november 5, 2023

Test: 5 grunde til at Tesla Model Y er den foretrukne familiecontainer

Der er solgt mere end 13.000 eksemplarer af Tesla Model Y til danske familier alene i år, og det er der 5 rigtigt gode grunde til.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

De seneste tal fra Danske Bilimportører viser, at Tesla fra d. 1. januar til d. 31. oktober har solgt 13.317 eksemplarer af deres Model Y. Derfor bliver amerikaneren ikke alene den bedst sælgende bil i 2023, men også den model, der er solgt flest af på et år i danmarkshistorien.

Ser man på de resterende biler i top-5 i år, er de alle kompakte minibiler. Faktisk skal man helt ned på syvendepladsen for at finde en værdig konkurrent til Tesla Model Y. Her er der tale om Skoda Enyaq, der er solgt i 10.000 færre eksemplarer.

Det er en seriøs streg under det faktum, at Tesla Model Y er danskernes foretrukne familiecontainer – men hvorfor? Selv mener jeg, at der er mindst 5 gode grunde til, at det er sådan, det hænger sammen!

1: Prisen

Lad os få det mest åbenlyse af vejen med det samme: Prisen. Danskernes skarpe øje for et godt tilbud stikker dybere end Dyne-Larsen og er en fast bestanddel af vores DNA. Tesla har derfor spillet tilbudsspillet rigtigt med deres endeløse priscirkus og drastiske nedsættelser.

Lige netop Tesla Model Y var den, der blev sat allermest ned i pris, og Long Range-varianten, som jeg har til test her, blev nedjusteret med 30 procent. Et prisfald på 131.000 kr., der fik alle til at tabe kæben. I dag kan Tesla Model Y Standard Range købes for 382.990 kr., Long Range for 440.990 kr. og Performance for 456.496 kr. 

Det er ikke småpenge. Faktisk er det mere, end hvad den gennemsnitlige dansker køber bil for. Her har knaldtilbuddet dog lokket forbrugerne til tungere finansieringer og overskygget alle konkurrenterne, der var for længe om at reagere med prismæssige modsvar.

Konkurrenterne er efterhånden kommet efter det, hvorfor biler som Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-e og Skoda Enyaq kan fås til tilsvarende priser med pæne rækkevidder.

Altså, lige indtil sidste uge, hvor Tesla satte ind med endnu et prishug. Denne gang på privatleasing, hvor den rummelige familieraket fås fra uhørt lave 3.795 kr.

2: Pladsen

Apropos rummelig familieraket, så er pladsen også en god grund til, at Tesla Model Y er foretrukket. Der er nemlig god plads til familien, og har man langlemmede teenagebørn, er disse langt bedre sat til rette på bagsædet i den billigere Model 3. Også autostole af den voluminøse slags findes der fint plads til.

Sammenlignet med de nærmeste konkurrenter er der lidt bedre plads til knæene, til fødderne under forsæderne samt til hovedet med det store panoramaglastag, der er standard. Pladsforskellen er dog ikke decideret markant.

Markant er til gengæld bagagekapaciteten. Model Y har det største frunk med længder, da der kan smides 117 liter af. I det regulære bagagerum stikker det helt af, hvor Model Y har en kapacitet på i alt 854 liter. Det er flere hundrede liter mere end de nærmeste konkurrenter, og det er guf for familier med barnevogn.

3: Den realistiske rækkevidde

Tesla var de første til at slå hul på bylden med elbiler, der faktisk havde brugbar rækkevidde. Derfor er det en udbredt misforståelse, at Tesla også i dag er dem, der leverer bedst rækkevidde. Det er ikke sandt, og faktisk har de fleste konkurrenter til samme priser enten tilsvarende eller længere rækkevidde.

Alligevel gavner Tesla stadigvæk af det forspring, de fik med elbilerne. De er nemlig usandsynligt dygtige til rækkeviddehåndtering og -estimering.

Min test af Tesla Model Y Long Range falder sammen med Årets Bil, hvorfor jeg skal et smut til Jyllandsringen i Silkeborg. Selvom det både er koldt og blæsende, er jeg ikke det mindste rækkeviddeangst, fordi Model Y fortæller mig præcist, hvor langt jeg kan komme med en margen på 10-20 km. Selv i dette ubarmhjertige vejr kan man godt passere 400 km på motorvejen.

4: Opladningen

Jeg når dog aldrig at teste rækkeviddens yderpunkter af den simple grund, at der ikke er behov for det med en Tesla. Foruden at udregne rækkevidden med stor akkuratesse, har Tesla også fat i den lange ende hvad der angår opladning.

Udbygningen af ladenetværket er i fuld sving, og elbilejere, der ikke kører Tesla, kan efterhånden bevæge sig forholdsvist frit i det ganske danske land. Alligevel er Teslas eget netværk af 21 Superchargers et betydeligt plus.

Ganske vist er netværket åbnet op for biler, der ikke er af mærket Tesla, men alligevel er disse Supercharger-stationer rummelige, effektive og strategisk velplaceret på vejnettet.

Tag dertil at Tesla Model Y på let og intuitiv vis lades op på disse, både fordi den sørger for at varme batteriet op, til når man ankommer, men også fordi opladningen starter uden brug af kort, app eller gejl. Bilen lader op, når stikket sættes i. Det bliver ikke nemmere.

Desuden er stabiliteten under opladningen god, og på bare 30 minutter får jeg omkring 300 km på batteriet, så jeg er klar til min videre færd mod Jyllandsringen.

5: Udstyret

Der findes tre forskellige Model Y: Standard Range, Long Range og Performance. Disse kan bestilles i fem forskellige farver, hvor hvid er standard og resten koster ekstra, fra 9.500 kr. for den sorte til 25.000 kr. for den dybe røde. Derudover kan man vælge to sæt fælge, en hvid eller en sort kabine og to forskellige niveauer af Autopilot. Det er dét.

Når man skal bestille en Tesla Model Y, skal man ikke dykke ned i en ekstraudstyrsliste og vælge assistentpakker, interiørpakker eller komfortpakker. Alt er inkluderet som standard, om man vil det eller ej, og det betyder, at man får en veludstyret bil uden at bakse med merpriser.

Tesla Model Y har el-justerbart rat med varme, el-justerbare forsæder, varme i for- og bagsæder, panoramaglastag, nøglefri betjening med smartphone, trådløs opladning af to smartphones, anhængertræk og et virkelig velspillende lydanlæg fra Tesla selv. Det spiller bedre end et tilkøbt Harman Kardon-anlæg med 14 højtalere og veldistribueret lyd fra en stor soundbar i forruden.

Perfekt? Niks!

Der er fem gode grunde til at vælge Tesla Model Y, men der er også et par grunde til, at man bør teste den før, man kører kortet igennem. For det første er køreegenskaberne lidt et tveægget sværd, og så er teknikken bag den 15” store infotainmentskærm ikke for alle.

Bag rattet har Model Y flere kvaliteter, hvor den på motorvej er både retningsstabil og støjsvag, hvilket gør den til en rar kompagnon på langture. Stabiliteten er en generel force, hvor amerikaneren står solidt plantet på asfalten som resultat af dens naturlige tyngde og et særdeles vridningsstabilt chassis. Men…

… undervognen er meget kontant, og også mere end hvad giver mening for en voluminøs familieæske. Byens brønddæksler sender stød gennem kabinen, mens en serie af vejhuller gennemrusker alle i kabinen. Derudover er styretøjet en besynderlig blanding af kunstigt og kontant, hvorfor et lidt skævt styreinput kan føles noget krads.

Før køb er man også nødt til at finde ud af, om tech-orienteringen passer en selv. Alt er samlet i infotainmentskærmen, fra åbning af handskerum og justering af spejle til speedometer. Ingen af disse tre ting er nogen, jeg selv synes er specielt fede, og er man ikke en haj til nymodens teknologi, bør man virkelig overveje Model Y to gange.

Tallene taler deres tydelige sprog

Personligt har jeg ingen rygproblemer, og selvom smartphones først kom til i mine teenageår, føler jeg mig rimeligt tech-habil. Derfor er der ingen af de ovenstående ulemper, der ville skræmme mig væk fra at købe en Tesla Model Y.

Det er en virkelig god pakke til prisen, og det behøver man ikke tage mit ord for. Der er 13.317 danskere, der fundet alle gode grunde til, at Tesla Model Y var den helt rigtige bil til dem, og det taler sit helt eget tydelige sprog.


Tesla Model Y Long Range

Motor: Elmotor (for og bag)
Ydelse: 514 hk / 493 Nm (anslået)
0-100 km/t: 5 sekunder
Tophastighed: 217 km/t
Forbrug: 14,1 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 75 kWh
Ladekapacitet: 250 kW
Rækkevidde: 533 kilometer
Mål (L/B/H): 475/192/162 cm
Køreklar vægt: 1.661 kilo
Trækvægt: 2.054 kilo
Bagagerumsvolumen: Op til 2.158 liter

Pris: 440.990 (Model Y fås fra 382.490 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/4.895 kr. (Model Y fås fra 3.795 kr. pr. mnd.)

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Tesla Model Y til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS