Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Simon Hallenslev FOTO BMW PR
Bilbasen var inviteret til Tyskland af BMW Danmark.
Selvom BMW lancerer nye fuldelektriske modeller på stribe, så er det den gode, gamle BMW X3, der er mærkets vigtigste. Salgstallene for 2023 fortæller i hvert fald, at X3 var mærkets mest populære model på globalt plan med sund blanding af benzin- og dieselvarianter samt helt eller delvist elektrificerede varianter.
I Danmark er det den elektriske iX3-variant, der dominerer, og den bliver ikke opdateret i denne omgang. En elektrisk X3-størrelse skal realiseres på den Neue Klasse-arkitektur, som BMW skal bygge sin elektriske fremtid på, og det sker ikke før engang i næste år. Tidligst.
Den nye BMW X3 er derfor nok mere målrettet mod det elbiltøvende Europa, end den er til danskerne. Til gengæld er den fed og fås fortsat med rækkesekser!
Lanceringen af den nye BMW X3 finder sted i München sideløbende med BMW 1-Serie, der lidt utidigt lanceres i en ny generation. Begge nylancereringer er reelt videreudviklinger af deres forgangne generationer; men det er kun synligt på 1-Serien. Den nye X3 ser helt anderledes ud sammenlignet med den seneste G01.
Den nye G45 X3 er udført i et såkaldt monolitisk design, hvilket blot betyder ‘rene linjer’. BMW X3 er nu totalt forskånet for påklistrede trimlister på kofangere, dørsider og omkring hjulkasser for et mere rent look. Af samme årsag er dørhåndtagene også integreret i dørene.
Nyregrillen er, ikke så overraskende, vokset, og er monteret højere på snuden, der også er mere oprejst. Grillen fås dertil med LED-lys samt med et nyt mønster og flankeres af to nye forlygter med kørelys i en L-form. Bagenden er fri for bløde former og unødigt tingeltangel med nye baglygter, der er mere kantede end på forgængeren.
Noget kunne også tyde på, at der er lagt mere arbejde i at gøre gammel X3 til ny X3, end det er tilfældet for 1-Serien. For hvor lillesøster deler dimensioner med sin forgænger, så er den nye BMW X3 længere, bredere og lavere end sin forgænger.
Udvendigt er den nye BMW X3 er 34mm længere, 29mm bredere og 25mm lavere, hvilket, sammen med en bredere sporvidde og større skærmkasser bagpå, giver en noget bøffet SUV. Akselafstanden forbliver dog uændret, og det betyder naturligt, at de indvendige pladsforhold er så gode, som de altid har været.
De rene linjer rykker med ind i kabinen, som står mere luftig sammenlignet med forgængeren. Hovedelementet er selvfølgelig det store Curved Display, hvor instrumenterings- og infotainmentskærm smelter sammen i en bue. Her er 12,3” digital instrumentering og 14,9” infotainment, som kører på det seneste iDrive 9 system.
Skærmene står med krystalklar opløsning, god trykfølsomhed og en hurtig processor, der sikrer, at systemet altid lystrer kvikt på inputs. De øverste lag af systemet er nemme at finde rundt i, mens mere specifikke indstillinger er sværere. Her har X3 allernådigst fået lov at beholde drejehjulet i midterkonsollen, der gør det nemmere at tilgå bilens indstillinger under kørsel uden at fedte med små ikoner på skærmen.
Drejehjulet hjælper også lidt på den tabte brugervenlighed, som manglen på trykknapper i midterkonsollen medfører. Infotainmentskærmen har dertil en fast bjælke i bunden til klimaanlægget, der også hjælper uden at erstatte knapperne helt.
Det eneste, der står uændret i kabinen fra forgængeren, er bygge- og materialekvaliteten. Den er, som BMW er bedst, uanset om man går med en læderfri løsning eller en Merino-beklædt læderkabine. Instrumentbord og dørsider fås med et strikket genbrugsmateriale, som det også ses i Mini, og mens det bidrager til en moderne følelse, foretrækker jeg de mere klassiske overflader, som X3 stadig fås med.
LÆS OGSÅ | Test: Hvor er Mini-malismen?
Den nye kabine kommer med store sportssæder, adskillige detaljer udført i kold aluminium og omfattende ambientebelysning. Sidstnævnte illustrerer i øvrigt med lyseffekter, hvis temperaturen justeres op eller ned, eller hvis man er ved at åbne døren ud i en cyklist. Her får bilindustriens popkulturelle lysshow en praktisk funktion.
I Danmark er udvalget over X3-varianter ganske overskueligt. Her er to meget forskellige drivlinjer, hvor den ene er en X3 30e xDrive plug-in hybrid. Her fås 299 hk, et stort batteri på 20 kWh og en elektrisk rækkevidde på helt op til 90 km. Elmotoren yder 184 hk alene og sikrer gennem sin opkobling på gearkassen permanent firehjulstræk. Prikken over i’et er opladning med 11 kW, der giver et fuldt opladt batteri på godt to timer.
Til testen i München er plug-in hybriden ikke klar til kørsel. I stedet starter jeg med en tur i indgangsvarianten X3 20 xDrive med en 2-liters benzinmotor, der udstyrs- og opsætningsmæssigt kommer tættest på den plug-in hybrid, der får størst relevans i Danmark. Og oplevelsen er positiv. Komforten er løftet fra forgængeren, og trods slagregn på Autobahn forbliver støjniveauet i kabinen imponerende lavt.
En overhaling af chassiset sikrer en mere vridningsstabil X3, der sammen med en tilsvarende opdateret undervogn balancerer dynamik og komfort. BMW X3 er således fortsat en SUV af køreglad kaliber, men nu uden at optræde helt så kontant som forgængeren.
Den anden variant, der kommer til Danmark, skal findes i den modsatte ende af variantprogrammet. Her er nemlig X3 M50 xDrive, der får lidt hjælp fra et 48V mildt hybridsystem med 18 elektriske hk, så den i alt yder 398 hk. Hybriddelen forslår dog som en skrædder i helvede på en benzindrevet rækkesekser, der kun lige hiver sig over 12 km/l.
Køreoplevelsen af den nye M50 er markant anderledes den, som man får i de folkelige varianter. Den bayerske firehjulstrækker glemmer alt om sin højde og drøjde, når de seks cylindre sendes på arbejde. Brølet fra motoren, der i dag er en sjældenhed, og de hårde gearskifte fra en udsøgt ZF-gearkasse giver mindelser om en BMW sportsvogn, som de var engang.
Havde vi skrevet det Herrens år 2021, da plug-in hybridbiler både var på mode og tilbud, var BMW X3 30e xDrive gået rent ind. I dag er virkeligheden dog en lidt anden med en afgiftsrabat, der er svundet kraftigt ind. Derfor må man af med 733.017 kr. for plug-in hybriden, der dog lanceres med M Sport udstyr.
Her får man sportssæder med varme, elbetjent førersæde med memory, ratvarme, tre-zonet klima, trådløs mobilopladning, ambientebelysning og Driving Assistant Plus med forbedrede assistentsystemer. M Sport-delen giver desuden sportstrim og de lækre interiørlister i aluminium.
For en halv million ekstra skifter man klimabevidstheden ud med brøl og brag i X3 M50 xDrive. Den starter i 1.273.711 kr. og giver, foruden et andet kraftoverskud, M Sport-bremser, variabel sportsstyring, 20” letmetalfælge, adaptive LED forlygter, stort lydanlæg og en innovation pakke med flere kameraer, udvidede assistentsystemer og head-up display.
Den nye BMW X3 rykker ind i en ny tidsalder, hvor den skal holde skansen indtil Neue Klasse melder sin ankomst. Designet er strammet op, så X3 nu i højere grad ligner de nyere elektriske modeller fra BMW. Indvendigt er minimalisme og ambientelys med til at sikre den umiddelbare modernitet, mens nye skærme og systemer gør X3 aldeles tidssvarende.
En grundig opdatering af chassis og undervogn forbedrer de dyder, som BMW X3 allerede excellerede i, med en sund blanding af langtursvenlig komfort og dynamik. Priserne afholder X3 fra at blive en topsællert, men med et teknisk imponerende hybridsystem og et powerhouse af en 6-benet rækkemotor bør der i de to varianter være nok til dem, der stadig fristes af en forbrændingsmotoriseret BMW.
Motor: R4, 1.998 cm2, benzin + elmotor
Batterikapacitet: 19,7 kWh
Ydelse: 299 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 215 km/t
Forbrug: 100 km/l
CO2-udledning: 22 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 90 kilometer
Mål (L/B/H): 475/192/166 cm
Køreklar vægt: 2.140 kg
Trækvægt: 2.000 kg
Bagagerumsvolumen: 460-1.600 liter
Pris: 733.017 kr.
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag fra: Kontakt forhandler
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.