Kategorier
Elektrisk Nyheder

Ford elektrificerer håndværkerne

Ford har for nylig startet salget af den store elektriske varevogn E-Transit. I 2023 kommer turen til den mere kompakte, mere relevante E-Transit Custom – som har en rækkevidde op til 380 kilometer.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

For erhvervsdrivende er driftomkostninger noget af det vigtigste. En varebil skal være billig at holde kørende, og så skal den være driftsikker – for tiden på værksted koster både kroner og kunder.

Det går langsomt med at elektrificere håndværkerne i Danmark. Elektriske varebiler egner sig ikke til de lange ture, og modeludbuddet er lille.

LÆS OGSÅ | Ford på vej med VW-baserede elbiler

Stellantis-gruppen har elektrificeret sine kompakte og mellemstore varebiler, fx Opel Combo-e og Peugeot E-Expert, og Ford har taget det første store elektriske skridt med den store Transit som elbil.

Men ingen af de biler nærmer sig en rækkevidde på 400 kilometer – det gør til gengæld den nye og mere kompakte varevogn fra Ford.

E-Transit Custom er lillebror til den store Transit, og i de almindelige udgaver med dieselmotor er den faktisk en af Danmarks mest solgte biler.

LÆS OGSÅ | Test: Hold turen kort i Opel Combo-e

Ford forventer en rækkevidde på op til 380 kilometer, og man kan bruge strømmen til også at holde værktøj eller lamper på strøm kørende. E-Transit Custom kan sende strømmen den anden vej, som er gavnligt, hvis der ikke er strøm i nærheden.

Med en rækkevidde op til 380 kilometer er E-Transit Custom mere langtursduelig end konkurrenterne. Peugeot E-Expert klarer i bedste fald op til 318 kilometer

En ud af fire elektriske varevogne

Ford elektrificerer også videre, når først E-Transit Custom er landet på markedet i 2023 (produktionen ventes at starte i andet halvår 2023). Efter den store E-Transit og den nye E-Transit Custom kommer yderligere to elektriske varevogne.

Ford introducerer også en række elektriske personbiler i de kommende år. Otte nye modeller, som primært vil køre på MEB-platformen fra VW, som Ford låner til formålet, har premiere inden udgangen af 2024.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.