Test og anmeldelserVideo

Ford Ranger Raptor – så vild er den

Af i Test og anmeldelser, Video
Der er mange pickup-trucks derude – men Ford Ranger Raptor slår dem alle med sine forrygende off-road-egenskaber og hårde look.

Video: Anders Berner  | Dato: 9. august 2019

Du får højst sandsynligt aldrig brug for Ford Ranger Raptor. Ja, det skulle da lige være, hvis du vil skræmme dine naboer eller forcere kantsten på den der arrogante – “jeg-vil-da-skide-det-hele-et-stykke”-måden.

For hvis du bor i Danmark, ville du ikke kunne finde mange steder, hvor topmodellen i Fords europæiske pickup-program kan få lov at folde sig helt ud.

SE OGSÅ | Esben og Anders er onde ved en Citroën C3 Aircross

Det er ikke så meget 2-liter-dieselmotoren, der gør Raptor-udgaven af Ford Ranger til noget særlig. Okay, den lyder ret frækt, men det er mest, fordi Ford har optaget lyden fra en tunet dieselbil, (som jeg aldrig har kørt) og sender den ud i kabinen gennem bilens højtalere.

Dét der rykker for mig hos Ranger Raptor er dens formiddable offroad-egenskaber: Det er ret sjældent, at jeg kører med speederen i bund konstant i forbindelse med en test, men det havde jeg stort set hele tiden i forbindelse med den første test af Ranger Raptor, som jeg kørte i Marokko – på sand, i ørken og på veje med uendeligt mange huller i. Huller som jeg normalt ville sætte farten ned for. Men ikke denne gang …

Fuld gas: Sådan kører Ford Ranger Raport i terrænet

Efter at have tilbagelagt de første 30 km på asfalt, drejer jeg til højre ad en vej, som jeg i første omgang tænker; det her kan ikke være rigtigt. Nogen må ha’ lagt ruten forkert, fordi med den tidsplan vi havde fået, skulle der gives gas – hele tiden (det hjalp nok heller ikke, at jeg som sædvanlig var lidt sent på den).

LÆS OGSÅ | Brugttest af BMW 3-serie: Det skal du tjekke før køb

I en Toyota Hilux ville jeg formentlig have kørt 80 km i timen på den bumlede, hullede vej. En Hilux har stiv bagaksel, og er ikke rigtig sjov når det går stærkt på meget løst underlag. I hvert fald ikke hvis du kun kører med baghjulstrækket slået til.

Men her i Ford Ranger Raptor opdagede jeg – af bitter nødvendighed og fordi jeg havde møgtravlt – at 120-140 kilometer i timen føltes som ingenting.

Artiklen fortsætter under videoen…

Ranger Raptors affjedring er rally-inspireret. Og så er det ikke engang løgn! Det er sådan noget, bilfabrikker siger i flæng, men denne gang er der noget om snakken. Bilen er hævet 53 mm i forhold til en standard Ford Ranger. Og den er hele 150 mm bredere … hallo! Det er noget af en karosserituning.  Affjedring er udviklet sammen med dæmperfirmaet “Fox” til at “takle selv det mest frygtindgydende terræn ved høje hastigheder”, skriver Ford.

TIL SALG | Søg efter Ford Ranger på Bilbasen

All-terrain-dæk fra BF Goodrich er blevet specielt udviklet til den nye Ranger Raptor. Med 838 mm i diameter, 285 mm i bredden og et design med stærke dæksider og et slidbanemønster til enhver situation kan du begive dig ud steder, hvor naboen blot kan drømme sig til at køre i sin nyerhvervede BMW X3. I modsætning til de meget moderne crossovers eller SUV’er er Ranger Raptor nemlig konsekvent bygget til at få tæv.

Ford Ranger Raptor forventes lanceret i Danmark september 2019 med en pris på 373.400 kr. ekskl. moms og 452.540 kr. inkl. moms.

Specifikationer: Ford Ranger Raptor

Motor: 4 cylindre, 213 hk / 500 Nm

Gear: 10 automatiske
Acceleration: 10,0 sek
Tophastighed: 180 km/t

Forbrug: 9,3 km/l
Vægt: 2.585 kg.
Maks last: 545 kg.
Maks anhængervægt: 3.500 kg.
Pris: Fra 452.540,

Om forfatteren

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller, hvilket blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.