Efter lange overvejelser er Fords konkurrent til Jeep Wrangler nu på vej til Europa – og Danmark er med på vognen. Hvornår Bronco kommer, og hvilke udgaver, der bliver tale om, afslører Ford endnu ikke.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hos Bilbasen har vi ved mange lejligheder foldet vores små hænder i håb om, at den store bilgud en dag vil tillade den amerikanske Ford Bronco at komme til Europa.
Beskeden er endelig nået frem til Ford, og fra officiel side er der nu givet grønt lys. Den nye bjergged, som er et så stort hit i USA, at Ford skal bruge op til flere år på at efterkomme bestillinger, bliver sat på et fragtskib med destination Europa.
Det er en glædelig nyhed, men det er samtidig en nyhed med flere uvisse. For det første bliver der tale om et “stærkt begrænset antal (Bronco), som sælges på udvalgte markeder i Europa”.
Hvor mange? Det har vi ingen idé om, men nok ikke mange tusinde, i hvert fald ikke til at starte med, når amerikanske kunder aftager flere Bronco, end Ford kan producere. Den danske importør har i dag afsløret, at Danmark er et af de udvalgte markeder i Europa, hvor Bronco kommer til salg.




Op til mere end 400 hk
I uvisheden ligger mulighederne. Når Ford ikke selv vælger at fortælle ret meget om Bronco og dens europæiske eventyr, kan vi spæde til med information om den amerikanske bjergged.
I modsætning til konkurrenten, altså Jeep Wrangler, har Bronco uafhængige hjulophæng foran. Wrangler har en stiv foraksel. Det er nærmest et spørgsmål om religion, og hos Ford vil man mene, at det giver langt mere mening, at forhjulene kan bevæge sig frit af hinanden, mens Jeep altså sværger til det modsatte.
I USA fås Bronco med både tre og fem døre (dørene kan, som man kan se på billederne, tages af) og med hardtop og kaleche. Der er tre benzinmotorer og to gearkasser: 2,3-liters turbo med cirka 300 hk, 2,7-liters turbo med cirka 330 hk og 3-liters turbo med over 400 hk. Gearkasserne er 7-trins manuel og automatisk med 10 trin.
Hvad og hvor meget Bronco kan i terræn, er meget afhængigt af versionen. Alle udgaver har en form for firhjulstræk, men fra basisudgaven Base til Badlands og Everglades er der enorm forskel på udstyr og evner.
Der er otte vidt forskellige varianter (og flere pakkeløsninger). Hvad der kommer til Danmark, skal vi nok vende tilbage med, så snart det er muligt.
