Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Der var drøje hug på menuen, da bilmedier fra ind- og udland fik Toyota BZ4X til test i løbet af sidste år. På virkelighedens veje viste forbruget sig skyhøjt, og de høje forventninger til den første elbil fra verdens næststørste bilproducent blev ingenlunde indfriet.
Nok ved de fleste, at de opgivne angivelser om rækkevidde og forbrug baseres på tests i lukkede laboratorier under optimale forhold, hvad der angår vind og temperatur. Alligevel skød BZ4X bemærkelsesværdigt meget ved siden af, og præsterede i Bilbasens test et forbrug, der var dobbelt så højt som det angivne fra producenten.
En del af forklaringen på dette var, ifølge Toyota, en indbygget sikkerhedsbuffer, der sikrede mange brugbare kilometer, efter displayet viste 0 km i rækkevidde. Klimaanlægget tog desuden en for stor portion af den teoretiske rækkevidde, ligesom bilen også selv tog højde for det tab der sker, når bilen lades op – det gør andre bilproducenter ikke. Alt det er nu ændret i en opdatering, og så er spørgsmålet, hvor stor en forskel det gør.
Egentlig var det planen, at forbrugstesten skulle være et samlet billede af forbruget på tværs af mere end 600 kilometer. De mange kilometer skulle fordeles på en tur fra hovedstaden til Vadehavet og tilbage igen med cirka 35 procent landevejskørsel og 65 procent motorvej.
Ved afgang fra København møder jeg dog efterårets første regulære blæsevejr. Jeg har stiv modvind på det meste af ruten med en middelvind over 10 m/s og vindstød af stormstyrke. Det giver ikke et retvisende billede, og derfor splitter jeg ruten op, så den vindblæste del af ruten står for sig.
I disse suboptimale vindforhold kæmper Toyota BZ4X sig 210 km ad motorvejen til en ladestation i Fredericia, hvor jeg med 27% på batteriet bliver kylling og smider strøm på.
Bilen indikerer et forbrug på 19,2 kWh/100 km. Det er selvfølgelig noget højere end de 14,7 kWh/100 km, som testbilen er angivet til. Alligevel er det respektabelt, fordi det er ved ren motorvejskørsel med 110 km/t i strenge vindforhold. Resultatet er også bedre end de 26,6 kWh/100 km, som min kollega Morten oplevede i sin forbrugstest sidste år.
Efter en weekend ved Vadehavet er det tid til at drage hjem på en dag, hvor vejret er meget mere mildt og lettere at regne med. På vejen hjem bider jeg igen turen over med et ladestop i Fredericia, hvorfor testruten denne gang starter med 110 km på en blanding af landevej og motortrafikvej.
Ved ladestoppet konkluderer jeg, at Toyota BZ4X med 80-90 km/t over 110 km har et forbrug på 17 kWh/100 km. Det er ved 11 grader med en middelvind under 2 m/s og et klimaanlæg i Eco-indstilling, som det anbefales af Toyota Danmark.
I Fredericia er jeg en af de irriterende typer på lynladerstationen, der spærrer en stander for længe. Jeg undskylder det i videnskabens navn, fordi jeg skal have 100 procent på batteriet, før turen går videre. Herfra kører jeg 210 km hjem på motorvej alene med 110 km/t på fartpilot.
Ved ankomst i København indikerer bilen selv et forbrug på 16,4 kWh. På ladeboksen efter hjemkomsten optager BZ4X i alt 39,75 kWh på batteriet, der har en nettokapacitet på 64 kWh. Det giver et forbrug på 18,9 kWh over 210 km på motorvej inklusiv det såkaldte ladetab, som alle elbiler har ved opladning.
Forbruget på 18,9 kWh giver en teoretisk rækkevidde på cirka 340 km ved 110 km/t. Det er 164 km mindre end det, som Toyota BZ4X er målt til at kunne i et 22 grader varmt WLTP-laboratorium uden vind eller tændt klimaanlæg. Det er med andre ord godkendt.
Med et batteri på 64 kWh er Toyota BZ4X ikke den rette elbil til dem, der kører meget langt meget ofte, og det ændrer opdateringen ikke på. Opdateringen betyder heller ikke, at Toyota BZ4X på magisk vis bliver elbilen med det bedste forbrug i sin klasse.
Opdateringen betyder dog, at forbruget ikke er himmelråbende, men i stedet er noget mere sammenligneligt med de tyske og japanske konkurrenter.
Da min kollega udsatte BZ4X for en forbrugstest før opdateringen, skete det med væsentligt færre motorvejskilometer. Alligevel lå den teoretiske rækkevidde og rodede rundt omkring 260 km.
I denne forbrugstest er den teoretiske rækkevidde 340 km på motorvej alene, hvilket er en forbedring på 30 procent. Selvom det ikke betyder, at Toyota BZ4X er bedst, er det slet ikke værst! Det er en ganske markant forbedring, der bevidner, at opdateringen virker og trækker BZ4X ud af skærsilden.
Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 204 hk / 266 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 14,7 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 64 kWh
Rækkevidde: 504 kilometer
Ladekapacitet: Op til 150 kW
Mål (L/B/H): 469/186/165 cm
Køreklar vægt: 1.895 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 452 liter
Pris: 399.990 kr. (BZ4X fås fra 377.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995/0 kr. (BZ4X fås fra 4.745/0 kr.)*Kampagne
Beskatningsgrundlag, firmabil: 373.990 kr.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.