Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

DUEL: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E

Det er svært at sætte en mere højspændt elbilduel på benene end denne. Vi har fat i to højbenede elbiler fra USA med store batterier, over 350 hk og mere end 500 km i rækkevidde. Er det Tesla Model Y eller Ford Mustang Mach-E, du skal vælge?

Af: Simon Hallenslev / d. 5. december 2021

Tesla og Ford har meget til fælles, og repræsenterer begge ærkeamerikansk driftighed og virksomhedstække. Tesla er er den nye amerikanske komet, der har taget verden med storm med sine rækkeviddestærke elbiler, gigantiske produktionsanlæg og eksorbitante markedsværdi, som etablerede bilfirmaer kun kan drømme om.

Ford er også en amerikansk komet, der tog sit opspring for over 118 år siden, hvor de revolutionerede bilen, som vi kender den. Det er Ford, der har lagt byggestenene for ikke kun den amerikanske bilindustri men for den samlede globale bilindustri ved at bygge den første masseproducerede bil: Ford T.

Tesla Model Y
Dual Motor Long Range

Motor: To elmotorer

Ydelse: 441 hk / 493 Nm (anslået)

0-100 km/t: 5 sek.

Tophastighed: 217 km/t

Rækkevidde: 507 kilometer

Maks. opladningshastighed: 210 kW DC

Startpris: 499.412 kr.

Ford Mustang
AWD Extended Range

Motor: To elmotorer

Ydelse: 351 hk / 580 Nm

0-100 km/t: 5,1 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Rækkevidde: 540 kilometer

Maks. opladningshastighed: 150 kW DC

Startpris: 484.980 kr.

Sammenlignet på papir, er Tesla i dag næsten 16 gange mere værd som firma end Ford. Og selvom man kan diskutere markedsværdier og kurser i ét væk, er det langt mere interessant at kigge på bilerne. Har Ford nu endelig bygget en elbil, der kan hale ind på den nye, amerikanske komet, Tesla? Vi sætter Ford Mustang Mach-E mod Tesla Model Y

Konkurrenterne opsummeret

I det sølvgrå ringhjørne har vi Ford Mustang Mach-e AWD Extended Range. Den trumfer på ikke uvæsentlig vis med det største batteri, der er hele 98,7 kWh stort, og som lader med 11 kW AC og 150 kW DC. Batteriet er koblet op på to elmotorer, der yder 258 kW, svarende til 351 hk. På papiret dræner de to elmotorer batteriet efter 540 km.

I det blå ringhjørne holder Tesla Model Y Dual Motor Long Range. Den er 23,7 kWh fattigere end Mustang Mach-e målt på batteristørrelse og ruller med 75 kWh i alt. Til gengæld lader den hurtigere på DC med 210 kW, mens AC klares med tilsvarende 11 kW. Også her er batteriet koblet til to elmotorer, der anslået yder 324 kW, eller 441 hk. Det er anslået, fordi Tesla ikke selv har angivet antallet af hestekræfter. På papiret dræner de to elmotorer batteriet efter 507 km. 

De to amerikanske elbilduellanter møder op til på en vinterfrisk novemberdag ved det altid travle Broens Gadekøkken på Christianshavn. Her trækker de rigelige mængder opmærksomhed blandt Michelin-burgere og fortræffelige tacos.

Fords fordel fordufter

Lad mig starte med at stikke kniven ind, hvor det gør mest ondt: I batteri og rækkeviddehåndtering. For mens flere af de bløde værdier, som jeg kommenterer på senere, kan afvæbnes med et ‘smag og behag’, er kilometer pr. opladning ganske til at tage og føle på. Selvom Ford har det største batteri, fordufter fordelen som den kolde dug for eftermiddagssolen over Christianshavn.

Bilbasens redaktion ligger lige om hjørnet fra gadekøkkenet, hvorfor Mustang Mach-e lige er trukket ud af laderen. Temperaturen skriver 6 grader, displayet skriver 100% på batteriet og … 320 km i rækkevidde! Det er ganske enkelt for lavt, når bilen er opgivet til 540 km. Hele udgangspunktet for sammenligningen af rækkevidderne er dermed skævvredet fra begyndelsen. Særligt fordi Tesla Model Y skriver 490 km i displayet med 100% på batteriet. 

LÆS OGSÅ | TEST: 5 grunde til at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket

Testruten går fra gadekøkkenet og nord for København med blandet kørsel. De første 50 km af testruten mod nord går af by- og landeveje, hvor begge duellanter trækker præcist 50 km fra kilometeranslaget i displayet. På motorvejen med 120 km/t fordufter rækkevidden hurtigere uden dog at blive hverken hastigt eller alarmerende.

Det er vigtigt at slå fast, at Ford Mustang Mach-E ikke virker til at have et energiforbrug, der skriger til himlen. I byen og på landevejen er den nøjsom med strømmen, mens den, som Tesla, skruer op for forbruget ved motorvejshastighed. Men når udgangspunktet for rækkevidden er 220 km fra det, der står skrevet i salgsbrochuren, virker det mere passende at tælle det som et selvmål fra Ford end en scoring fra Tesla.

Kabineforskelle

Hvis du har set en Tesla Model 3 indvendigt, har du også set en Tesla Model Y. Den über-minimalistiske og stringente designstil er nemlig taget direkte fra Model 3. Det er pænt og nydeligt på sin helt egen måde – men det er ikke decideret lækkert. Der er ingen små og lækre detaljer, øjnene kan hvile på. Kun et rat og en skærm.

Med dét sagt er det tydeligt at mærke, at samlekvaliteten har fået et nøk opad, efter kineserne har fået en finger med i Tesla-spillet. Egentlig var det meningen, at Model Y skulle være den første europæisk byggede model til de europæiske kunder. Ventetiden på Teslas Gigafactory i Berlin medførte dog, at bestillingslisten havde vokset sig for lang, og at Kina måtte ind over. Det fungerer heldigvis lige så fint i Model Y, som det gør i Model 3. Her er ingen nævneværdig knirken eller store panelmellemrum.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front

Kabinen i Ford Mustang Mach-E er, i kontrast til Model Y, let at klassificere som lækker. Den føles instinktivt mere eksklusiv end den i Model Y, fordi der er flere lækre smådetaljer at få øje på. De små B&O-bolsjer, der er lagt på højtalerne i kabinen, gør enhver dansker velfornøjet og er desuden garant for uovertruffen lyd. Lydanlægget i Model Y er godt men slet ikke på niveau med det, som danske B&O har leveret til Ford.

De store stole på forreste række i Mach-E er også lettere at finde sig til rette i, når man kommer bag rattet, mens Tesla fortsat leverer stole, der er ikke er meget mere end middelmådige. Her er det særligt siddepuderne, der er lidt for korte til min smag. På selve kørepositionen er der dog intet at komme efter i hverken af de to duellanter. Her er et utal af justeringsmuligheder i rat og sæde, så folk med korte arme og lange ben eller vice versa kan sidde ordentligt.

Seriøse skærme

Tesla har altid været dem med de største skærme. Indtil nu. Det er næppe en tilfældighed, at Ford smækker en 15,5-tommer infotainmentskærm i Mustang Mach-e, når Model Y har en skærm på 15-tommer. Hvor Mach-e-skærmen er vertikalt monteret, er den horisontalt monteret i Model Y, og fælles for dem begge er, at de bevæger sig på toppen af infotainmentbjerget.

Krystalklar opløsning og eminent trykfølsomhed er et fælles fodslag, hvilket i al sin enkelthed gør dem lækre at bruge og navigere i. Og som det typisk er, når Tesla stiller til duel, er det dem, der tilbyder flest apps og sjove gimmicks. Selve layoutet af systemet kræver til gengæld også lidt mere tekniksnilde, end det gør i Mach-E, som er mere traditionelt bygget op.

I Ford Mustang Mach-E må du undvære pruttepuder og videospil, men også underholdningsapps som Netflix, der gør tiden ved ladestanderen til en leg i Model Y. I Mach-E har du dog muligheden for at benytte Apple CarPlay eller Android Auto, hvis du er et vanemenneske, der helst bruger det, du kender.

Masser af plads

De to amerikanske konkurrenter er tæt matchet når det kommer til pladsen. Her er rummelige ‘frunks’ oppe foran med plads til et par indkøbsposer samt store bagagerum, der har plads til det meste og let tilgængelige åbninger. I Model Y er der dybe lommer i bagagerummets sider, mens den, ligesom Mach-E, også har rigeligt med opbevaringsplads under bagagerummets gulv.

På bagsæderne er der godt med både ben- og hovedplads i de to amerikanere, selv hvis man sniger sig over 1,80 meter. I Model Y er siddepuderne endnu kortere end dem på forsæderne, hvilket er jævnt irriterende. I begge biler sidder man lidt højt med benene grundet batteriernes placering i bilens bund. Det kan kræve strække-ben-pauser, når man rammer lynladeren på langturen.

Bag rattet af Model Y

Tesla Model Y er ret velkørende, selvom den ikke er helt på niveau med lillebror Model 3 med sin højere vægt og undervogn. Styretøjet føles som om, det er taget direkte fra lillebror, og opleves dermed både tungt og direkte. Trykker man Model Y lidt på maven, kan man i glimt glemme, at det er en 2 tons tung crossover. Indstyring sker knivskarpt, forenden er let at placere, og det hele gøres uden nævneværdig krængning.

Ved mere hverdagsvenlig kørsel kan det tunge og kontante styretøj dog godt få Model Y til at virke smånervøs, fordi den med sin højde og drøjde lystrer på hvert et input fra rattet. Desuden bliver styretøjet lidt computerspilsagtigt, fordi det er så kontant, uden rigtigt at give føling med forhjulene. Det er underholdende men kunstigt, kan man sige.

LÆS OGSÅ | DUEL: Er Polestar 2 bilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?

Apropos kontant, så er undervognen i Model Y for hård. Ganske enkelt. Bag rattet opdager man ujævnheder på veje, der ellers syner smooth. Det er tydeligt, at Tesla har kigget mere i retning af køredynamik frem for komfort, og her ville jeg gerne have ofret lidt af dynamikken for en blødere undervogn. Det er en crossover, det her! Hvis man vil have rendyrket dynamik, skal man vælge en lav bil (som den køreglade Model 3).

Både undervogn og styretøj klarer sig betydeligt bedre, når man rammer motorvejen. Her optræder Model Y nemlig roligt såvel som retningsstabilt. Støjisoleringen er bedre skuldret end i Model 3, men mangler lidt for at kunne matche Mustang Mach-E. Motorvejshastigheder kan gøre kabinen til lidt af et ekkokammer, hvor vejstøjen kommer fra bagerst i kabinen.

Bag rattet af Mustang Mach-E

Når man sparker lidt til Mustang Mach-E, optræder den mere underholdende og livligt, end man forventer det af en højbenet elbil. Vælges et af de køremodi, der strammer undervogn og styretøj op, går Mach-E i sving som en slagterhund går i skraldespanden. Den kommer tilmed også ud igen med en tilsvarende logrende hale, hvor systemerne giver bagenden lov til at slippe lidt.

Om Mach-E kan kaldes for mere dynamisk end Model Y, er jeg ikke sikker på, men den er mere legesyg og mere autentisk i sin dynamik, hvis man er til den slags. Igen har vi derfor også at gøre med en undervognsopsætning, der er mere til den kontante side end den komfortable, og ved hverdagsbrug giver det større kvaler end i Model Y. Den kontante undervogn i Mach-E falder nemlig aldrig til ro.

SE OGSÅ | VIDEO: 5 grunde til at købe Mustang Mach-E og 1 grund til at lade være

Uanset underlaget fremstår Mustang Mach-E konstant smådansende og i bevægelse, hvilket er oprigtigt trættende. Styretøjet fungerer kun rigtig godt, når man arbejder med det, fordi det ved hverdagskørsel virker inkonsekvent vægtet. Der er en halvdød zone i midten, hvor der ikke sker meget, når man drejer på rattet, men så snart man når ud over denne zone, kvitterer Mach-E med et mærkbart og knapt så yndefuldt retningsskifte.

Desværre tager Mustang Mach-E også de irriterende tendenser med ud på motorvejen. Også her er undervognen konstant er i bevægelse, mens den halvdøde zone i rattet kræver små korrektioner og hæmmer retningsstabiliteten. Støjen fra vind og vej dæmpes som nævnt bedre end i Model Y, indtil man rammer en ujævnhed i vejen, og undervognen sender et utiltalende klonk gennem kabinen.

Tabt fra start

Det startede skidt ud for Ford Mustang Mach-E. Den mødte til test betragteligt mere hæmmet af den lave temperatur end Model Y. Det er muligt, at den kan hamle op med Model Y, når det er varmt. Det ved jeg ikke, for det har jeg ikke prøvet. Og det er desuden underordnet, når vi i lille Danmark har 5-6 måneder med lave temperaturer som ved gadekøkkenet.

Ford Mustang Mach-E havde de kringlede veje nord for København at tage til genmæle på. Det gjorde den, når man klappede lidt til den, og den kvitterede med en mere livlig og autentisk form for køreglæde. Den trumfer også på en kabine, der er fremstår mere eksklusiv med flere lækre detaljer, man kan kigge på og røre ved. Men herefter hører argumenterne op.

LÆS OGSÅ | TEST: Tesla Model Y slår hårdt ud efter konkurrenterne

Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range starter ganske vist billigere i pris. Den starter i 484.980 kr. mens Tesla Model Y Long Range starter i 499.412 kr. Det er små 15.000 kr., og det er ingenlunde nok til at gøre op for det faktum, at Tesla Model Y er lettere at leve med til hverdag.

Amerikanernes stolte, gamle bilmastodont Ford må se i øjnene, at den nye, amerikanske komet er skudt højere op, end deres første forsøg elbil kunne nå. Ligesom så mange andre er traditionsbundne Ford kommet sent til elbilbordet, og mens de sikkert nok kommer efter det, er Tesla endnu stadig foran. Der er i al fald ingen tvivl om, at det er Model Y, jeg går med.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.