EV 65,4 kWh Ultimate  

Motor: Elmotor (fortil)
Ydelse: 217 hk/255 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 172 km/t
Forbrug: 14,8 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 65,4 kWh
Ladekapacitet: 102,3 kW
Rækkevidde: 512 kilometer
Mål (L/B/H): 436/183/158 cm
Køreklar vægt: 1.870 kilo
Trækvægt: 700 kilo
Bagagerumsvolumen: 436-1.300 liter

Pris: 369.995 kr. (Kona EV fås fra 299.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Hyundai Kona EV til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS