InspirationLegendariske bilerUgens fund

Ugens fund: Mitsubishi 3000 GT er et teknisk vidunder fra 90’erne

Af i Inspiration, Legendariske biler, Ugens fund
De fleste kender kun Mitsubishi 3000 GT fra Playstation-spillet Gran Turismo. Men nu er der én til salg i Danmark. Her kan du læse mere om den banebrydende super-slæde.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 18. juli 2018

En sportsvogn fra Mitsubishi? Når man ser på modelprogrammet fra den japanske bilfabrikant, så er det svært at tro, at Mitsubishi nogensinde har bygget sportsvogne. Det er i hvert fald længe siden, de tre røde diamanter var noget i rallysporten med Lancer Evolution. Men engang byggede Mitsubishi adskillige sportslige modeller, og 3000 GT var toppen.

Det var dengang i 1990’erne, hvor de fleste japanske bilmærker byggede sportsvogne, der på papiret maksimalt havde 280 hk på grund af en japansk gentlemans-aftale, der også begrænsede topfarten til 180 km/t. I praksis havde disse biler næsten alle mindst 300 hk – eller kunne tunes til det uden nogen former for forstærkninger i motoren.

Toyota skabte i denne æra sin legendariske Supra mk IV, Honda havde sin centermotoriserede NSX, Nissan producerede både Skyline GT-R og 300 ZX og Mazda byggede RX7 med en turboladet wankel-motor. Det var tider.

Mitsubishi var ikke bare med i det game – teknologisk var de på toppen. 3000 GT var spækket med udstyr, der kunne få mundvandet til at dryppe ned i bilbladenes glittede sider.

Og nu er der altså én til salg i Danmark. Du kan se den her, hvis den ikke er solgt.

Absurd teknologiniveau

Motoren i 3000 GT var en V6-motor – som regel med to turboladere – men 3000 GT kunne også fås uden turbo i en version, der ydede 220 hk. Den blev dog ikke markedsført i Europa. Her hed det altid Twin Turbo og mindst 276 hk.

De første årgange af 3000 GT eller GTO, som den hed i Japan, var ekstremt avancerede. Her var firehjulstræk, firehjulsstyring, to turboladere, elektronisk styret undervogn, aktiv aerodynamik og indstilling af lyden fra udstødningen.

Alle disse ting gjorde en 3000 GT tung, og den var mere en GT end en rigtig sportsvogn. De tungeste versioner vejede mere end 1.700 kg.

Specialversion med 400 hk!

Mitsubishi byggede dog også en række specialversioner. Vildest var en Beckenbauer-edition signeret af fodboldspilleren Franz Beckenbauer. Den blev kun bygget i 30 skriggule eksemplarer. Men farven var ikke kun for sjov – motoren ydede 394 hk og 562 Nm.

Efterhånden blev en del af den avancerede teknologi pillet af bilen og klap-lygterne blev erstattet af faste forlygter i 1994.

LÆS OGSÅ: Ugens fund: Denne sprøde Saab 9-5 Aero har Hirsch-kit og 330 hk

En anden specialversion var GTO MR, der var lettet mere end 180 kg blandt andet ved at fjerne de aktive spoilere, firehjulsstyring og den justerbare udstødning. GTO MR kunne ramme 402 meter på 12.88 sekunder og var dermed den hurtigste af de japanske sportsvogne.

Sløv amerikansk version

Mitsubishi 3000 GT kom til verden i 1990 og blev bygget helt indtil 2000. Ikke alle versioner har den kraftige motor, der kunne yde op til 324 hk.

I USA blev bilen produceret som en Dodge Stealth uden aktiv aerodynamik, og med motorer helt ned til 160 hk! Tilmed trak de kun på forhjulene.

Mitsubishi 3000 GT fik ry for næsten at være for avanceret og den langt mere simple Toyota Supra fik et større publikum – blandt andet fordi den langt nemmere kan tunes. I dag står 3000 GT som det ultimative symbol på storhedstiden i japansk bilhistorie.

LÆS OGSÅ: Ugens fund: Mini John Cooper Works GP

Heldigvis ser det ud til at solen igen står op i øst. Honda har netop genlanceret NSX og Toyota har annonceret Toyota Supra. Nissan har sin GT-R – så mangler vi bare Mazda og Mitsubishi.

Indtil videre må vi nøjes med de brugte fra den kant.

På salgsannoncen får du flere billeder, specifikationer og ikke mindst prisen på den japanske superbil: Brugt Mitsubishi 3000 GT 3,0 til salg på Bilbasen.

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.