Kategorier
Test og anmeldelser

Første tur/video: VW T-Roc som vi kender den – bare bedre

En opfriskning til den populære crossover fra Volkswagen gør en fin bil endnu bedre. Første tur i T-Roc 1,5 Style med 150 hk

TEKST OG FOTO Morten Bek

I 2021 overhalede T-Roc den klassiske Golf som den bedst sælgende af de kompakte modeller hos Volkswagen. Der blev solgt lidt flere Polo’er, og elektrificeringen er virkelig sat ind, for ID.4 overgik både Polo og T-Roc. Men T-Roc var med lidt over 2.400 biler til danskerne en grundpille i modelprogrammet hos tyskerne. Helt uden elektrificering.

Elektrificering er der hverken mere eller mindre af i den faceliftede T-Roc, som forhandlerne for kort tid siden bød velkommen til. Der var ingen mild-hybrider og ingen plug-in hybrid. Der er stadig ingen T-Roc som mild-hybrid eller plug-in hybrid.

LÆS OGSÅ | Volkswagen T-Roc – endelig med blød plast i kabinen

At Volkswagen ellers gerne facelifter sig til en ny plug-in hybrid viste sig i 2021 med Tiguan e-Hybrid. Der er ingen grund til at tro, at T-Roc e-Hybrid er lige om hjørnet – eller overhovedet på vej.

Det T-Roc kunne, kan den stadig. De radikale forandringer har der ikke været plads til, men de ændringer, faceliftet kommer med, er nok til at holde T-Roc frisk og relevant.

Mere udstyr, flere penge

Udstyr. Hvem vil ikke gerne have en bil med masser af udstyr som standard? T-Roc er blevet en mere udstyrstung bil, og det præger også priserne, så den billigste er langt dyrere, end den var, da T-Roc først kom frem.

300.000 kr. for en kompakt crossover, udstyret med trecylindret 1-liters motor med 110 hk og manuel gearkasse, er mange penge.

Plastret på såret er ikke bare, at LED-forlygter, alufælge, tagræling, digital instrumentering, automatisk klimaanlæg, trådløs Apple CarPlay/Android Auto så er standard, men at T-Roc også som brugt er en populær model. Populær bilmodel, lavt værditab. Det er altid værd at huske at se nærmere på, når en bil ser dyr ud.

T-Roc er nu en blødere type

Det mest radikale ved hele faceliftet er ikke at finde udvendigt på T-Roc, ej heller i den mekaniske afdeling. Frontdesignet er justeret lidt, så luppen skal frem: Grillen har en blødere bue ved lygterne, og i stedet for to mørke bjælker i grillen er der en enkelt forkromet. Og så altså LED-forlygter, som endelig er standard. 

Ud over benzinmotoren med 115 hk er der testbilens firecylindrede 1,5-liters benzinmotor med 150 hk, en 2-liters med 190 hk, topmodellen R med 2-liters motor med 300 hk – og en 2-liters diesel med 115 eller 150 hk.

LÆS OGSÅ | Video: Det er gået lidt for stærkt med VW Multivan

Nej, vi skal indenfor, for at se det store “show”. Ikke siden Mercedes-Benz valgte at introducere A-Klassen i 1997 med et interiør, som muligvis, muligvis ikke, var overtaget fra en Lada, har en bil fået så meget kritik for plastkvalitet som T-Roc. At der kunne være så meget hård plast i en bil som den – det overgik manges fantasi.

Skærmen er hoppet ud af midterkonsollen, så den nu sidder frit og for sig selv længere oppe. Klimaanlæggets knapper er heldigvis ikke indbygget i infotainmentsystemet, som de er i ID.4 og Golf

T-Roc er svøbt i blød plast på toppen af hele panelet foran forsæderne. Så blødt, at man kan bøje delen, der sidder over instrumenteringen. “Syninger” giver et pift af den mere eller mindre nødvendige slags, og interiøret ligner egentlig slet ikke sig selv. Infotainmentsystemet er hævet, sat i en kasse for sig selv over midterkonsollen.

At vi har med et facelift at gøre ses på en positiv måde: Klimaanlægget, nu med touchoverflader, er ikke integreret i infotainmentsystemet, som det er i ID.4.
Volkswagen forstår at skabe en multijusterbar førerplads, hvor sæde, rat og midterarmlæn kan passe til både de mindste og de største. Det er mindre ting, som i det lange løb giver meget.

Interiøret er ikke med ét løftet til luksusstatus. I en bil som nærmer sig 400.000 kr. burde den bløde plast være bredt ud til panelerne i toppen af dørene. De er stadig hårde som sten – så mens der er lækker plast, så er der stadig plads til kritik.

Den er bedre afstemt end Golf

Jeg tager testbilen med rundt 3-4 timer på Djursland, og hvis jeg skulle have glemt, hvor vellykket T-Roc er på vejen, så er testruten perfekt til at underbygge det. Først motorvejen. Neutralt styretøj, ingen vibrationer i undervognen, komplet ro. Måske ikke lige når det kommer til vindstøj, hvor T-Roc i bedste fald er gennemsnitlig, men komplet ro til ustressede køreture.

Let og overskuelig gennem byen. T-Roc er ingen stor bil. Hverken lang eller høj, men selvfølgelig med lidt højere kørestilling end i Golf. Store vejbump og regnvandsriste klares fornemt på Style-versionens 17” hjul, og T-Roc er ikke så stiv og umedgørlig som den nyeste Golf.

Let og lækker

T-Roc har ikke plug-in hybridens egenskaber. Den kan ikke køre på strøm. Men det gør den lettere og mindre bedøvet end mange af de tunge PHEV-crossovers, som vejer 1.7-1.900 kilo. Den er befriende let og stabil uden at være upræcis, da jeg kommer ud på vejene i det smukke område ved Femmøller.

LÆS OGSÅ | Politiet forlænger: 7 år mere med patrulje-Passat

1,5-liters TSI-motoren med 150 hk og automatisk dobbeltkobling er ingen gammel bunke jern, selv om den mangler Golf’ens mild-hybrid-teknik. Den kobler to cylindre fra, når det er passende, så min erfaring er, at den går langt på hver eneste liter benzin.

Til 1.300 kilo bil er motoren en stærk og meget omgængelig partner – selv DSG-gearkassen opfører sig eksemplarisk. Også ved igangsætning, hvor sådan en kan have det svært.

Der er billigere kompakte crossovers, men de færreste af dem har så godt afstemte køreegenskaber som T-Roc

T-Roc er billigere end Golf

Der er lige nu prisstigninger på mange biler, og det er måske ikke så underligt, at bilmærkerne går stille med dørene. Inflationen, forsyningskriser, krigen i Ukraine. Der findes ingen mere perfekt opskrift på dyrere biler.

T-Roc 1,0 TSI Life med manuel gearkasse til 299.995 kr. er, selv med de briller på, til den dyre side. Men du får heller ikke meget Nissan Qashqai eller Seat Ateca for samme beløb. Hos VW er standardudstyret i det mindste i orden.

364.995 kr. for den testede T-Roc 1,5 TSI DSG Style sætter tingene i endnu bedre perspektiv. Overfor basismodellen til 299.995 kr. stiller den med en bedre og langt stærkere motor, automatgear og en brugbar opgradering af standardudstyret. Især de adaptive LED-forlygter er mange af pengene værd.

LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er fantastisk, finurlig og fuldelektrisk

Den vigtigste sammenligning er med Golf 1,5 eTSI DSG Style (e’et er for mild-hybrid-systemet). Stort set samme motor, stort set samme udstyrsniveau. Golf’en koster 386.995 kr. T-Roc er ikke billig, men på den anden side er den heller ikke dyr.

En T-Roc som plug-in hybrid ville have været en kæmpe gevinst for bilen i Danmark, men jeg tvivler på, det ville have gjort T-Roc meget billigere. Derfor er T-Roc, faceliftet og forfinet, stadig en vigtig model for Volkswagen. Det er helt fortjent, at den klarer sig godt.


SPECIFIKATIONER

Volkswagen T-Roc 1,5 TSI DSG Style

Motor: R4, 1.498 cm2, benzin
Ydelse: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2-udledning: 142 gram/km
Mål (L/B/H):
424/182/158 cm
Bagagerumsvolumen:
445-1.290 liter

Pris: 364.995 kr. (T-Roc fås fra 299.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 10.000/4.399 kr. 
Beskatningsgrundlag, firmabil: 334.995 kr. (T-Roc fås fra 279.994 kr.)

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.