Ford har for nylig startet salget af den store elektriske varevogn E-Transit. I 2023 kommer turen til den mere kompakte, mere relevante E-Transit Custom – som har en rækkevidde op til 380 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
For erhvervsdrivende er driftomkostninger noget af det vigtigste. En varebil skal være billig at holde kørende, og så skal den være driftsikker – for tiden på værksted koster både kroner og kunder.
Det går langsomt med at elektrificere håndværkerne i Danmark. Elektriske varebiler egner sig ikke til de lange ture, og modeludbuddet er lille.
Læs også: Ford på vej med VW-baserede elbiler
Stellantis-gruppen har elektrificeret sine kompakte og mellemstore varebiler, fx Opel Combo-e og Peugeot E-Expert, og Ford har taget det første store elektriske skridt med den store Transit som elbil.




Men ingen af de biler nærmer sig en rækkevidde på 400 kilometer – det gør til gengæld den nye og mere kompakte varevogn fra Ford.
E-Transit Custom er lillebror til den store Transit, og i de almindelige udgaver med dieselmotor er den faktisk en af Danmarks mest solgte biler.
Læs også: Test: Hold turen k
Ford forventer en rækkevidde på op til 380 kilometer, og man kan bruge strømmen til også at holde værktøj eller lamper på strøm kørende. E-Transit Custom kan sende strømmen den anden vej, som er gavnligt, hvis der ikke er strøm i nærheden.

En ud af fire elektriske varevogne
Ford elektrificerer også videre, når først E-Transit Custom er landet på markedet i 2023 (produktionen ventes at starte i andet halvår 2023). Efter den store E-Transit og den nye E-Transit Custom kommer yderligere to elektriske varevogne.
Ford introducerer også en række elektriske personbiler i de kommende år. Otte nye modeller, som primært vil køre på MEB-platformen fra VW, som Ford låner til formålet, har premiere inden udgangen af 2024.