juni 28, 2024

Første tur: Mazda MX-5 er bedre end nogensinde

Opskriften har gjort den til den bedst sælgende sportsvogn gennem 35 år. Nu opdateres den lille japaner, og det er kun til det bedre.

AF: Zacharias Lund FOTO: PR

Bilbasen var inviteret til Kroatien af Mazda Danmark.

Den har udviklet sig meget gennem de seneste 35 år hvor hele fire generationer af MX-5 er blevet lanceret.

Sjov? Det er den unægteligt, og det har den altid været. Jinba Ittai kalder Mazda det selv. Ideen om at bil og fører er ét og i harmoni. Jeg vælger at bruge to gode, danske ord: gode køreegenskaber. 

Jeg har kørt den nyeste model Mazda MX-5, der i år runder 35 år på markedet og samlet er blevet produceret i 1,25 millioner eksemplarer. Det er køreglæde i sin reneste form, og så koster den ikke millioner. Læs mere om prisbaskeren af en sportsvogn lige her.

Ingen grund til fornyelse

Meget kan siges om MX-5, men tung og kluntet er vist en injurie mod alt hvad MX-5 står for. Mazda MX-5 er en fantastisk lille bil, der siden 1989 har bragt smil på læben bag rattet og som i stor stil fortsat gør det. 

Denne seneste generation kører på 9. år og der er faktisk ikke sket det store på den lille roadster. Med dette nye facelift er det første gang, at folkene fra Japan piller ved designet. 

Mazda har optimeret oplevelsen i kabinen ved at give bilen en større infotainmentskræm på 8,8” og trådløs Apple Carplay/Android Auto. Derudover har MX-5 fået nye LED-forlygter, såvel som LED-blinklys bagpå. Dertil kommer også en ny eksteriørfarve “Aero Grey Metallic” og et nyt sæt fælge. 

Af større nyheder er det nye DSC-track. Vælger man 2.0-varianten, får man adgang til dette køremodus, hvor den nye dynamiske stabilitetskontrol skal sikre førerens sikkerhed på en bane. I samspil med et nyt spærredifferentiale er MX-5 blevet mere stabil og endnu bedre i svingene.

Det er med andre ord ikke de helt store fornyelser, men små justeringer, der gør den kvikke lille roadster endnu bedre. Hvorfor også ændre noget, der fungerer upåklageligt. 

Sjov som altid

Er der et ord, man ofte forbinder med Mazda MX-5, så er det sjov. Nogen vil mene at ikonisk er det rette ord, men jeg holder fast i sjov. Mazda har kreeret en formular så god, at ingen har kunne matche den de seneste mange år. I hvert fald ikke til samme prisniveau.

Det er dog kun indtil MG sender deres elektriske Cyberster på gaden, der meget vel kunne være en elektrisk udfordrer til MX-5. Indtil da sidder MX-5 enevældigt på tronen af forholdsvis billige roadsters, der giver meget køreglæde til rimelig priser.

Gearkassen er som bygget til køreglæde. Kontant og præcis. Omdrejningstælleren møder først muren, når motoren spinder med 7.000 omdrejninger i minuttet, og det kan vi jo godt lide. Læg dertil at den samlede vægt lige knap overstiger 1.000 kg. Alt dette i samspil giver en symfoni af køreglæde, der er svær at matche til prisen.

Hvad end det er på snoede kroatiske veje eller markvejen hjemme i Danmark, så bringer MX-5 glæde med sine fede køreegenskaber.

Kun ét valg

Mazda har længe kørt parløb med to motorvarianter: 1.5- og 2-liters motor. Dette parløb ser dog sin ende og allerede nu har Mazda stoppet produktionen af MX-5 med en 2-liters motor til Danmark og resten af Europa. 

Man kan derfor ikke bestille og konfigurere sin egen Mazda MX-5 med en 2-liters motor. Frygt ej, man kan fortsat købe en lagerbil fra Mazda med denne motor, men det er kun indtil deres lager ophører og så er det altså slut med 184 hk og to liter.

Det efterlader en 1.5-liters motorvariant, der trods sine færre kræfter ikke går ned på sjov. Den har 131 hk, trækker på baghjulene og så koster den fra 313.500 kr. Det er en skarp pris for en kæk sportsvogn af den kaliber, hvis du spørger mig.

De 131 hk sender mig afsted mod 100 km/t på 8,3 sekunder, hvilket ikke er decideret oprivende, men på snoede veje bliver antallet af heste fuldkommen underordnet og den lille japaner danser rundt i svingene, og det er en fornøjelse at sidde bag rattet.

35 års erfaring

Med 35 år i bagagen har Mazda MX-5 med sine morsomme køreegenskaber bragt glæde til ejere i årtier. Der er produceret over 1,25 millioner MX-5 og det bevidner også om, at den lille roadster ikke er gået ubemærket hen gennem tiden.

I de 35 år har MX-5 gennemgået store ændringer i design og motorvarianter, men køreegenskaberne har folkene fra Mazda heldigvis altid excelleret i. Det har nærmest været en hellig del af den ikoniske roadster, som man ikke måtte ændre på. 

Den har været igennem fire generationer af design. Det startede med de ikoniske klaplygter og er nu endt med LED-lygter. Mazda har holdt deres lille køremaskine aktuel de seneste 35 år og mon ikke den fortsætter med at være det lidt endnu.

Hvad end det bliver en elektrisk MX-5 eller endnu en benzindreven, kan man forvente at Mazda for altid holder fast i princippet om, at køreglæde er noget af det vigtigste og det kan man jo kun værdsætte.

Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

Motor: R4 benzin, 1.496 cm3
Ydelse: 131 hk / 152 Nm 
0-100 km/t: 8,3 sekunder
Tophastighed: 204 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2-udledning: 142 gram/km
Mål (L/B/H): 391/173/123 cm
Køreklar vægt: 1.050 kilo
Bagagerumsvolumen: 
130 liter
Pris: 313.500 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Mazda MX-5 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS