Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er svært at få gang i en bilmodel på det danske marked, hvis priserne fra starten har fået potentielle kunder til at vende tommelen nedad. Selv kampagnetilbud og prisnedsættelser kan være som at slå i en dyne: det hjælper ikke.
Peugeot brugte meget lang tid på overhovedet at få den faceliftede E-208 til landet, og da det endelig skete, var priserne alt for høje – fra 239.990 kroner. Der kom ingen kunder til den lille franske elbil.
Priserne er desværre blevet på det høje niveau, men nu sker der endelig noget. E-208-priserne er faldet med op til 50.000 kr., og nu er den billigste E-208 nede i 199.990 kr. Bedre sent end aldrig?
Med priser fra 199.990 kr. kan E-208 pludselig konkurrere med de nye modeller i klassen. Citroën Ë-C3, Hyundai Inster og Renault 5 E-Tech Electric, som har startpriser i lejet omkring 180.-185.000 kr.
E-208 fås i to motor- og batterivarianter, og den billigste version med 136 hestekræfter og rækkevidde op til 363 kilometer (batteri: 50 kWh) er både stærkere og kører længere på opladningen end basisudgaverne af de tre konkurrenter.
Den dyrere version af E-208, hvor man får den nye drivlinje med 156 hestekræfter og rækkevidde op til 410 kilometer (batteri: 54 kWh), koster kun 10.000 kr. mere end basisudgaven med priser fra 209.990 kr. Det er et prisfald på 50.000 kr. i forhold til før.
Peugeot er noget mere rundhåndet med standardudstyret i E-208-basisudgaven Style, end Citroën er i basisudgaven af Ë-C3, You. LED-forlygter, varme i forsæderne, 10″ skærm til infotainmentsystemet, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto og læderrat er standard.
I GT-udgaver (+ 25.000 kr.) er alufælge, bakkamera, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, el-foldbare sidespejle, digital instrumentering mv. standard, og i GT Pack (+ 5.000 kr. mere end GT, kun med stort batteri) er der blandt andet el-justerbart førersæde og panoramaglastag.
De nye 2025-priser på Peugeot E-208 (hestekræfter, rækkevidde)
E-208 Style 50 kWh (136 hestekræfter, 363 kilometer) – 199.990 kr.
E-208 GT 50 kWh (136 hestekræfter, 351 kilometer) – 224.990 kr.
E-208 Style 54 kWh (156 hestekræfter, 410 kilometer) – 209.990 kr.
E-208 GT 54 kWh (156 hestekræfter, 400 kilometer) – 234.990 kr.
E-208 GT Pack 54 kWh (156 hestekræfter, 400 kilometer) – 239.990 kr.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.