Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Jacob Dalby / d. 12. august 2020
Siden den første Mercedes-Benz E-klasse blev lanceret tilbage i 1946, er der solgt over 14 millioner eksemplarer. E-klasse er den mest solgte Mercedes-Benz model overhovedet og for de fleste den mest ikoniske. 10. og nuværende generation er netop blevet opdateret og den kommer til Danmark 22. august.
LÆS OGSÅ: GLS er den største SUV fra Mercedes-Benz. En S-klasse i højformat?
Den hurtige læser har allerede spottet, at nummerpladerne er tyske. Desværre hærger Corona stadig så istedet for at rejse sydpå har Mercedes fragtet de tysk-indregistrerede biler til Københavnsomårdet. Vi triller ud mod Dragør og kører den første tur.
Jeg tror ikke vi træder nogen over tæerne, når vi siger, at Mercedes er det komfortable valg i klassen mod ærkerivalerne Audi A6 og BMW 5-serie. Mange vil tilmed mene, at Mercedes E-Klasse måske endda er til morfar-segmentet. Det skal være slut, mener Mercedes. Nu skal det være sportsligt.
LÆS OGSÅ: DUEL: Strømførende firmabiler fra Mercedes-Benz og Volvo
Til det formål har E-Klassen fået et lille ansigtsløft. Nye og smallere LED-lygter for og bag, der gør E-klassen bredere og, faktisk, mere sportslig at se på. Indenfor er største forandring det nye rat, som nu delvist er med touch-knapper istedet for almindelige trykknapper. Det fungerer fint, selvom jeg vil mene, at mange vil savne de almindelige knapper at trykke på. Uanset kræver touch-knapperne på rattet lidt tilvænning.
Motor: R4 benzin, 1.991 ccm
Ydelse: 320 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 5,8 sek.
Tophastighed: 245 km/t
Forbrug: 62,5 km/l
Startpris: 629.900 kr.
Indenfor er også de to store skærme i forlængelse af hinanden opdateret til nyeste MBUX-system; Mercedes-sprog for infotainment. Skærmene er standard nu på 12,3″, som vi kender det fra eksempelvis S-Klassen. Infotainmentsystemet, der stadig er blandt de bedste, hvis ikke det bedste, betjenes enten ved hjælp af touch på skærmen, touchpad’en mellem forsæderne eller med talekommandoer.
De kosmetiske detaljer ændrer dog ikke på køreindtrykket; Mercedes er stadig komfortens mester – ikke sportens. Selvom den tager sving pænt, er oplevelsen ikke involverende og det er svært rigtigt at huske sving fra hinanden, når du ikke får føling igennem rattet. Men lad os være ærlige; Mon ikke det er sådan, at kunderne vil have det. Der er nemlig ingen tvivl om, at også den opdaterede E-klasse er komplet i sin adfærd og den mest komfortable i klassen. Ligesom jeg forventer E-Klasse-kunderne ønsker sig det.
LÆS OGSÅ: Dumpet i elgtest: Populære hybridbiler kæmper med vægten
Dagens testbil er plug-in hybrid-varianten E 300 e med 4-cylindret rækkemotor og en samlet ydelse på 320 hk. Plug-in systemet er det samme som fra før faceliftet, hvilket betyder en elektrisk rækkevidde på knap 50 km fra batteriet på 13,5 kWh. Det betyder også, at Plug-in hybrid-varianterne ikke kan hurtiglades.
De bedst sælgende motorvarianter i Danmark er dog klart E 220 d og E 300 d med dieselmotorer. De to varianter står for henholdsvis 50 og 20 % af det samlede danske salg. Priserne starter ved 615.000 kr. for E 220 d Advantage i sedan-udgaven. Har du brug for pladsen, eller kan du bare bedre lide stationcar, skal du slippe 650.000 kr.
LÆS OGSÅ: 3x kvikke stationcars med over 300 hk til under 200.000 kr.
Når det kommer til leasing, som står for en stor del af den danske E-klasse bestand, starter beskatningspriserne ved 499.998 kr. for både E 200 og E 220 d.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.