Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
I under halvanden måned kan man købe Ford Kuga PHEV med en rabat på op til 42.000 kr. Den billigste Kuga PHEV koster – frem til 30/9 2023 – 314.900 kr.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Ford kører ofte med kampagner på sine biler, og frem til 30. september er der tilbud på Fords mest populære model i Danmark, Kuga PHEV. Størrelsen på besparelsen afhænger af, hvilken udstyrsvariant man vælger, og der er fra 29.330 op til 42.020 kr. at spare på den mellemstore plug-in hybrid.
Den billigste Kuga PHEV koster i den næste halvanden måneds tid 314.900 kr., og besparelsen på den udgave er 34.940 kr. Før de midlertidige priser blev annonceret, kunne Kuga PHEV fås fra cirka 325.000 kr., og at der kun ser ud til at være 10.000 kr. at spare, kommer af den simple årsag, at basismodellen til 325.000 kr. lige nu ikke er på modelprogrammet.
Kuga PHEV er, lige for at genopfriske, udstyret med en 2,5-liters motor uden turbo, en elmotor, trinløs automatgearkasse, et batteri på 14,4 kWh og forhjulstræk. Systemydelsen er 225 hk, og en opladning af batteriet giver en WLTP-rækkevidde på 57 kilometer. Om kampagnen er foranlediget af et forestående facelift, bugnende lager eller noget helt tredje, vides ikke.
Basisudgave i modelprogrammet med de midlertidige kampagnepriser er Titanium-modellen, som udover at mangle LED-forlygter har rigtig meget udstyr i forhold til prisen på 314.900 kr.: 17″ alufælge, tagrælinger, infotainment med 8″ touchscreen, navigation, 12,3″ digital instrumentering, nøglefri betjening, justerbart bagsæde, adaptiv fartpilot, p-sensorer for og bag, varme i forruden og kameraer for og bag.
På Titanium X-versionen er der lidt mindre at spare (29.330 kr.). Til en pris på 339.900 kr. kommer den med LED-forlygter, el-betjent bagklap, indtræk i kunstlæder, el-justerbart førersæde og B&O-lydanlæg.
LÆS OGSÅ | Test: Ford Ranger Raptor
ST-Line-udgaven til 319.900 kr. kommer med en besparelse på 41.300 kr., og den har som standard – udover Titanium – 18″ alufælge, sportsundervogn og ST-Line-styling inde og ude. Den mere veludstyrede ST-Line X (344.900 kr. – besparelse 42.020 kr.) har LED-forlygter, el-betjent bagklap, indtræk i kunstlæder, el-justerbart førersæde og B&O-lydanlæg.
Specialmodellen Graphite Tech Edition koster frem til 30. september 357.900 kr. (besparelse 40.950 kr.), og topmodellen Vignale koster 374.900 kr. – en besparelse på 40.900 kr.
Langt de fleste biler i klasse og konkurrence med Kuga PHEV koster langt mere. MG EHS er en af de få, der ligger tæt på til priser fra 317.999 kr.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.