juli 6, 2023

Med et facelift kommer Peugeot E-208 endelig med 400 km rækkevidde

Frisk front og benzinmotor med mild-hybridsystem er på programmet for 208, og så kommer den elektriske E-208 endelig med lovet rækkevidde på 400 km.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er aldrig fedt, når nogen lover noget – og så ikke holder, hvad de lover. Peugeot fristede allerede i september 2022 med en E-208 med ny elmotor med 156 og rækkevidde forbedret til 400 kilometer, men den er ikke dukket op hos forhandlerne. Der er kamp om elmotorer og batterier i Stellantis-koncernen mellem Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot, og det giver forsinkelser hos flere af mærkerne.

Nu er der gået så tilpas lang tid, at Peugeot igen annoncerer, at E-208 får en ny elmotor med 156 hk og en rækkevidde på 400 kilometer. Denne gang pakket nydeligt ind i et facelift, som dækker alle 208-modeller.

E-208 er ikke den eneste 208, der får ny teknik med på farten ved faceliftet. For første gang kommer den populære franske mini i udgaver med mild-hybridsystem, som skal spare op til 15 procent brændstof.

Skarpere kløer, men LED-forlygterne mangler

Peugeot har noget med kattekløer og sabeltænder, som designerne altid skal indflette i designet. 208-modellerne har nu ikke bare den ene LED-tand i fronten under forlygterne, men hele tre – som er standard på alle versioner. Eller er det kløer?

Der er gjort et godt stykke arbejde for at integrere grillen, som nu er kodet sammen med bilens lakering via indlæg i selve grillen. Grillen fortsætter elegant over i forlygterne, som helt uforståeligt stadig er halogen på to ud af tre udstyrsniveauer (i Danmark kan det være anderledes).

Det nyeste, sorte Peugeot-logo pryder sammen med et 208-logo fronten, mens der ikke længere findes et Peugeot-logo på bagsmækken. Her er navnet skrevet ud, integreret i den tværgående lysbjælke mellem baglygterne. Baglygterne er nu LED på alle 208-versioner, og det nye kendetegn er tre LED-striber på langs. Måske katten har revet med kløerne fra siden denne gang?

Der er færre nyheder indendøre, men alligevel nogle nyttige. Infotainment med 10″ touchscreen er standard (tidligere havde de billigste 7″), og USB-stikkene er nu af typen USB-C. En kraftig trådløs oplader til smartphones (næppe standard) og nyt 360 graders kamera med høj opløsning (standard på GT) har indfundet sig.

Udstyrsniveauerne hedder Active, Allure og GT, og basisudgaven Active har aircondition, 10″ touchscreen og analog instrumentering, mens Allure tilføjer digital instrumentering, el-foldbare sidespejle, touchscreen i højere opløsning, p-sensorer for og bag og 16″ alufælge. GT-versioner er de eneste med LED-forlygter (og nøglefri betjening som standard).

Mild-hybrider med automatgear

Det er svært at holde overblikket, når det kommer til små og kompakte elbiler fra Stellantis, som er nye eller opgraderede med nye elmotor og nyt batteri. Jeep Avenger og Fiat 600e er helt nye med de to ting, mens Peugeot E-2008 og Opel Corsa-E har fået begge dele tildelt ved facelifts. Og så er der de større modeller, Opel Astra Electric og Peugeot E-308, som også har den nye drivlinje.

Drivlinjen, som nu også endelig findes i E-208, behøver næppe den store introduktion. Ud er røget elmotoren med 136 hk, ind er kommet en ny og mere effektiv elmotor med 156 hk. Rækkevidden er steget med 60 kilometer i forhold til de første årgange af E-208, med 38 kilometer i forhold til den version, der stadig er på markedet. Med ny teknologi rammer E-208 de magiske 400 kilometer.

For mange danskere vil benzinudgaverne af den fornyede 208 være interessante. Der er to gamle kendinge – og to nye. Basismotor er 1,2-liters motoren med tre cylindre, 5-trins manuel og 75 hk, og nummer to på prislisten bliver turboudgaven med 100 hk og 6-trins manuel gearkasse. Dem er der intet nyt ved.

Hvis man fremover vil have 208 med benzinmotor og automatgear, vælger man en af de nye mild-hybrider. Med 48 Volt-hybridsystem og 6-trins automatisk gearkasse med dobbeltkobling og indbygget el-motor skulle man spare op til 15 procent, da 208 kan køre kortere distancer på el. De nye mild-hybrider er udstyret med 1,2-liters turbomotor med enten 100 eller 136 hk.

Der er, som vi havde forventet det, gravøl for dieselmotoren. Med faceliftet er det endegyldigt slut med dieselmotor i 208. Den fine 1,5-liters med 100 hk er for dyr til en minibil i forhold til nye emissionskrav, så i stedet må pendlere tanke oftere i en benzinudgave eller lade mere i den elektriske.

I Frankrig introduceres 208-faceliftet – i hvert fald E-208 – i november. Hvornår 208’eren lander i Danmark, ved importøren endnu ikke. Men det skulle være sikkert og vist, at den elektriske udgave virkelig har 156 hk og en rækkevidde på 400 kilometer.


Brugt Peugeot 208 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Peugeot 208 til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS