februar 21, 2022

Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra

Den nye og længe ventede Opel Astra er lige på trapperne. Vi kører første tur i 2022 Opel Astra og ser, om den har potentiale som danskerfavorit.

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Presse / Dato: 21. februar 2022

Sidst vi fik en ny Opel Astra var i 2016. Dengang sparkede Astra døren ind og blev Årets Bil i Danmark foran konkurrenter som Audi A4 og Mazda CX-3.

Nu får vi endelig en ny Opel Astra, der i sin sjette generation byder på et mere markant design og moderne kabine, og som i dag deler platform såvel drivlinjer med en anden danskerfavorit; Peugeot 308.

Jeg kører første tur i den nye Opel Astra og forsøger at finde ud af, om den har potentialet til at gøre samme entré, som forgængeren gjorde i 2016.

Bilbasen var inviteret til præsentation i Portugal af Opel Danmark.

Opel Astra PHEV 180

Motor: 1.598 ccm benzin + el
Ydelse: 180 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: ca. 90 km/l (WLTP)
Batteri: 12,4 kWh
Rækkevidde på el: 60 km
Mål (L/B/H): 437/186/144 cm
Bagagerumsvolumen: 
352 liter
Startpris: 289.990 kr.

Lidt til enhver smag

Den nye Opel Astra kommer i to plug-in hybridvarianter med en samlet systemydelse på enten 180 hk eller 225 hk. De kører begge med 12,4 kWh batteri, der lades med 7,4 kW, og som giver op til 60 km elektrisk rækkevidde. Elmotoren yder 110 hk og kan sørge for al fremdrift helt op til 135 km/t.

Den eneste forskel på de to plug-in hybridvarianter er, hvor meget benzinmotorerne yder: Den ene yder 150 hk og den anden 180 hk. Det er varianten med en samlet systemydelse på 180 hk, som Opel spår størst succes i Danmark. Den starter i 289.990 kr. med Edition-udstyr.

LÆS OGSÅ : TEST: Fin og fransk, den nye Peugeot 308 Hybrid

Hvis du endnu ikke er overbevist om elektrificering, har Opel fortsat din ryg. Den nye Opel Astra kommer i to 3-cylindrede benzinvarianter: En med 110 hk og en med 130 hk samt en 4-cylindret dieselvariant med 130 hk. 

Opel Astra med 1,2-liters benzinmotor og 110 hk, manuelt gear og Edition-udstyr bliver den billigste variant med en startpris på 239.990 kr. De danske priser på de øvrige forbrændingsmotoriserede varianter er ikke klar endnu.

Hvis du omvendt ikke kan få elektrificering nok, har Opel også en fuldelektrisk variant af Opel Astra på trapperne, der lander i 2023.

Veludstyret

Selv fra indgangsvarianten Edition bliver Opel Astra ganske veludstyret. Af standardudstyr kan nævnes varme i rattet og forsæderne, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, adaptiv fartpilot med vejbaneassistent samt AGR-forsæder. 

Sidstnævnte er unikt for Danmark, da Opels AGR-sæder på andre markeder enten er ekstraudstyr eller forbeholdt de højere udstyrsniveauer. Det er Opel Danmark, der har besluttet, at bestille Astra til Danmark kun med AGR-sæder, og det bør man være dem taknemmelig for. Siddekomforten er nemlig helt i top.

LÆS OGSÅ : Når enden er god for Opel Astra

Med undtagelse af Edition-udstyrsvarianten leveres den nye Opel Astra med et digitalt widescreen panel kaldet Pure Panel Pro, der samler to skærme á 10-tommer i et glaspanel, og som giver en cool cockpit-fornemmelse.

Alle Opel Astra leveres med LED-lygter for og bag, mens udstyrsniveauerne GS-Line og Ultimate udstyres med Opels Intelli-Lux LED matrix forlygter. Disse har til sammen 168 individuelle LED-enheder og adaptiv funktion, der justerer, skærer og tilpasser lyskeglen efter både vejens forløb og modkørende billister.

Friskt fjæs

Opels nye designsprog er kantet og måske endda lidt retro-agtigt. Det er særligt den nye front, der bærer Opels nye look, og som de selv kalder for ‘Vizor’-fronten. Vi så den for første gang på den nye Opel Mokka, der blev lanceret i 2020 med stort ståhej og ros for netop det modige design.

LÆS OGSÅ : TEST: Er Opel Corsa bedre uden benzin

Der er også andre, skarpe smådetaljer at hvile øjnene på; den vertikale linje, der ligner en pressefold på kølerhjelmen, mødes i et lille LED-spot som bremselys på bagsmækken.

Personligt synes jeg, det ser drøngodt ud, som du nok kan høre. Følgerne på Bilbasens Instagram er heldigvis overvejende enige med mig i, at Opels nye designsprog passer godt til den Astra.

Autobahn-klar

Som nævnt deler den nye Opel Astra platform og drivlinjer med Peugeot 308. Det har dog ikke afholdt Opel fra at lave deres egne fiksfakserier med chassis og undervogn for at gøre Astra Autobahn-klar, eller ‘Autobahnproof’, som de slev kalder det.

Foruden et 14 procent stivere chassis sammenlignet med forgængeren, har Opels ingeniører pillet ved styretøj, ophæng og den bagerste torsion-bar for at sikre maksimal retningsstabilitet samt for at stramme indstyringen op. Og Opel det er lykkedes med.

Sammenlignet med Peugeot 308 opleves den nye Opel Astra mere kontant og dynamisk. Jeg oplever det især, når de portugisiske motorveje slår sine lange, bløde knæk, hvor Astra virker både plantet og stabil ved 130 km/t.

Som led i Autobahn-forberedelserne har Opel også mestret støjisoleringen. Den aerodynamiske forende og den laminerede forrudes hældning holder vindstøjen på et absolut minimum, hvilket sammen med retningsstabiliteten gør den nye Astra til en habil motorvejskriger.

LÆS OGSÅ : TEST: Kan friskt facelift redde den halvgamle Opel Crossland?

Længere oppe i landskabet på kringlede bjergveje opleves stabiliteten fortsat. Styretøjet er godt afvejet, og selvom man måske ikke har en telepatisk fornemmelse med forhjulenes pegen, er snuden let at placere.

I plug-in hybridvarianten har Astra arvet et sæt lidt for bløde pedaler fra andre elektrificerede modeller fra PSA-koncernen. Særligt bremsepedalen er svampet, hvilket kan gøre elegante nedbremsninger svært opnåelige.

SE OGSÅ : VIDEO: Berner er både glad og skuffet over den nye Opel Mokka

De 18-tommer alufælge, der følger med den højeste udstyrsvariant Ultimate, giver et lille hak i tuden på de portugisiske bagveje. Skarpe bump kan sende stød gennem Astra-kabinen, og smider også lidt vejstøj af sig på rug vejbelægninger. Det administrerer de 17-tommer alufælge, der følger med i GS-Line og Elegance, bedre.

Cool cockpit

Det blanksorte glaspanel med to skærme, der kurver sig bag rattet, giver som nævnt en cool cockpit-fornemmelse. Instrumenteringen og infotainmentskærmen ligger i forlængelse og er begge rettet mod føreren. Begge skærme er af seneste Opel-aftapning og fremstår krystalklare såvel nydelige i designet.

LÆS OGSÅ : Den elektriske Peugeot e-308 får 400 kilometer rækkevidde

Instrumenteringen har et væld af opstillingsmuligheder og mange detaljer, der kræver læsebriller for at aflæse. Det bliver let lidt overskueligt.

Anderledes intuitiv fremstår infotainmentskærmen til gengæld. Den er nem at finde rundt i og uden for mange rodede undermenuer. De mest gængse funktioner som navigation og assistentsystemer tilgås via store ikoner.

Opel har bibeholdt fysiske knapper. Du læste rigtigt. Fysiske knapper. Stik mod VWs korstog for bøvlede touchknapper og undermenuer har Opel Astra to rækker af trykknapper under skærmen til klimaanlæg og sædevarme. De er tilmed velintegrerede og lækre at trykke på.

Det taler perfekt ind i Opels no-bullshit snusfornuft – og de stopper ikke der. I Ultimate udstyrsniveau med head-up display, justeres dette på samme knap som sidespejlene i førerdøren. En lille men gennemtænkt detalje der sikrer, at det let kan indstilles til ens køreposition under kørsel.

Plast- og samlekvalitetsmæssigt virker Astra solid med instrumentbord og dørsider pakket ind i blød plast. Den eneste bøvs jeg har hertil skyldes midterkonsollen, der er pakket ind i hård plast med pianolak. Selvom testbilerne kun har kørt et par tusind kilometer, fremstår det allerede ridset.

Ikke kun til Opel-kunder

Selvom det fortsat er fornuft, der præger den nye Opel Astra, så rykker den i sjette generation en liga op og bliver relevant for flere end bare Opel-kunder.

Udseendemæssigt rykker den ud af camping-segmentet, mens kabinen nu virker lige så moderne, som den virker velbygget. Køreoplevelsen er gennemsyret stabil og samtidigt mere dynamisk end den nært beslægtede Peugeot 308.

Jeg spår den nye Opel Astra gode muligheder hos Hr. og Fru Danmark, og jeg glæder mig til at se det friske fjæs på de danske landeveje. Opel Astra lander hos de danske forhandlere i juni mens vi må vente lidt længere på stationcarvarianten Sportstourer.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS