Kategorier
Nyheder

Ford skrotter Fiesta – farvel til minibilen efter 47 år

Produktionen af Ford Fiesta stopper i juni 2023, og mærkets mindste model bliver Puma. Allerede i april udgår MPV’erne S-Max og Galaxy.

TEKST Morten Bek FOTO Simon Hallenslev/PR

Fiesta. Det spanske ord for fest. Men i indtil videre mere end 46 år har navnet også været ensbetydende med en vellidt minibil fra Ford. Der har været fiesta hos Ford siden 1976, da den første generation Fiesta blev introduceret som et alternativ til VW Polo og Renault 5.

Fiesta er lille, men den har været en kæmpe på markedet. I perioder har den lille Ford været den bedst sælgende bil i Europa.

LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift til fortsat fin Ford Fiesta

Det kan ikke redde Fiesta. Se bare på salgstallene i Danmark. I 2018 knuselskede danskerne den stadig, så de købte 3.557 styk. I de første ni måneder her i 2022 står Fiesta for 521 salg hos Ford, så bare at nå 700 biler bliver en prøvelse.

Det er kun godt et år siden, Fiesta blev præsenteret med et nydeligt facelift. Ford-logoet kom endelig ned i grillen, hvor det hører hjemme

Stødt faldende salg i Danmark og andre europæiske lande har konsekvenser. Derfor stopper Ford endegyldigt produktionen i juni næste år af Fiesta på fabrikken i Køln. Slut med Fiesta – der kommer ingen afløser.

Det er kun godt et år siden, Fiesta fik et facelift med ganske nydelige ændringer og en omplacering af Ford-logoet, så det endelig er kommet ned i grillen.

LÆS OGSÅ | Facelift: Her er den stærkt forskønnede Ford Kuga

Det er andet og mere end bare manglende kunder (og produktionsomkostninger, som ikke kan tjenes hjem med små biler), der får Ford til at skille sig af med Fiesta, som altså når at fylde 47 år, før den udgår. Ford elektrificerer sine biler i en grad, så der ikke er plads til benzinbiler som Fiesta.

På fabrikken i Køln er der ved at blive opgraderet og omlagt til produktion af en nye elbiler. Den første, en af flere modeller udviklet på MEB-platformen fra VW, skal gå i produktion i 2023.

Fiesta den 1. I 1976 var det endnu ikke helt almindeligt med så små biler, men året inden kom den første VW Polo på markedet, og Renault 5 havde banet vejen i 1972

Et forventet farvel til S-Max og Galaxy

Et farvel til Fiesta betyder et farvel til en af de mest velkørende minibiler, der nogensinde er skabt. Og hvad endnu værre er, så skal vi sige farvel til en af de sjoveste biler, der findes – Fiesta ST. En knaldperle med tre cylindret motor og manuel gearkasse. At ST allerede nu er udgået i Danmark, siger desværre meget om, hvor få af den slags biler, danskerne køber.

Når Fiesta udgår, bliver den lille crossover Puma den mindste Ford. Puma udgår ikke lige foreløbig, for i 2024 får den et boost. Den kommer som elbil, så den får lov at blive.

LÆS OGSÅ | Ford på vej med VW-baserede elbiler

Ford bruger den store le, nu hvor de alligevel er i gang. S-Max (introduceret første gang i 2006) og Galaxy (introduceret i 1995) udgår også uden afløsere. Det sker allerede i april. I modsætning til udfasningen af Fiesta, er de to MPV’ers skæbne noget, vi har ventet på.

Med tre biler færre i modelprogrammet har Ford kun fem modeller i personbilsprogrammet, indtil de nye elbiler kommer: Puma, Focus, Kuga, Mustang og Mustang Mach-E.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.