Det er et stykke vaskeægte motorsports-historie, der snart skal under hammeren. En af de tre Ford GT40-racere, der i 1966 tog første-, anden- og tredjepladsen i Le Mans, søger ny ejer.
Af: Esben Skrumsager / d. 23. juli 2018
Når auktionshuset RM Sotheby’s til august åbner op for den famøse Monterey-auktion i Californien, bliver det med en sjælden stjerne som et af de helt store tiltrækningsplastre.
Med chassis-kode P / 1016 står det klart, at den guldfarvede Ford GT har en helt unik historie.
Bilen var nemlig en del af den GT40-trio, der i 1966-udgaven af 24-timers løbet Le Mans gjorde rent bord ved at indtage alle tre pladser på podiet.
Bag rattet på P / 1016 sad den amerikanske duo Ronnie Bucknum og Dick Hutcherson, der på de 24 timer nåede at køre 348 omgange på banen, hvilket var nok til en samlet tredjeplads.








Ford GT40: Sådan blev racerbilen skabt
Fords ambition var at skabe en centermotoriseret racerbil, der var i stand til at nå hastigheder på op til 200 miles i timen – svarende til 320 km/t.
GT40 Mk II var en udvikling af det originale Ford GT-program, der blev drevet af en tunet 7,0-liters V8-motor. Sammenlignet med rivaliserende producenter – herunder Porsche med 906-modellen, drevet af en 1,9-liters flad sekser eller Ferrari’s 275 GTB Competizione-biler udstyret med en 3,3-liters V12 – var drivlinjen fra Ford forud for sin tid og spillede en stor rolle i amerikanernes motorsport-succes.
VIDEO: Ford Mustang V8: Her er den perfekte røgmaskine
Den 11. september 1965 stod Ford GT40 P / 1016 færdig. Bilen blev sendt til test på Sebring International Raceway, inden den deltog i 24-timers løbet på Daytona-banen i februar 1966. Oprindeligt var det ikke et 24-timers løb, men varigheden blev øget efter en anmodning fra Ford, som gerne ville forberede sig maksimalt til Le Mans senere samme år.
Ford snuppede alle pladserne øverst i feltet, men P / 1016 gennemførte ikke. Den automatiske gearkasse gik i stykker efter 13 timer.
Få måneder senere tog den dog revanche, og på den legendariske bane i Le Mans lykkedes det altså at opnå en samlet tredjeplads.
Superbil på pension
Den GT40, der nu skal på auktion, deltog kun i tre yderligere racerløb efter Le Mans, før den gik på pension i 1967. Siden har den angiveligt levet et stille liv i diverse bilsamlinger, før den i løbet af de seneste år er blevet restaurareret og har fået samme gyldne bemaling, som under Le Mans.
Ifølge Alexander Weaver, der er vurderingsekspert hos RM Sotheby’s, har især det sidste stor betydning for auktionen.
– At have en bil til salg, der har spillet en så vigtig rolle i et så berømt løb er meget vigtigt for os. Denne Ford er blevet restaurareret til den stand, den kørte racerløb i, og det er vigtigt, at enhver potentiel kunde tager det med i sine overvejelser, siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:
– Få biler kan anses for at være guld-standard, men denne GT40 er, og den vil altid blive husket som en af de Ford-biler, der endelig slog Ferrari.
Den legendariske Ford GT40 kommer under hammeren på Monterey-auktionen, der løber af stablen i Californien d. 24.-25. august 2018. Vurderingen lyder på 76 millioner danske kroner.
Ford GT til salg på Bilbasen
Det er ikke ligefrem hver dag, vi støder på en Ford GT, når vi sidder og savler over superbilerne på Bilbasen. Men i skrivende stund er der faktisk én til salg, som står på Fyn.
Bilen er fra 2005 og er én af blot 343 byggede eksemplarer.
Ifølge sælger har den kun kørt 3.000 kilometer, siden den kom på gaden, og det bærer gensalgsprisen da også præg af. Her kan du se prisen og flere billeder af den smukke bil.
