Kategorier
Test og anmeldelser

Første tur: Praktik og økonomi er nøgleord i Toyota Corolla Cross

Hvis ikke du selv har ejet en Corolla, kender du sikkert en, der har. Nu er Toyota klar med en ny Corolla i en helt ny afskygning, der aldrig er set før. Vi kører første tur i den nye Toyota Corolla Cross.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Toyota PR

Hvad gør man, når verdens mest solgte bilmodel ikke længere er på mode? Man bygger en ny bil, der taler til tidens SUV-besættelse, og kalder den det samme. Det er dét, Toyota gør, når de lancerer ikonet Corolla i et nyt, højbenet format.

Den nye Toyota Corolla Cross er præcist hvad, modelnavnet antyder: En Toyota Corolla i SUV-format. Og nej, der er ikke tale om en fattig pseudo-SUV, hvor den eksisterende Corolla har fået sorte skærmkanter og en 4 mm højere undervogn.

Toyota Corolla Cross er en helt ny model, der skal kæmpe om blandt andet Qashqai-kunder i det evigt populære segment af C-SUV’er. Om der er grobund for netop det, forsøger jeg at finde ud af, når jeg kører første tur under catalanske himmelstrøg.

Bilbasen var inviteret til Spanien af Toyota Danmark.


Toyota Corolla Cross Hybrid Active

Motor: R4, 1.987 cm3, benzin
Ydelse: 197 hk / 206 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 20 km/l
CO2-udledning: 114 gram/km
Mål (L/B/H): 
446/182/162 cm
Køreklar vægt: 1.435 kilo
Bagagerumsvolumen: 
3433 liter
Startpris: 
364.990 kr.


Hvor meget er Corolla Cross større end Corolla?

Markedet for særligt små og mellemstore SUV’er er mildest talt mættet, og Toyota gør sit for at fodre det. Toyota Corolla Cross lander nemlig i et solidt SUV-foret modelprogram, der tæller Yaris Cross, CH-R og RAV4. Medregnes også mikrobilen på stylter, Aygo X, bringer det tallet op på fire.

Selvom Toyota Corolla Cross deler den såkaldte GA-C platform med både CH-R og almindelige Corolla, følger den SUV-stilen til dørs og er større på alle leder og kanter undtaget akselafstanden.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe

Sammenlignet med den almindelige Corolla, måler Corolla Cross 9 cm mere i totallængden samt 3 cm bredden. Det er selvfølgelig det vertikale vokseværk, Toyota har dyrket mest, hvorfor Corolla Cross er 18,5 cm højere end Corolla.

En større bil giver bedre pladsforhold, det er klart. Særligt på bagsædet vil langlemmede passagerer finde sig bedre til rette med mere hoved- og benplads. Bagagerummet er også 72 liter større end i en almindelig Corolla og rummer nu 433 liter med stor åbning og lav læssekant.

Orienterer man sig mod konkurrenten Qashqai må Corolla Cross dog se sig slået på både ben- og bagageplads, selvom de måler omtrent det samme. Det er ikke med en stor margen, men det er nok til, at det ses og mærkes.

Lige midt imellem

Den nye Toyota Corolla Cross lander lige midt i mellem Yaris Cross og RAV4 i Toyotas modelprogram – men også i forhold til både komfortniveau og køreoplevelse. Den er mere komfortabel end Yaris Cross men uden den samme komfortmæssige tyngde som RAV4.

SE OGSÅ | Video: Skarp pris på Toyota BZ4X

Da Toyota smed Yaris på stylter med Yaris Cross, kompenserede de for den ekstra vægt ved at stive undervognen op for at håndtere krængning. Som resultat kører Yaris Cross med en mere kontant undervogn, end man håber på fra en højbenet bil. Sådan er det ikke i Corolla Cross.

I Toyota Corolla Cross er undervognen betragteligt mere komfortabel og blød til en grad, hvor selv sørgelige spanske landeveje er en smal sag. Til gengæld krænger den også en del, og må generelt beskrives som usportslig hvilket bekræftes af et meget let og følelsesforladt styretøj.

Den højere komfort underbygges også af et lavere støjniveau i kabinen. Kun en skrallet motorlyd skærer lidt i ørerne, der hjælpes på vej af en e-CVT gearkasse, der spinner omdrejningerne op som en tunet Yamaha Jog, når man trykker til.

Der er en bid vej op til storebror Toyota RAV4 i den oplevede komfort indvendigt som udvendigt – men også i forhold til prispunkt.

Hybrid der holder

Toyota Corolla Cross er den første model med femte generation af Toyotas hybridsystem. Det betyder, at litiumbatteriet under bagsædet er en mere kompakt pakke, der vejer mindre og er mere effektiv. 

LÆS OGSÅ | Test: Fem plusser, fem minusser ved Toyota Yaris Cross Hybrid

Det nye batteri er koblet op på en kontrolenhed, der minimerer tabet af den elektricitet, der høstes under kørsel. Og ja, det er det eneste sted, Corolla Cross høster sin strøm. Den fås nemlig ikke som plug-in hybrid. Heldigvis er hybridsystemer uden strømstik lidt af en Toyota-specialitet.

Efter fem generationers finpudsning er hybridsystemet i Corolla Cross er det bedste, Toyota har præsteret. Med en samlet systemydelse på 197 hk er der kræfter nok, og selvom e-CVT gearkassen stadig sørger for scooterlignende omdrejninger, er det langt fra så slemt, som det er i Yaris Cross.

Trods kraftoverskuddet er benzinforbruget er opgivet til 20 km/l, hvilket er ganske uden sidestykke for en bil af denne størrelse uden strømstik.

På testturen i det spanske imponerer Toyota Corolla Cross også ved at køre med en 50/50 fordeling af el- og benzinkørsel fordelt over en to timer lang og kuperet testrute med to ivrige journalister bag rattet.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Mirai er den bedste bil, ingen tror på

Det eneste minus, som for nogen er større end andre, er, at hybridsystemet i Corolla Cross begrænser den tilladte trækvægt til 750 kg. Det er halvt så meget som Toyota RAV4, der dog også kører med større benzinmotor og 100 hk mere.

Dyrt firehjulstræk 

Hybridsystemet i Toyota Corolla Cross kan suppleres med en elmotor på bagakslen. Den yder 41 hk og sendes først sendes på arbejde, når der er brug for det, hvis man skulle have forvildet sig ind i en semi-støvet grusvej. Den sporadiske indblanding og begrænsede ydelse på 41 hk gør, at systemet ikke gør noget væsen af sig.

Tilføjelsen af elmotoren er selvfølgelig med til at slå SUV-betegnelsen fast med syvtommersøm, fordi den er en rigtig firehjulstrækker. Man skal dog virkelig ville, eller mangle, firehjulstræk, før man krydser det af hos forhandleren. Det kommer nemlig til en merpris á 40.000 kr., hvilket virker spidst for en forvokset industristøvsugermotor.

Varianter, priser og leveringstider

Apropos priser, så starter Toyota Corolla Cross i 365.000 kr. i varianten Active, der er flot udstyret som standard. Den kommer med ting som 12,3” digital instrumentering, 2-zonet klimaanlæg, bakkamera, adaptiv fartpilot, LED-lygter, læderrat med varme og alskens sikkerhedsudstyr med Toyota Safety Sense 3.0.

Skal man have en nogenlunde tilsvarende udstyret Yaris Cross, starter den i 284.990 kr., hvor man i Corolla Cross altså får plads og komfort i en helt anden liga. Storebror Toyota RAV4 kan mere, men koster altså også fra 513.990 kr.

LÆS OGSÅ | Stærke priser på Toyota Corolla Cross Hybrid med 197 hk

Er 364.990 kr. for dyrt, kommer Corolla Cross i 2023 med en 1,8-liters hybrid i stedet for den 2-liters, der lanceres først, og det vil gøre noget ved prisen.

Varianten, som Toyota Danmark forventer at sælge flest af herhjemme, hedder Style og starter i 384.990 kr. Her tilføjes ting som 18” alufælge, ambientebelysning i kabinen, dynamiske blinklys og nøglefri betjening. Topudstyrsvarianten hedder Elegant og starter i 429.990 kr.

Toyota Corolla Cross har Danmarkspræmiere d. 5. og 6. november og kan allerede nu forudbestilles. Dét har hundredevis ifølge Toyota Danmark allerede gjort, og de velsignes med levering i 2022. Alt efter hvor mange flere forudbestillinger der tikker ind, kan Toyota ikke garantere levering i år.

Tro mod sit ophav

Der er en hel artikel om ikonet Corolla, der så dagens lys i 1966, og siden har solgt i over 50 millioner eksemplarer på tværs af 12 generationer. Og selvom det ikke er slut, markerer lanceringen af Toyota Corolla Cross en ny æra for den vigtige model – og det behøver ikke være så skidt igen.

Toyota har for længst kapituleret til SUV-besættelsen, og i denne omgang er det for at sikre fremtiden for Corolla. Måden, som det er løst på, er dog tro mod det stolte ophav. Nok er Toyota Corolla Cross nu højbenet som alle de andre, men den er det uden at gå på kompromis med høj praktik og god økonomi.

LÆS OGSÅ | Duel: Ny Kia Niro PHEV har (næsten) styr på Renault Captur E-Tech

Den nye Toyota Corolla Cross er en bundsolid pakke, der nok skal køre trygt ind i mellem de mange andre biler i C-SUV segmentet. Foruden praktik og økonomi er komfort, overblik og et højt udstyrsniveau også nøgleord, der kan knyttes til Corolla Cross, og den slags plejer at gå rent ind hos Familien Danmark.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.