Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
For kun 300.000 kr. kan du få svimlende kræfter i MG4 XPower. 435 hk i en kompakt elbil er lig med balstyrisk acceleration, som vil tiltale et særligt publikum.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Før i tiden, og det er ikke lige for nylig, kunne det lade sig gøre for folk under 30 år at spare op til en Ford Fiesta ST, en Seat Leon Cupra eller en anden hot hatch. Fast arbejde, adresse hos mor og far, slidte cowboybukser og nye sneaks kun hvert tredje år var så en selvfølge, hvis kontoen i banken nogensinde skulle nå at ramme målet. Men hvad gjorde (og gør) man ikke for at være cool, have en stor motor og for at kunne køre fra de andre?
Der er stadig, og der vil altid være, drengerøve. Dem under 30 (men også dem langt over) vil stadig gerne have store motorer i små biler. De har det ikke sjovt, for det at spare op til en hot hatch er blevet lige så sjovt som at spare op til pensionen. Det virker som et projekt, de gamle har fundet på, og det er svært nogensinde at spare sammen til en VW Golf GTI, når man vil nå det, inden man fylder 50 år. Den koster 665.000 kr. Og en Fiesta ST? Altså, de laver slet ikke Fiesta mere…
Begynd bare den håbefulde opsparing igen. Elbilerne er hot hatch-projektets redning, og kinesiske MG laver den første vilde, elektriske hatchback. MG4 XPower. Den har fuldstændig tåbelige 435 hk, og den koster 299.999 kr. Der er håb for drengerøvene.
Hvis man køber en Golf GTI, så vil man gerne vise, man har brugt virkelig mange penge på sin Golf. Så skal den ikke ligne en Golf 1,5 TSI med 130 hk. Den skal have skørter, store fælge, spoilere.
MG4 XPower er så underspillet, at hvis ikke den har den matte, grønne lakering, som er eksklusiv for lige netop den MG4-udgave, skal du se godt efter. Fælgene er samme størrelse som på en MG4 Long Range – 18” – og spoilerne er de samme. Skørterne har nogle sølvfarvede striber, men formerne er de samme. Det er som om, mere af manien skulle være synlig. 435 hk og 0-100 km/t på 3,8 sekunder – det må gerne kunne ses. Drengerøvene ville sætte pris på det.
Kabinen er også MG4-stangvare, når man ikke lige kigger efter. Men der er da Alcantara-indtræk på sæder og dørsider, og sæderne virker da også lidt mere faste. De kunne også kun blive bedre end i standardudgaverne.
Der er opgradering til infotainmentsystemet i alle MG4 af seneste årgang, men det er stadig lidt sløvt. Der er hverken et federe lydanlæg eller “skiftepaler” til regulering af regenerering – og XPower og alle andre MG4 kan nu køres med one pedal-funktion, så det er en forspildt chance med de manglende paler.
MG4, power i mild grad eller power i vild grad, så føles den kinesisk byggede bil som om, den er bygget på et stramt budget. Materialerne er tynde og hårde, og det eneste der har et strejf af noget lækkert er rattet. Det er også det, man interagerer med, og så skal jeg minde mig selv om, at der står 299.999 kr. på prislappen.
Med XPower er raseriet under overfladen, og der er noget specielt i at vide, at ingen kan se, hvor meget MG4-føreren har at gøre godt med. Vedkommende kan køre fra de fleste ved at bruge bare noget af ydelsen, for 435 hk til cirka 1.800 kilo frigiver ret meget dynamisk energi.
Bagtil i MG4 XPower ligger en elmotor med 231 hk, og foran ligger en elmotor med 204 hk. Grebet er derfor på alle fire hjul, og det kan varieres mellem de to aksler med en responstid, der er så kort, at jeg vil kalde den øjeblikkelig. Et elektronisk spærredifferentiale, som er en simpel udbygning af ESC-systemet, kan bremse hvert enkelt hjul, når fordelingen ikke stemmer. Bremserne er ventilerede for og bag, og de har større dimensioner end på øvrige MG4-modeller. XPower har også stivere fjedre og hårdere støddæmpere, og styretøjet er der også justeret på.
Det er øjeblikkelig kilden i maven og holden vejret, når MG4 XPower skydes af. Dosering af kræfterne er nem, og den lille hatchback lider ikke af Teslaernes tendens til overfølsom speederpedal. Den forreste elmotor melder sig på banen med vibrationer og lyd, og jeg skal bruge mere tid med MG4 for at finde ud af, om det er charme eller noget, der irriterer.
Med den hårdere affjedring kommer ikke en meget ringere affjedringskomfort. Justeringerne er dog stadig effektive, for tæsket rundt på en åben vej med både små og lange kurver ligger XPower stabilt. Forskydning af kræfterne mellem de to motorer kan give små vrik med bagenden, men det drejer sig om et halvt sekund, før der tages hånd om legen.
Med hård acceleration føles bilens forende lidt for let i sving, men det er et andet problem, der gør den hidsige MG til en raket, der er bedst, når det går lige ud. Styretøjet er tungere end i standardmodeller, men det er slet ikke direkte eller hurtigt nok. Det er en mudret oplevelse.
Det vil mange drengerøve tænke mindre over, end jeg gør. For de har 435 hk, som får større og stærkere elbiler til at blegne. Sportsvogne med benzinmotor har ikke en chance. Den viden, og muligheden for at komme først og køre stærkt, er mere vigtig end et godt styretøj.
Man skal ikke køre stærkt for længe i MG4 XPower. Rækkevidden vil gøre det svært. Kineserne har valgt batteriet fra Long Range-udgaven, som har en kapacitet på 64 kWh, og ikke batteriet med 77 kWh fra den nye MG4 Extended Range. Det sparer cirka 76 kilo, og de kilo ville sikkert være nok til lægge 0,2-0,3 sekunder fra 0-100-tiden, og så ville der være mindre at prale af. Det ville også koste en smule på dynamikken.
Men MG4 XPower vejer 1.803 kilo, og det gør den 128 kilo tungere end den baghjulstrukne med 204 hk. Som jeg ser det, ville 76 kilo gøre en lille forskel, når der i forvejen er så mange kilo. Kunne det ikke være sjovt at køre både stærkt OG langt?
Med 385 kilometer på en opladning, hvis man ikke kører, som kræfterne lægger op til, er rækkevidden okay, og hvis man går op i længst mulig rækkevidde, har MG også en anden ny MG4: MG4 Extended Range med 520 kilometer på en opladning. Extended Range har samme pris som MG4 XPower, men den er næppe noget for en klassisk drengerøv.
SPECIFIKATIONER
MG4 XPower
Motor: Elmotorer (fortil og bagtil)
Ydelse: 435 hk/600 Nm
0-100 km/t: 3,8 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 18,7 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 64 kWh
Ladekapacitet: 140 kW
Rækkevidde: 385 kilometer
Mål (L/B/H): 429/184/152 cm
Køreklar vægt: 1.803 kilo
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 363-1.165 liter
Pris: 299.999 kr. (MG4 fås fra 229.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/3.995 kr. (MG4 fås fra 3.295/3.295 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.