Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Voyah PR
Der er nu 10 bilmærker, som har til huse hos Danmarks største bilimportør, K.W. Bruun. Den familieejede koncern udvider med endnu et bilmærke, der, ligesom den seneste tilføjelse Hongqi, kommer fra Kina.
Voyah er navnet, og modellen de disker op med, hedder Free. En voluminøs og vejdrejet stor SUV, der foruden oceaner af bagagerumsplads, 2.000 kilo trækvægt og en rækkevidde på 500 km også lokker med luksusudstyr i lange baner.
Priserne starter ved 599.990 kr., og det er mange penge uanset hvilke lækkerier, der lokkes med. Jeg har æren af at køre første tur i Voyah Free for at se, om der grobund for en lun placering i de danske salgsstatistikker.
På vores breddegrader er de bilmærker, vi kender, nogle erfarne fætre. BMW, Fiat, Peugeot og Mercedes har alle mere end 100 år på bagen, mens vi fra Kina får bilmærker, der endnu ikke har haft 10 stearinlys i fødselsdagskagen.
Det er noget lidt andet med Voyah. For selvom Voyah først kom på kortet i 2020, er kræfterne bag mærket mere erfarne. Voyah er etableret og drevet af statsejede Dongfeng, der har bygget biler i 54 år. Sidste år byggede de mere end 3,8 millioner.
LÆS OGSÅ | Første tur: EL6 er det bedste, Nio har skabt
Det gør Dongfeng til den tredjestørste bilproducent i Kina, hvorfor koncernen også er en del af ‘The Big Four’, der er en betegnelse for de fire største, ældste og vigtigste bilproducenter i landet. Foruden Dongfeng er FAW, Changan og SAIC, hvor sidstnævnte også er repræsenteret i Danmark med mærkerne MG og Maxus.
Voyah er Dongfengs nye luksusmærke, og den første model er Free, der blev introduceret på det kinesiske marked allerede i 2021. De elbil-glade nordmænd fik muligheden for at købe Voyah Free sidste år, mens turen nu er kommet til os – sammen med Island, Finland, Holland og Schweiz.
Free er en SUV på størrelse med Audi Q8 e-tron, BMW iX og Mercedes EQE SUV. Den vil blive udbudt hos 10 forhandlere på tværs af Danmark gennem K.W. Bruuns eksisterende forhandlernetværk med fem års garanti.
Inden vi kommer indenfor, så lad mig knytte et par ord til det udvendige design. Det er nemlig påfaldende europæisk, og det er ikke så underligt. Det er nemlig ItalDesign, der har sat stregerne til Voyah Free. Det italienske designhus blev grundlagt af legenden Giorgetto Giugiaro og har gennem tiden tegnet Alfa Romeo, Lancia og nu også kinesiske Voyah.
Åbnes de italiensk-inspirerede døre er det første, der drager opmærksomhed de tre skærme på hver 12,3”. Dernæst er det mængden af såkaldt vegansk læder, der rundhåndet er drysset ud i kabinen. Man skal være insisterende i sin søgen efter billig plastik, og der er tilmed fundet plads til kolde aluminiumsdetaljer hist og her.
Skal jeg nævne noget, der ikke helt passer ind, så er det midterkonsollen. Her findes et halvstort højglanslakeret panel, en klodset gearvælger og et touchpad, der reelt ikke giver nogen værdi i betjeningen.
LÆS OGSÅ | Test: Opdateret XPeng P7 til europæerne
Voyah har et par gimmicks i ærmet, der søger at gøre op for den lidt utidssvarende følelse i midterkonsollen. Hele instrumentbordet kan hæves og sænkes, hvis man ønsker et bedre udsyn, ligesom panoramaglastaget er med justerbar ‘frosting’, hvor sollyset kan blokeres uden brug af gardin.
Sidst er der lydanlægget. På disse første ture er det sjældent, at jeg sætter musik på, fordi det er vind- og vejstøj, der skal lyttes efter. Når danske Dynaudio leverer lyden, er det dog svært at afholde sig fra, og det spiller præcist så lækkert, som man forventer.
Forrest finder man flot komfort i forsæderne, der er el-justerbare med hukommelse samt har varme og ventilation som standard. Selve kørepositionen føles lidt skæv, da jeg i min optimale position har rattet i vejen for den øverste bjælke af den digitale instrumentering. Rattet kan ikke flyttes højt nok op.
Med rummeligt handskerum og et stort aflægningsområde under midterkonsollen er der i kabinen plads til det meste. På bagsædet er der plads til de fleste med god plads til såvel hoved som knæ.
På teknikfronten fortæller Voyah, at systemerne bag de tre skærme drives af såkaldte ‘Snapdragon-’processorer, der efter sigende er de hurtigste, man kan få. At de ligefrem skulle være de hurtigste, er ved første indskydelse svært at mærke. Navigationen fryser nemlig tre gange under testkørslen. Det kan også være et internetproblem, men det er, uanset, ikke fedt.
Layoutet i skærmene er nydeligt og moderne, mens jeg til gengæld kæmper lidt med opsætningen, herunder særligt i instrumenteringen. Udvalgtet af informationer er prædefineret lidt rodet, mens selve infotainmentsystemet i den midterste skærm heldigvis virker rimeligt intuitivt. Det, der ikke klares på skærmene, kan heldigvis løses på den pæne mængde fysiske knapper.
Voyah Free er som nævnt veludstyret, og foruden en pæn portion sikkerhed som night vision, udvidet førerassistent og blindvinkel-assistent er luftundervogn standard. Det er et stort plus på ekstraudstyrslisten, som desværre har svært ved at slå rigtigt igennem.
Sammenlignet med kinesiske konkurrenter som Nio og XPeng, der også tilbyder luftundervogne, udebliver den sømløse komfort. Det er ikke fordi, at Voyah Free er ukomfortabel, men den er mere kontant og har sværere ved at udjævne de små kontinuerlige ujævnheder, som motorvejen byder på.
Er den så mere sportslig end de to nævnte? Nja, lidt måske. Spørgsmålet er, om sportslighed er noget, man søger, når man bestiller en luksus-SUV med luftundervogn til over en halv million kroner. Decideret sportslig bliver den aldrig med sin kampvægt på 2.340 kg.
På testdagen står det ned i stænger, og den konstante mængde sjask fra vejene kaster mere støj af sig. Alligevel synes jeg, at mængden af vejstøj fylder lidt for meget i kabinen. De lyddæmpede ruder tager vindstøjen, men der er umiddelbart lige rigeligt af den konstante hvide støj fra standardfælgene på 20”.
Førerassistentsystemerne gør deres arbejde udmærket uden at imponere helt vildt. På testruten taber den vognbanen et par gange og reagerer for resolut på en forankørende, der kører langsomt. Konkurrencen her er svær, fordi konkurrenterne fra Nio virkelig har fat i den lange ende med LiDAR og sensorer i lange baner.
Undervejs i dette skriv har du fået et par hints omkring det luksusudstyr, som Voyah Free lokker med. Lad mig alligevel nævne det samlet, så du kan se, hvad den nye kineser disker op med.
Man får luftundervogn, panoramatag med “frosting”, 360 graders kamera, el-justerbare sæder med varme og ventilation i hele kabinen, forsæder med massage, Dynaudio-lydanlæg, førerassistentsystemer med adaptiv fartpilot, night vision-kamera og LED-forlygter.
Alt er standard til prisen på 599.990 kr. Derudover er et stort frunk på 72 liter og en trækvægt på 2.000 kilo ligeledes esser i ærmet, som konkurrenterne har svært ved at hamle op med.
Vil man have ting som luftundervogn, stort lydanlæg, massage og lignende jazz, kryber XPeng G9 og Nio EL6 sig op omkring 650.000 kr. mens de tyske konkurrenter fås fra 700.000 kr. og derover. Vel at mærke uden et prangende standardudstyr.
På teknikfronten får man et stort 103 kWh batteri (brutto) med en rækkevidde på 500 km og et opgivet forbrug på 20,2 kWh/100 km. Det er også i den pæne ende af konkurrencen. Den maksimale DC-opladningshastighed på 100 kW er sløj, selvom Voyah lover høj gennemsnitlig ladehastighed.
For mange mennesker er 599.990 kr. alt for meget at bruge på en bil. Uanset hvilken mængde udstyr der indgår i handlen. Problemet for Voyah Free bliver ydermere, at der er andre kinesiske bilmærker, der prøver på præcis det samme. Altså, at sælge en luksus-SUV med et logo på snuden, der er ukendt.
Med Voyah Free får man mere udstyr for sine penge. Spørgsmålet er bare, hvor stor betydning det har i dette prisleje. Som en samlet pakke tror jeg, at Voyah Free får det svært mod biler som Nio EL6 og XPeng G9, der begge føles mere helstøbte. Søger man mest muligt udstyr for færrest penge, bliver Free dog svær at komme udenom.
Motor: Elmotorer (fortil og bagtil)
Ydelse: 489 hk
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 20,2 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse (brutto): 103 kWh
Ladekapacitet: 100 kW
Rækkevidde: 500 kilometer
Mål (L/B/H): 490/195/164 cm
Køreklar vægt: 2.340 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 560-1.320 liter
Pris: 599.990 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 50.000 kr./5.500 kr. (48 mnd.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 515.000 kr.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.