Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Opel PR
Det er snart halvandet år siden, vi kørte første tur i den dengang spritnye Opel Astra. Siden har man ikke set meget til den, og det er ikke fordi, at kunderne ikke vil have den.
Opel er hårdt ramt af manglen på halvledere og kan ikke levere de biler, der bestilles. Så mens ordrebøgerne vokser, overhales Astra indenom af sig selv.
I 2024 kommer den som stationcar men før dét, kommer den i en fuldelektrisk variant. Jeg stævner ud fra Berlin Brandenburg lufthavn i Opel Astra Electric og ser, hvad den kan.
Bilbasen var inviteret til Berlin af K.W. Bruun.
Det er ikke dig, den er gal med, hvis du ikke kan se det. Et nyt sæt 18” alufælge, bogstavet ‘e’ på bagsmækken og manglen på afgangsrør er det eneste, der adskiller Astra Electric fra en Astra med fossilbrænder. Og det er helt okay i en tid, hvor elbiler i stigende grad ligner rumskibe.
Heller ikke i kabinen på Astra Electric har Opel gjort noget vildt. Den er, som en Astra er bedst, udført i nydelige materialer med en opsætning, der er konservativ men også let at forstå.
LÆS OGSÅ | Test: Opel Astra plug-in hybrid er fornuftig med et skud flabethed
Man får stadigvæk de lækre forsæder, der er godkendt af foreningen AGR, som forsker i forebyggelse af rygproblemer, mens pladsforholdene står uændret fra PHEV-versionen.
Opel Astra Electric deler mangt og meget med sine Stellantis-søskende. Platformen er den samme, som Peugeot 308 kører på, ligesom også batteri og elmotor er gengangere.
De to sidstnævnte er dog opdateret til en ‘version 2.0’, hvorfor batteriet nu er 54 kWh i stedet for 50 kWh og elmotoren yder 156 hk i stedet for 136 hk. Det er selvfølgelig en forbedring, men igen en meget mild og diskret en af slagsen. Som om Opel nægter at gøre rigtigt opmærksom på sig selv.
Opladningshastigheden er desværre stadig undervældende 100 kW DC.
Med 156 hk klarer Opel Astra Electric turen fra 0 til 100 km/t på 9,2 sekunder. Det er sneglefart i elbilregi – men ikke desto er det mindre meningen, hvis man spørger Opel selv.
I Astra Electric er mængden af kræfter behersket for at sikre et lavt forbrug, og skal vi være ærlige, er Opel-kunder nok alligevel ikke interesseret i et kraftspring til 100 km/t á la Plaid.
LÆS OGSÅ | Første tur: Opel Astra GSe burde være 100 procent elektrisk
Efter WLTP-standard er forbruget i Opel Astra Electric opgivet til 14,8 kWh/100 km, men det kan, igen i følge Opel selv, gøres bedre i virkeligheden. Den samlede rækkevidde er opgivet til 418 km.
Nok er Opel Astra Electric langsom i elbilregi, men den er også let! Tyskeren vejer 1.679 kg, og det kan mærkes på de snørklede til- og frakørselsveje omkring Berlin Brandenburg lufthavn. Også når den elektriske Opel rammer Berlins gader, kommer den lette kampvægt den til gode.
Kombineret med et let men præcist styretøj føles Astra Electric agil. I den tætte tyske trafik bemærkes det også hurtigt, at Opel lader til at have orkestreret bremsepedalen bedre. Den føles ikke helt så svampet og upræcis, som den gør i andre elektrificerede Stellantis-produkter.
Efter et par timers blandet kørsel i byen, krydret med lidt motorvej, siger forbruget i displayet 12,1 kWh/100 km. Fair game! Men jeg er mere interesseret i at se, hvordan det ser ud, når mængden af motorvejskørsel vokser. Derfor tager jeg en omvej tilbage til lufthavnen, der inkluderer et stykke uden hastighedsbegrænsning.
LÆS OGSÅ | Første tur: Jeep Avenger er stor charme i en lille pakke
Uden for myldretiden er Autobahn forholdsvist fri for trafik. Før det ubegrænsede stykke har jeg mulighed for at afprøve mere danske tilstande med 120 km/t, hvor Astra Electric viser sig yderst tyst. Kabinen er godt støjisoleret, hvor kun lidt vindstøj fra forruden trænger igennem.
Selvom styretøjet i byen er let, yder det, sammen med et velbalanceret chassis, retningsstabilitet til UG. Bilen opfører sig roligt – også helt op til de 170 km/t, hvor den render ud.
Efter tre-fire ture til speedometerets bund og en times tid på Autobahn generelt, ankommer jeg til lufthavnen igen med et samlet forbrug, der ender i 13,9 kWh/100 km i følge displayet. Det er selvfølgelig kun et uvidenskabeligt glimt af forbruget men ikke desto mindre et, der virker lovende.
Selvom introduktionen af den fuldelektriske Opel Astra giver såvel importøren som danske Opel-forhandlere et håb, er det måske stadig et fjernt lys i mørket.
Der er ingen, der kan sige, hvornår tilstandene normaliserer sig. Selvom Opel Astra Electric lanceres i Danmark i slutningen af 2023, er der ingen garanti for, at leveringerne kommer til at rulle bedre, bare fordi Astra nu er elektrisk.
LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane E-Tech og Cupra Born er her stadig
Usikkerhederne betyder også, at de danske priser på Opel Astra Electric endnu er ikke klar, hvorfor tyskerens relevans på det danske marked er umulig at vurdere.
Hvis man gik og troede, at Opel ville lave noget vildt, voldsomt og futuristisk med deres elektriske Astra, har man glemt, hvem Opel er. Opel Astra Electric gør ikke stort væsen af sig, og det er helt fint.
Køreoplevelsen er forudsigelig og stabil, mens kabinen er konservativ men også ukompliceret og godt skruet sammen. Ingen taber kæben over teknikken, men forbruget virker lovende på den begrænsede tur, jeg fik lov at tage den på. Rækkevidden på 418 km er udmærket for de fleste – hvis prisen matcher.
LÆS OGSÅ | Første tur: Grandland GSe viser gejsten hos Opel
Opel Astra Electric trækker ikke bukserne af nogen og får hverken flag, fyrværkeri eller fanfarer for sine bedrifter – og det er præcist, som nogen vil have det. Det er måske endda præcist sådan, Opel-kunderne vil have det. Her er en elbil til dem, der skal bruge en bil mere end et rumfartøj.
En elbil, der skal føles som en bil. og hvis såvel pris som forbrug holder, når den rammer danske landeveje, kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle gå den fint.
Motor: Elektrisk (foran)
Ydelse: 156 hk / 270 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 14,8 kWh/100 km
Rækkevidde: 418 km
Batteri: 54 kWh
Mål (L/B/H): 437/186/144 cm
Køreklar vægt: 1.679 kg
Bagagerumsvolumen: 352-1.268 liter
Pris: ??
Find brugte Opel Astra til salg på Bilbasen:
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.