Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Sydfrankrig af Volkswagen Danmark
Jeg startede som motorjournalist i 2005, og udover erkendelsen af, at det er længe siden, har jeg også set enorme ændringer i bilindustrien. SUV-boomet, eksplosion af udstyrsmuligheder, stigende fokus på sikkerhed, prishop til både den høje og den lave ende. Og elbilerne, selvfølgelig.
I 2005 kunne man vælge en bil i Golf-klassen med tre døre. Mange af dem også som cabriolet. Der var også mellemstore firma- og familiebiler fra alle mærker, som ville være store. En stor stationcar var det ypperste, firmabilisten og familien kunne forestille sig, og der var noget for enhver smag.
Den klassiske, mellemstore til store stationcar med forbrændingsmotor, der ikke er højbenet, er langsomt, men sikkert skubbet ud. Den sidste Citroën C5 var umådeligt komfortabel, og Toyota Avensis kunne køre, køre og køre uden problemer.
Der er en lille flok tilbage her i 2024, og to af dem er endda helt friske. Det er de to nært relaterede modeller Skoda Superb Combi og Volkswagen Passat Variant. Det er den tyske af de to modeller, jeg møder og prøver i denne ombæring.
Skoda Superb og VW Passat har ikke været så tætte, siden den første generation Superb blev skabt på Passat-basis i 2001. Dengang var designet umiskendeligt Passat, men Superb kunne skille sig ud ved længere akselafstand.
I dag er det Skoda, der har dikteret meget af processen. Denne gang er Passat, der kun fås som stationcar med navnet Variant, vokset markant i længden, så den matcher Superb Combi. Med 492 cm i længden er den en stor familiebil. Som i 2001 er det nu synligt, at de to er beslægtede: i profil ligner de hinanden så meget, at man kan blive i tvivl. Karrosseridelene er indentiske langs hele siden.
LÆS OGSÅ | Ny Skoda Superb er stor, klassisk og elegant
VW har skubbet Passat Variant ud af tysk produktion for at gøre plads til flere elbiler, og Skoda håndterer produktionen af både Volkswagens model og sin egen på en fabrik i Bratislava i Slovakiet.
Der hvor de to stationcars ikke helt følger hinanden er på udvalget af motorer og prisen på de billigste udgaver. Passat Variant fås i to PHEV-versioner, Superb Combi kun i en, men Skoda har til gengæld en billigere basismodel.
Både og. Lige nu er det småt med gode tilbud på plug-in hybrider, og priskrig på elbiler gør det for alvor svært at sælge plug-in hybrider. Mange af de delvist elektriske biler har også skuffende elektrisk rækkevidde. Men overraskende nok er der stadig udvikling og forbedring, når det kommer til plug-in hybrider, og Passat Variant viser det med stor tydelighed.
Det eneste, de to nye Passat Variant eHybrid deler med den gamle Passat GTE, er elmotoren. Med 115 hk gør den et rigtig fint job i den store stationcar, når bilen kører med elektrisk drift, og da det i mit tilfælde foregår på bjergveje med tre ombord, er jeg ikke i tvivl om, at den under danske forhold også gør det fint.
Den gamle 1,4-liters benzinmotor er endelig pensioneret. I følge en ingeniør, der er med på køreturen, er den nyere 1,5-liters den gamle motor overlegen i effektivitet, og i den stærkeste af de to plug-in hybrider leverer den også flere kræfter: 177 hk. Med elmotorens ydelse får man i alt 272 hk i den stærkeste, mens basisudgaven har samme elmotor, en anden software og en udgave af benzinmotoren med 150 hk – så vi lander på 204 hk.
Med et nyt batteri på 19,7 kWh stiger den elektriske rækkevidde til cirka 100 kilometer. Cirka, fordi VW stadig finpolerer plug-in hybriderne. Mod de 57 kilometer Passat GTE kunne levere, åbner det nye muligheder for at pendle på strøm i en PHEV, og på de lange stræk kan man nu hurtiglade med op til 50 kW. 23 minutter fra 10 til 80 procent, siger VW, men man bliver nok ikke populær, hvis man i myldretiden snupper en 300 kW-lader foran en el-bilist for at lade sin Passat Variant.
Jeg har en 20 minutters tur i plug-in hybriden, så det er en lille forsmag. Passat Variant er som plug-in hybrid meget tungere end en almindelig benzinudgave, men hvor meget får jeg ikke at vide. Den håndterer vægten med ro og flydende bevægelser på de trange veje, og undervognen er optimeret til at vægt og balance er anderledes.
1,5-liters motoren bliver kun vækket få gange på turen, fordi jeg vælger at skifte fra strøm til hybridkørsel. Det sker uden hakken og hosten fra drivlinjen, og det skyldes sandsynligvis også en ny hybridgearkasse med seks trin.
LÆS OGSÅ | VW ID.7 Tourer fås fra 446.995 kr.
Jeg får den længste køretur i det, der i Danmark er basismodellen. En benzinudgave med 1,5-liters motor med 150 hk, 7-trins dobbeltkobling og mild-hybrid-system. Som da jeg prøvede den nye Tiguan, er det problematisk at komme med en endelig dom over køreegenskaberne, da testbilen er udstyret med adaptive støddæmpere med styretøj med skiftende udveksling.
Styretøjet føles langsommere end i Tiguan og som et tilbageskridt for Passat. Det er sløvere, end affjedringen, som jeg kan forklare med, at undervognen reagerer et halvt sekund før styretøjet, så jeg skal justere lidt ekstra på vej ind i svingene. Komforten, derimod, er absolut topklasse, men det vil vise sig under dansk test, om en Passat Variant med standardundervogn gør det godt.
Forholdene i Passat Variant er store, og fire voksne sidder i absolut magelighed og luksus. Den er født til de lange ture med stor oppakning. Men pas på, hvis du vælger en plug-in hybrid efter at have kigget på en benzin- eller dieseludgave, for der er meget stor forskel i bagagerummet.
Da der ikke skal være plads til et stort batteri i udgaverne, der kun har forbrændingsmotor, mødes man af et rum på mellem 690 og 1.920 liter. Meget store forhold. Plug-in hybridernes store batteri gør, at pladsen skrumper til mellem 510 og 1.770 liter. Det er mange liter at miste.
Alle Passat Variant-udgaver tager den seneste VW-indretning til sig, men med bedre materialekvalitet end i modeller med nogle år på bagen. Der er helt almindelige knapper på rattet, og på den 15” store infotainmentskærm er der nem adgang til klimaanlæg, sædevarme og andre vigtige indstillinger. De 15” og head-up-display koster i øvrigt 15.995 kr. ekstra, men standardskærmen på 12,9” skulle også passe fint i størrelsen.
Her i starten – Passat Variant er allerede hos forhandlerne – er modelprogrammet nemt at overskue: en benzinudgave og en dieseludgave, og de har begge automatisk dobbeltkoblingsgearkasse og 150 hk.
Passat Variant 1,5 eTSI DSG med 150 hk, som er benzinudgaven, koster med Business-udstyr fra 469.995 kr. og med Elegance-udstyr fra 499.995 kr. Dieseludgaven 2,0 TDI koster i med tilsvarende udstyr henholdsvis 499.995 kr. og 529.995 kr.
Hvad plug-in hybriderne kommer til at koste, har importøren endnu ikke styr på, men et godt bud er et niveau omkring benzinudgaven med 150 hk, måske lidt lavere. Hvis der endnu er private købere, som er ude efter Passat Variant, er PHEV’erne, som kommer engang til sommer, bestemt værd at vente på.
For firmabilister, som er de mest relevante for Passat Variant, er startprisen for benzinudgaven 399.995 kr. og for dieseludgaven 429.994 kr. Det er udmærkede priser i et felt af få stationcars, og sat overfor BMW 3 Touring, er det virkelig gode priser; 320d Touring med 190 hk og M Sport-udstyr har 40 hk ekstra, men beskatningsgrundlaget er i en helt anden kategori: 594.092 kr.
Den nye Passat Variant er den sidste Passat Variant, som vi kender den. Den “gammeldags” type med forbrændingsmotor. Volkswagen stiller selv med den elektriske ID.7 Tourer som direkte konkurrent, men tyskerne har på ingen måde glemt, hvordan en stationcar med forbrændingsmotor skal sættes sammen.
SPECIFIKATIONER
Volkswagen Passat Variant 1,5 eTSI DSG Elegance
Motor: R4, 1.498 cm3
Ydelse: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,3 sekunder
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
CO2-udledning: 124 gram/km
Mål (L/B/H): 492/185/150 cm
Køreklar vægt: 1.572 kilo
Trækvægt: 1.900 kilo
Bagagerumsvolumen: 690-1.920 liter
Pris: 499.995 kr. (Passat Variant fås fra 469.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/5.995 kr. (Passat Variant fås fra 25.000/5.699 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 429.994 kr. (Passat Variant fås fra 399.995 kr.)
*Privatleasing på 36 måneders kontrakt med 15.000 kilometer årligt. Kontrakten fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.