Test og anmeldelser

Første tur: Opdateret Mercedes-Benz E-Klasse vil være sportslig

Af i Test og anmeldelser
Den mest solgte Mercedes-Benz model overhovedet har fået et ansigtsløft. Det skal gøre den mere sportslig, men vi er ikke sikre på, at det er nødvendigt. Vi tager den første tur.

Af: Jacob Dalby / d. 12. august 2020

Siden den første Mercedes-Benz E-klasse blev lanceret tilbage i 1946, er der solgt over 14 millioner eksemplarer. E-klasse er den mest solgte Mercedes-Benz model overhovedet og for de fleste den mest ikoniske. 10. og nuværende generation er netop blevet opdateret og den kommer til Danmark 22. august.

LÆS OGSÅ: GLS er den største SUV fra Mercedes-Benz. En S-klasse i højformat?

Den hurtige læser har allerede spottet, at nummerpladerne er tyske. Desværre hærger Corona stadig så istedet for at rejse sydpå har Mercedes fragtet de tysk-indregistrerede biler til Københavnsomårdet. Vi triller ud mod Dragør og kører den første tur.

Mercedes Benz E-klasse facelift

Ansigtsløft til Mercedes-Benz E-Klasse

Jeg tror ikke vi træder nogen over tæerne, når vi siger, at Mercedes er det komfortable valg i klassen mod ærkerivalerne Audi A6 og BMW 5-serie. Mange vil tilmed mene, at Mercedes E-Klasse måske endda er til morfar-segmentet. Det skal være slut, mener Mercedes. Nu skal det være sportsligt.

LÆS OGSÅ: DUEL: Strømførende firmabiler fra Mercedes-Benz og Volvo

Til det formål har E-Klassen fået et lille ansigtsløft. Nye og smallere LED-lygter for og bag, der gør E-klassen bredere og, faktisk, mere sportslig at se på. Indenfor er største forandring det nye rat, som nu delvist er med touch-knapper istedet for almindelige trykknapper. Det fungerer fint, selvom jeg vil mene, at mange vil savne de almindelige knapper at trykke på. Uanset kræver touch-knapperne på rattet lidt tilvænning.

Specifikationer

Mercedes-Benz

E 300 e sedan

Motor: R4 benzin, 1.991 ccm

Ydelse: 320 hk / 700 Nm

0-100 km/t: 5,8 sek.

Tophastighed: 245 km/t

Forbrug: 62,5 km/l

Startpris: 629.900 kr.

Indenfor er også de to store skærme i forlængelse af hinanden opdateret til nyeste MBUX-system; Mercedes-sprog for infotainment. Skærmene er standard nu på 12,3″, som vi kender det fra eksempelvis S-Klassen. Infotainmentsystemet, der stadig er blandt de bedste, hvis ikke det bedste, betjenes enten ved hjælp af touch på skærmen, touchpad’en mellem forsæderne eller med talekommandoer.

Bag rattet er alt som det plejer

De kosmetiske detaljer ændrer dog ikke på køreindtrykket; Mercedes er stadig komfortens mester – ikke sportens. Selvom den tager sving pænt, er oplevelsen ikke involverende og det er svært rigtigt at huske sving fra hinanden, når du ikke får føling igennem rattet. Men lad os være ærlige; Mon ikke det er sådan, at kunderne vil have det. Der er nemlig ingen tvivl om, at også den opdaterede E-klasse er komplet i sin adfærd og den mest komfortable i klassen. Ligesom jeg forventer E-Klasse-kunderne ønsker sig det.

LÆS OGSÅ: Dumpet i elgtest: Populære hybridbiler kæmper med vægten

Dagens testbil er plug-in hybrid-varianten E 300 e med 4-cylindret rækkemotor og en samlet ydelse på 320 hk. Plug-in systemet er det samme som fra før faceliftet, hvilket betyder en elektrisk rækkevidde på knap 50 km fra batteriet på 13,5 kWh. Det betyder også, at Plug-in hybrid-varianterne ikke kan hurtiglades.

Hvad koster Mercedes-Benz E-Klasse?

De bedst sælgende motorvarianter i Danmark er dog klart E 220 d og E 300 d med dieselmotorer. De to varianter står for henholdsvis 50 og 20 % af det samlede danske salg. Priserne starter ved 615.000 kr. for E 220 d Advantage i sedan-udgaven. Har du brug for pladsen, eller kan du bare bedre lide stationcar, skal du slippe 650.000 kr.

LÆS OGSÅ: 3x kvikke stationcars med over 300 hk til under 200.000 kr.

Når det kommer til leasing, som står for en stor del af den danske E-klasse bestand, starter beskatningspriserne ved 499.998 kr. for både E 200 og E 220 d.

Om forfatteren

Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.