Kategorier
Elektrisk Nyheder

Facelift: Her er den stærkt forskønnede Ford Kuga

Der står Escape på bilen, men den amerikanske Ford viser det store facelift til den populære Kuga. Nyt design og SYNC 4-infotainment med 13,2″ touchscreen.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Design er en smagssag. Noget subjektivt og helt individuelt. Når en bil får et facelift, som giver den et helt andet udtryk, end bilen startede med, må noget have været galt med designet fra starten.

Tusindvis af danskere i de senere år har købt sig den prisbillige og rummelige Ford Kuga PHEV. Hvis vi skal sige det, er den mellemstore SUV alt andet end en skønhed. Rund som et brugt stykke sæbe og tegnet med en front, som har alvorligt brug for kant.

LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?

Ford har hørt kritikken og taget den til sig, for faceliftet af den populære model er gennemgribende og gør op med det alt for runde.

Designerne har tilsyneladende haft samme indstilling til Kuga, som vi har, siden faceliftet midt i bilens livscyklus er så stort.

Ford Escape? Bare skift navnet ud med Kuga

Måske du lægger mærke til, når du ser på billederne af den faceliftede SUV, at der står Escape og ikke Kuga på bagenden. Det er af den simple årsag, at faceliftet af Fords SUV har premiere i USA, hvor den faceliftede model allerede om få måneder kan købes.

Det er set flere gange hos Ford, at amerikanerne står først i køen, og europæiske modeller kommer lidt eller meget senere med samme design. Men den faceliftede Kuga vil se næsten 100 procent ud som den amerikanske Escape, når den får premiere (den røde Escape på billederne er en ST-Line Elite, mens den blå er en uspecificeret plug-in hybrid).

LÆS OGSÅ | Yeehaw! Så er der en ny Ford Mustang

Det er formodentlig Fords amerikanske designere, som har bestemt, at Kuga skulle have så store designændringer. Foran er ændringerne helt tydelige med den nye grill, smalle forlygter, lysstribe mellem lygterne og – endelig – Ford-logoet i grillen og ikke over den.

Bagtil er det især en lille, men vigtig detalje, der fanger vores øjne: Det før så tydelige håndtag til bagklappen er væk. Nu åbnes bagklappen med en skjult udløser.

SYNC 4 med 13,2″ touchscreen flytter ind

Udviklingskronerne er gået til to ting ved den faceliftede Escape/Kuga: Eksteriørdesignet og infotainmentsystemet.

Interiørdesignet kommer med forholdsvis få ændringer. Med det nye infotainmentsystem SYNC 4 (erstatter SYNC 3) ryger skærmen på kun 8″ ud, og der er mulighed for en touchscreen på 13,2″. Det har gjort, som i bl.a. den faceliftede Focus, at klimabetjening nu ligger i skærmen, hvorfor midterkonsollen nu kun rummer startknap, volumenknap og småting som afdugning af forruden.

Det ser ikke ud til, og det nævnes da heller ikke i pressemeddelelsen, at materialer og farver er ændret. Derfor ser interiøret stadig noget trist ud med sort-i-sort plast.

LÆS OGSÅ | Test: Brian-bil på den fede måde med Ford Focus ST

Amerikanerne kan købe Escape med motorer med op til cirka 250 hk. I Danmark har plug-in hybriden med 2,5-liters motor med 225 hk hidtil været stort set dominerende i salget, og når den faceliftede Kuga rammer os, vil det sandsynligvis stadig være tilfældet, selv om plug-in hybrider med tiden bliver prismæssigt mindre interessante.

Kuga fås lige nu i Danmark som PHEV med 225 hk og som diesel med 120 hk. I andre europæiske lande fås den også med benzinmotor med 150 hk og som hybrid med 190 hk. Udvalget af motorer i Europa og Danmark afsløres, når faceliftet ser dagens lys, som vi forventer vil ske i 2023.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.