Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Hold turen kort i Opel Combo-e

Opel Combo-e elektrificerer uspoleret familiepraktik og snusfornuft. Giver det mening for familien Danmark?

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Jacob Dalby  / Dato: 27. februar 2022

Siden du sidst så ham, har Postmand Per stiftet en større familie og er blevet uhyre klimabevidst. Den gamle dieselarbejdsbil skal derfor skiftes ud med en elektrisk familiebil.

Opel Combo, Peugeot Rifter og Citroën Berlingo er bygget på samme postmandsplatform og fås ikke længere med almindelige forbrændingsmotorer. Nu er det el, det handler om, og den første elektriske variant af de tre på det danske marked, er Opel Combo-e.

Kan den elektriske Opel Combo-e opfylde de rummelige og udledningsfri familiebehov, som Postmand Per deler med mange andre danske familier?

Opel Combo-e

Motor: Elektrisk
Batteristørrelse: 50 kWh
Ydelse: 136 hk / 260 Nm
0-100 km/t: 11,7 sek.
Tophastighed: 130 km/t
Rækkevidde: 280 km
Mål (L/B/H): 440/184/184 cm
Bagagerumsvolumen: 
597 liter
Startpris: 269.990 kr.

Bekendt batteri

Min popsmarte Postmand Per-analogi skyldes selvfølgelig det kassevognsagtige design, som Opel Combo-e deler med de førnævnte Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og også den franske japaner Toyota Proace City. Under de forskellige emblemer, gemmer sig den helt samme bil.

Udseendet og platformen er ikke det eneste, som Opel Combo-e deler med andre. Den forhenværende PSA-koncern, som nu hedder Stellantis, har en batteripakke og elektrisk drivlinje, som de bruger vidt og bredt på tværs af modeller.

LÆS OGSÅ | Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra

Batteriet på 50 kWh samt den 100 kW store elmotor på forakslen deles derfor med andre Stellantis-modeller som Opel Mokka-e og Corsa-e, Citroën ë-C4 og Peugeot e-208

Det betyder samme 136 hk, mens rækkevidden i Combo-e er i den lave ende med 280 km opgivet. Det skyldes en højere vægt end dens Stellantis-søskende samt den mindre aerodynamiske Postmand Per-form.

En bil til nærområdet

Lad mig blive lidt ved rækkevidden. For det er ikke kun på papiret og i sammenligning med de andre elektriske Stellantis-modeller, at rækkevidden i Opel Combo-e er i den lave ende. Det er den i særdeleshed også i virkeligheden.

Den store test skal stå på en januarkold lørdag, hvor jeg er inviteret til kaffeslabberas i Gilleleje. Turen er lige over 60 km lang, og batteristanden fra udgangspunktet i det københavnske er på over 90 procent, hvilket jævnfør bilens display er 180 km.

Kulden er hård ved elbilbatterier, så at Combo-e skyder 100 km ved siden af den opgivne rækkevidde, tænker jeg ikke meget over. 180 km er stadig mere end rigeligt – troede jeg… 

LÆS OGSÅ | Test: Citroën ë-C4 er forførende frankofil

Ved ankomst i den nordsjællandske ferieby er der under 90 km tilbage, og på tilbagevejen må jeg hurtigt sande, at dét ikke er nok til at få mig hjem. 180 km i rækkevidde i displayet er med andre ord ikke nok til en tur på 120 km, hvorfor jeg må ind og sjatlade.

Det 50 kWh store batteri, der passer så godt til Peugeot e-208, er for småt til Opel Combo-e, der derfor kun er en bil til nærområdet. Den kræver en ladestander i carporten samt at befordringsopgaverne ikke omfatter meget mere end turen til og fra daginstitutionen – men det er den til gengæld ret optimal til.

Postmandens praktik

Det, som Opel Combo-e mangler i rækkevidde, gør den op for i praktik. På bagsædet fås tre fulde sæder, som alle er monteret med Isofix. Skydedørene og det flade gulv gør det let for alle mand at komme ind, også selvom der er tale om idrætstrætte rollinger.

Bagagerummet pakker pæne 597 liter, hvilket er rigeligt til halvdelen af fodboldstævnets sportstasker. Højden på bagagerummet betyder også, at der kan paralelparkeres en Buggaboo deromme uden behov for at skille skidtet ad.

LÆS OGSÅ | Duel: Konkurrencen mellem VW ID.3 og Opel Combo-e er ikke tæt

Hvis bagsædepassagerene er teenagere, der har vokset dig over hovedet, er der heller ingen panik. Det høje Postmand-tag sikrer oceaner af hovedplads, ligesom der heller ikke kan sættes en finger på benpladsen, der er lige god på alle tre bagsæder.

Med Edition+ udstyr, hvor Combo-e starter i 289.990 kr., fås en såkaldt børnepakke som standard. Her får bagsædepassagererne solskærme og ekstra opbevaringsrum, mens Edition+ også kommer med flyborde ved bagsædet, så figenstængerne kan nydes uden unødigt gris.

Hvis du har reproduceret dig ud af en bil med kun fem sæder, fås Opel Combo-e også som 7-personers.

Børnevenlig kabine

Kabinen er ikke kun børnevenlig på grund af den gode plads og de praktiske skydedøre. Det virker også som om, at kabinen er bygget til at være børnevenlig i materialevalget. 

Alt i kabinen virker som noget, der kan slås, ridses, krattes og spildes saftevand ud over, uden man skal gå i panik. Det er selvfølgelig smart, hvis man har vilde børn og flere af dem, men det gør ikke noget godt for helhedsindtrykket.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot e-208 gør overgangen til elbil let

Der er sort plastik ad libitum og intet af det er spændende at røre ved. Det sorte plastik gør dog ikke kabinen dunkel, da den varevognsagtige konstruktrion giver store vinduer, som sikrer godt lysindfald samt godt udsyn fra forsædet.

Den 8-tommer store infotainmentskærm er der. Så meget mere er der ikke at sige. Eller jo, den har både Apple CarPlay og Android Auto fra Elegance niveau, som starter i 299.990 kr., hvilket gør betjeningen let og genkendelig. Resten er ikke noget at skrive hjem om, da systemet virker sløvt og gammeldags mens skærmen er grynet.

Kasset komfort

Hvis du kan slippe for larmen fra dit eller andres afkom i den familievenlige Opel Combo-e, vil du finde ud af, at den faktisk er overraskende støjsvag, hvilket taler godt ind i totaloplevelsen bag rattet.

Selvom Opel Combo-e er en bil, der er orienteret mod rotteræset, er det ikke en bil, man har travlt i. Accelerationen fra 0 til 100 km/t er sløve 11,7 sekunder, men undervognen og styretøjet underbygger også den afslappede oplevelse.

LÆS OGSÅ | Test: Er Opel Corsa bedre uden benzin?

Styretøjet er let, og med det gode udsyn er der ingen kvaler ved, at kaste Combo-e rundt på snævre sidegader. Selv hvis de viser sig at være brolagte og hullede, får man ikke lyst til at vende om. Den er nemlig også utvetydigt blød og komfortabel i undervognen.

Det eneste umiddelbare komfortknæk er de overbløde pedaler, som jeg har kritiseret i samtlige andre elbiler fra PSA og Stellantis. Bremsepedalen er svampet, hvilket gør det svært at lave en elegant nedbremsning.

Ikke til Per

Opel Combo-e kan sagtens opfylde de rummelige og udledningsfri familiebehov, som mange danske familier har. Så længe disse familiebehov ikke inkluderer køreture, der er meget længere end til daginstitutionen og tilbage.

Den elektriske Opel Combo-e er med andre ord ikke til Per, hvis han vil fortsætte med at være postmand. Den er til det uprætentiøse rotteræs, hvor praktik og planlægning betyder langt mere end alcantara og alufælge.

Plads og praktik kan der ikke sættes en finger på, så hvis det er dét, du har brug for med kun et lille kørselsbehov, er Opel Combo-e oplagt. Særligt taget i betragtning, at den starter i 269.990 kr. samt at den står nærmest konkurrentløs, som prisbillig og praktisk familieelbil.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.