Kategorier
Nyheder

Fornyede Ford-modeller står på spring

Der er nyt og strammere design til Ford-favoritterne Fiesta og Focus. De to faceliftede modeller kommer til Danmark i starten af 2022, og Ford løfter nu sløret for priserne.

Af: Morten Bek / d. 14. december 2021

Kuga PHEV er synonym med Ford i Danmark. Den populære crossover er for tiden den mest solgte bil i Danmark. Men den er også den eneste Ford, som ligger højt på listen over de mest solgte biler.

Fiesta og Focus har i mange år været store navne i Danmark, men her i 2021 er historien en anden. Fiesta sakket langt bagud i forhold til konkurrenter som Toyota Yaris og Opel Corsa, og Focus klarer sig dårligt mod Kia Ceed og Toyota Corolla.

Fra januar til og med november er det gået skævt for de to Ford-modeller. Fiesta finder vi på plads 58 over de mest (eller mindst?) sælgende biler, og Focus ligger på plads 72.

LÆS OGSÅ | Ny Ford Ranger kommer med V6-diesel

2022 kan kun blive bedre for Fiesta og Focus. Friske modeller er nemlig på vej til Danmark. Både minibilen og den kompakte model har fået et kraftigt og meget klædeligt facelift, og i løbet af første kvartal finder bilerne vej til danske forhandlere.

Frontdesign med Ford-logoet placeret i grillen og ikke på køleren, LED-forlygter som standard, infotainmentsystem med 13,2″ touchscreen til Focus og digital instrumentering i Fiesta. Der er mange væsentlige nyheder, som gør de to modeller mere interessante.

Fiesta fra 169.900 kr. – nu med mere sikkerhed

Når Fiesta introduceres i februar-marts, bliver det til priser fra 169.900 kr. Det er noget højere startpris end tidligere.

Faceliftet af Fiesta kommer med sikkerhedsudstyr, som allerede for længst burde have været standard. Fiesta får først nu automatisk nødbremse som standard. Fiesta har nu i alle versioner også LED-forlygter, aktiv sporassistent, træthedsregistrering og skiltegenkendelse som standard.

Motorprogrammet omfatter to benzinmotorer, mens der ikke længere er en diesel på prislisten. Basismotor er en 1,1-liters trecylindret med 75 hk. En 1-liters turbomotor fås i tre styrker: 100, 125 og 155 hk. 125’eren er den eneste, som udover manuel gearkasse kan vælges med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Faceliftet rammer selvfølgelig også Fiesta ST med 200 hk. Priserne på den er dog endnu ikke på plads.

LÆS OGSÅ | TEST: Ford Fiesta ST-Line har GTI-talenter til små penge

I Danmark kommer Fiesta i fire udstyrsvarianter. Nederst er Connected, i midten Titanium og ST-Line – i toppen ST-Line X.

Basismodellen Connected til 169.900 kr. har fartpilot, aircondition, 15″ fælge, infotainment med 8″ touchscreen og Apple CarPlay/Android Auto. Udstyrsniveauet er bundet til basismotoren med 75 hk.

Titanium-udstyrsniveauet fås til motorer med 75, 100, 125 hk, og så koster Fiesta mindst 179.100 kr. Med turbomotoren med 100 hk er prisen 188.250 kr. Standardudstyret omfatter bl.a. mere avancerede LED-forlygter, automatisk klimaanlæg, varme i forsæder og rat, el-ruder bagtil og læderrat.

ST-Line- og ST-Line X-udgaverne har enten 125 eller 155 hk, og priserne starter ved 201.270 kr. Med ST-Line X-udstyr og 155 hk er prisen 226.010 kr. ST-Line har (udover Titanium) bl.a. 17″ alufælge, sportssæder og sportsundervogn, mens ST-Line X til cirka 15.000 kr. mere kommer med LED-baglygter, navigation, nøglefri betjening og bakkamera.

Focus fra 229.990 kr. – dyrere basismodel med mindre udstyr

Den udgående Focus, som stadig findes hos forhandlerne, fås fra 214.990 kr., og alle modeller kommer med alufælge, navigation og bakkamera som standard. Den faceliftede Focus lander i marts-april hos forhandlerne til priser fra 229.990 kr., og alufælge, navigation og bakkamera er nu forbeholdt de dyreste udgaver.

Udstyrsvarianterne i Danmark hedder Connected, Titanium og ST-Line X (plus ST-udgaven med 280 hk – fra 550.380 kr.). Den crossover-inspirerede Active er helt udgået.

Focus Connected har LED-forlygter, 16″ fælge, p-sensorer for og bag, infotainment med 8″ touchscreen, fartpilot og varme i forsæderne som standard.

LÆS OGSÅ | DUEL: Amerikanerkamp mellem Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y

Titanium har derudover regnsensor, aut. klimaanlæg, el-foldbare sidespejle og nøglefri start. På Titanium-niveau får man også det nye SYNC4-infotainmentsystem med 13,2″ touchscreen og trådløs Apple CarPlay/Android Auto.

Det store system er også standard i den dyreste Focus-standardversion, ST-Line X. Det samme er 12,3″ digital instrumentering, bakkamera, nøglefri betjening og trådløs opladning af smartphones. 17″ alufælge er også med uden merpris.

Stationcar koster 10.000 kr. ekstra

Focus fås selvfølgelig stadig som både hatchback og stationcar. Hvis det er den praktiske stationcar, man går efter, er merprisen altid 10.000 kr. Inkluderet er et nyt “vådområde” under bundpladen i bagagerummet, hvor vådt tøj, gummistøvler og andet kan fragtes.

Som i Fiesta er der i princippet kun to motorer i Focus modelprogrammet, hvis 2,3-liters motoren i Focus ST regnes fra. Det er den trecylindrede 1-liters med 100, 125 eller 155 hk – og en 1,5-liters diesel med 120 hk.

155 hk fås nu med automatisk gearkasse

Focus med 100 hk fås kun med Connected-udstyr (fra 269.990 kr.), mens versionen med 125 hk fås som Titanium og ST-Line X (fra henholdsvis 266.880 kr. og 316.990 kr. – ST-Line X kun med automatgear).

Med 155 hk er eneste mulige udstyrsniveau ST-Line X. Med manuel gearkasse er prisen 311.990 kr., mens automatisk gearkasse med dobbeltkobling hæver prisen til 336.990 kr. Det er første gang, 155’eren fås med automatgear.

Dieselmotoren med 120 hk og 8-trins automatgear fås som Titanium til priser fra 291.880 kr. og som ST-Line X fra 316.970 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.