september 26, 2024

Første tur: Nye linjer, gamle dyder og 6 cylindre i ny BMW X3 

Med mere modernitet og rene linjer skal den nye X3 holde skansen, indtil BMW er klar med store elektriske satsninger. Vi kører første tur i den nye BMW X3.

TEKST Simon Hallenslev FOTO BMW PR

Bilbasen var inviteret til Tyskland af BMW Danmark.

Selvom BMW lancerer nye fuldelektriske modeller på stribe, så er det den gode, gamle BMW X3, der er mærkets vigtigste. Salgstallene for 2023 fortæller i hvert fald, at X3 var mærkets mest populære model på globalt plan med sund blanding af benzin- og dieselvarianter samt helt eller delvist elektrificerede varianter.

I Danmark er det den elektriske iX3-variant, der dominerer, og den bliver ikke opdateret i denne omgang. En elektrisk X3-størrelse skal realiseres på den Neue Klasse-arkitektur, som BMW skal bygge sin elektriske fremtid på, og det sker ikke før engang i næste år. Tidligst.

Den nye BMW X3 er derfor nok mere målrettet mod det elbiltøvende Europa, end den er til danskerne. Til gengæld er den fed og fås fortsat med rækkesekser!

Rene linjer

Lanceringen af den nye BMW X3 finder sted i München sideløbende med BMW 1-Serie, der lidt utidigt lanceres i en ny generation. Begge nylancereringer er reelt videreudviklinger af deres forgangne generationer; men det er kun synligt på 1-Serien. Den nye X3 ser helt anderledes ud sammenlignet med den seneste G01.

Den nye G45 X3 er udført i et såkaldt monolitisk design, hvilket blot betyder ‘rene linjer’. BMW X3 er nu totalt forskånet for påklistrede trimlister på kofangere, dørsider og omkring hjulkasser for et mere rent look. Af samme årsag er dørhåndtagene også integreret i dørene.

Nyregrillen er, ikke så overraskende, vokset, og er monteret højere på snuden, der også er mere oprejst. Grillen fås dertil med LED-lys samt med et nyt mønster og flankeres af to nye forlygter med kørelys i en L-form. Bagenden er fri for bløde former og unødigt tingeltangel med nye baglygter, der er mere kantede end på forgængeren.

Noget kunne også tyde på, at der er lagt mere arbejde i at gøre gammel X3 til ny X3, end det er tilfældet for 1-Serien. For hvor lillesøster deler dimensioner med sin forgænger, så er den nye BMW X3 længere, bredere og lavere end sin forgænger. 

Udvendigt er den nye BMW X3 er 34mm længere, 29mm bredere og 25mm lavere, hvilket, sammen med en bredere sporvidde og større skærmkasser bagpå, giver en noget bøffet SUV. Akselafstanden forbliver dog uændret, og det betyder naturligt, at de indvendige pladsforhold er så gode, som de altid har været.

Stilen fortsætter i kabinen

De rene linjer rykker med ind i kabinen, som står mere luftig sammenlignet med forgængeren. Hovedelementet er selvfølgelig det store Curved Display, hvor instrumenterings- og infotainmentskærm smelter sammen i en bue. Her er 12,3” digital instrumentering og 14,9” infotainment, som kører på det seneste iDrive 9 system.

Skærmene står med krystalklar opløsning, god trykfølsomhed og en hurtig processor, der sikrer, at systemet altid lystrer kvikt på inputs. De øverste lag af systemet er nemme at finde rundt i, mens mere specifikke indstillinger er sværere. Her har X3 allernådigst fået lov at beholde drejehjulet i midterkonsollen, der gør det nemmere at tilgå bilens indstillinger under kørsel uden at fedte med små ikoner på skærmen. 

Drejehjulet hjælper også lidt på den tabte brugervenlighed, som manglen på trykknapper i midterkonsollen medfører. Infotainmentskærmen har dertil en fast bjælke i bunden til klimaanlægget, der også hjælper uden at erstatte knapperne helt.

Det eneste, der står uændret i kabinen fra forgængeren, er bygge- og materialekvaliteten. Den er, som BMW er bedst, uanset om man går med en læderfri løsning eller en Merino-beklædt læderkabine. Instrumentbord og dørsider fås med et strikket genbrugsmateriale, som det også ses i Mini, og mens det bidrager til en moderne følelse, foretrækker jeg de mere klassiske overflader, som X3 stadig fås med.

Den nye kabine kommer med store sportssæder, adskillige detaljer udført i kold aluminium og omfattende ambientebelysning. Sidstnævnte illustrerer i øvrigt med lyseffekter, hvis temperaturen justeres op eller ned, eller hvis man er ved at åbne døren ud i en cyklist. Her får bilindustriens popkulturelle lysshow en praktisk funktion.

Hvordan kører den?

I Danmark er udvalget over X3-varianter ganske overskueligt. Her er to meget forskellige drivlinjer, hvor den ene er en X3 30e xDrive plug-in hybrid. Her fås 299 hk, et stort batteri på 20 kWh og en elektrisk rækkevidde på helt op til 90 km. Elmotoren yder 184 hk alene og sikrer gennem sin opkobling på gearkassen permanent firehjulstræk. Prikken over i’et er opladning med 11 kW, der giver et fuldt opladt batteri på godt to timer.

Til testen i München er plug-in hybriden ikke klar til kørsel. I stedet starter jeg med en tur i indgangsvarianten X3 20 xDrive med en 2-liters benzinmotor, der udstyrs- og opsætningsmæssigt kommer tættest på den plug-in hybrid, der får størst relevans i Danmark. Og oplevelsen er positiv. Komforten er løftet fra forgængeren, og trods slagregn på Autobahn forbliver støjniveauet i kabinen imponerende lavt.

En overhaling af chassiset sikrer en mere vridningsstabil X3, der sammen med en tilsvarende opdateret undervogn balancerer dynamik og komfort. BMW X3 er således fortsat en SUV af køreglad kaliber, men nu uden at optræde helt så kontant som forgængeren.

Den anden variant, der kommer til Danmark, skal findes i den modsatte ende af variantprogrammet. Her er nemlig X3 M50 xDrive, der får lidt hjælp fra et 48V mildt hybridsystem med 18 elektriske hk, så den i alt yder 398 hk. Hybriddelen forslår dog som en skrædder i helvede på en benzindrevet rækkesekser, der kun lige hiver sig over 12 km/l.

Køreoplevelsen af den nye M50 er markant anderledes den, som man får i de folkelige varianter. Den bayerske firehjulstrækker glemmer alt om sin højde og drøjde, når de seks cylindre sendes på arbejde. Brølet fra motoren, der i dag er en sjældenhed, og de hårde gearskifte fra en udsøgt ZF-gearkasse giver mindelser om en BMW sportsvogn, som de var engang.

Danske priser

Havde vi skrevet det Herrens år 2021, da plug-in hybridbiler både var på mode og tilbud, var BMW X3 30e xDrive gået rent ind. I dag er virkeligheden dog en lidt anden med en afgiftsrabat, der er svundet kraftigt ind. Derfor må man af med 733.017 kr. for plug-in hybriden, der dog lanceres med M Sport udstyr.

Her får man sportssæder med varme, elbetjent førersæde med memory, ratvarme, tre-zonet klima, trådløs mobilopladning, ambientebelysning og Driving Assistant Plus med forbedrede assistentsystemer. M Sport-delen giver desuden sportstrim og de lækre interiørlister i aluminium.

For en halv million ekstra skifter man klimabevidstheden ud med brøl og brag i X3 M50 xDrive. Den starter i 1.273.711 kr. og giver, foruden et andet kraftoverskud, M Sport-bremser, variabel sportsstyring, 20” letmetalfælge, adaptive LED forlygter, stort lydanlæg og en innovation pakke med flere kameraer, udvidede assistentsystemer og head-up display.

Et grundigt løft

Den nye BMW X3 rykker ind i en ny tidsalder, hvor den skal holde skansen indtil Neue Klasse melder sin ankomst. Designet er strammet op, så X3 nu i højere grad ligner de nyere elektriske modeller fra BMW. Indvendigt er minimalisme og ambientelys med til at sikre den umiddelbare modernitet, mens nye skærme og systemer gør X3 aldeles tidssvarende.

En grundig opdatering af chassis og undervogn forbedrer de dyder, som BMW X3 allerede excellerede i, med en sund blanding af langtursvenlig komfort og dynamik. Priserne afholder X3 fra at blive en topsællert, men med et teknisk imponerende hybridsystem og et powerhouse af en 6-benet rækkemotor bør der i de to varianter være nok til dem, der stadig fristes af en forbrændingsmotoriseret BMW.


SPECIFIKATIONER

BMW X3 30e xDrive

Motor: R4, 1.998 cm2, benzin + elmotor
Batterikapacitet: 19,7 kWh
Ydelse: 299 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 215 km/t
Forbrug: 100 km/l
CO2-udledning: 
22 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 90 kilometer
Mål (L/B/H): 475/192/166 cm
Køreklar vægt: 2.140 kg
Trækvægt: 2.000 kg
Bagagerumsvolumen: 
460-1.600 liter

Pris: 733.017 kr.
Privatleasing fra (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag fra: Kontakt forhandler

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte BMW X3 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS