Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Af: Simon Hallenslev / d. 24. oktober 2021
I Tyskland i silende regn og 10 grader skal testen af den nye Honda HR-V stå. Heldigvis for Honda er jeg bare en blegfed dansker, hvorfor den kolde og fugtige Frankfurt-forstad minder mig meget om det klima, som HR-V vil blive mødt med i Danmark.
Når den nye Honda HR-V lander i Danmark i begyndelsen af 2022, er det ikke kun leverpostejsvejret, der er i vente. Det er også et bredt leverpostejssegment af kompakte crossovers, som den skal konkurrere med. Kan Honda HR-V hamle op med konkurrencen, eller er den bare endnu en i klassen? Vi tester den nye Honda HR-V.
*Bilbasen var inviteret af Honda Danmark
Motor: R4 1.498 ccm + el
Ydelse: 131 hk / 253 Nm
0-100 km/t: 10,6 sek.
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
Startpris: 319.900 kr.
Kigger man alene på de tørre tal, er det dårligt til at tro, at der er tale om en ny bil. Den nye Honda HR-V måler det samme i længden, bredden og mellem akslerne som den seneste Honda HR-V. Også på områder som ydelse og accelerationstid, ligner den nye HR-V sin forgænger – men der er altså tale om en helt ny bil.
Heldigvis ses det tydeligt, at der er tale om en ny bil, når vi kigger ud over tallene. Den nye Honda HR-V er først og fremmest blevet mere voksen og moderne at se på. Det behøver du ikke tage mit ord for. Det var følgerne på Bilbasens Instagram også overvejende enige i.
LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening
Det flotte udvendige design er dog vand ved siden af det, som Honda har bedrevet indvendigt i kabinen. Ved at flytte rundt på hybridkomponenterne, er der gjort meget mere plads til bagsædepassagererne. Faktisk er der fundet hele 35mm ekstra til bentøjet. Taglinjen er 20mm lavere end forgængeren, hvilket koster lidt på både hovedplads og lysindfald bagtil.
Honda har herudover udstyret HR-V med ‘magiske’ bagsæder, der kan foldes op som et biografsæde og gøre gulvet ved bagsædet til ren opbevaring. Når cyklen eller IKEA-skabet ikke kan mases i bagagerummet, kan det stå oprejst på bagsædet. Bagsæderne kan også slås smart ned og skabe et plant gulv med en kapacitet på 1.289 liter.
Hermed er Honda HR-V undskyldt for at have 319 liter i bagagerummet med bagsæderne oppe. Det er ikke alene 51 liter mindre end forgængeren men også henholdsvis 58 og 137 liter mindre end konkurrenterne Renault Captur og Ford Puma.
… ind i kabinen, hvor Honda HR-V igen fremstår såvel voksen som moderne. Her er mange no-bullshit-løsninger med fysiske knapper og drejehjul, der er placeret, hvor man forventer det. Materialerne er velvalgte og bløde, selvom det er plast. Generelt mænger materialekvaliteten sig med den kompakte crossover-top uden dog at blive decideret luksuriøs.
De funktioner, der ikke kan klares med en knap, er pakket pænt væk bag en krystalklar infotainmentskærm på 9 tommer med et helt nyt system. På infotainmentfronten har Honda mildt sagt haltet efter konkurrencen, men tilbyder i HR-V nu et nydeligt, moderne og intuitivt system. Det er let at betjene på farten og kommer med trådløs Apple CarPlay.
Den nye Honda HR-V kommer til Danmark med én motorvariant og tilbyder derfor ikke mange valgmuligheder. Drivlinjen tager udgangspunkt i den, der fås i Honda Jazz, men er naturligvis blevet modificeret og opgraderet til den nye HR-V.
Den 4-cylindrede benzinmotor på 1,5 liter er vokset til 107 hk i HR-V fra 97 hk i Jazz, mens batteriet også er blevet større og har fået flere celler. Den såkaldte eCVT-gearkasse, som de to modeller også deler, har i HR-V også fået en overhaling, så den passer bedre til den større bil.
LÆS OGSÅ | Første tur: Crossover-kvaliteter og mere praktik i ny Toyota Yaris Cross
Hybridsystemet er selvopladende uden mulighed for at ryge i stikkontakten, og fuldstændig som i Honda Jazz fungerer dette system ret fint. Med et større batteri og en elmotor med 131 hk opleves HR-V i bred udstrækning som en elbil ved bykørsel. En forsigtig speederfod kan tilmed forlænge elbil-følelsen op til landevejshastigheder.
I størstedelen af de tilfælde, hvor den lille 1,5-liters motor springer i gang, er det for at høste energi til batteriet, så den glidende elbilkørsel kan fortsætte. Det er kun med klampen i bund på tilkørslen til Autobahn, jeg oplever, at de to må optræde i samspil og hjælpe hinanden.
På tilkørselsrampen fornemmer jeg også for første gang de elektronisk indlagte trin i gearkassen, der skal give illusionen om af gear. Det er til trods for, at der slet ikke er nogen. Faktisk er der slet ingen gearkasse. Hybridsystemet har i stedet to elektriske motorer, der styrer koblingen mellem el- og benzinmotor samt regulerer omdrejningerne i sidstnævnte.
Det føles som en CVT-gearkasse og lyder som en CVT-gearkasse. Men det er ikke en CVT-gearkasse. At den elektriske ikke-gearkasse lyder som CVT er ikke en ros. Med foden i gulvtæppet spinner omdrejningerne skingert op og afslører en utiltalende motorlyd. Det er synd, fordi drivlinjen og kabinen som helhed ellers er ret godt støjdæmpet.
Inde i byen er Honda HR-V stille, raffineret og fri for vibrationer. Når sluserne åbnes og benzinmotoren skal lave mere end blot at høste energi, bliver den dog noget forpustet. På stejle hældninger eller ved overhalinger kommer motoren hurtigt på overarbejde, og her kunne jeg godt have tænkt mig lidt flere benzinheste.
Motorvejskørsel er ikke en livret for HR-V, men herudover er den rigtig fint velkørende. Det er kun de allermest kringlede landeveje uden for Frankfurt, der afslører lidt krængning i undervognen, som ellers er ret godt sammensat.
Selvom vejene er kolde og fugtige følger HR-V med, når man styrer ind, uden at vise tegn på at miste greb eller understyre. Bremsepedalen er til den tunge side, og det er en god ting, fordi andre hybridbiler lider af en svampet bremsepedal grundet regenerering. Med bremsepedalen i HR-V kan nedbremsningen tilpasses præcist.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hyundai Bayon giver prisbillig praktik til crossover-glade danskere
Rattet er til den lette side uden at blive for let. Det er med andre ord let nok til, at bilen kan kastes agilt rundt om skarpe hjørner i storbyen, uden at det bliver på bekostning af fornemmelsen for forhjulenes gøren og laden.
Honda HR-V lander et sted mellem Renault Captur og Ford Puma, når man snakker køreoplevelse og komfort. Undervognen er mere kontant end i den smørbløde Captur uden at få de samme sportslige tendenser som Puma, der kan opleves som lidt for kontant ved hverdagsbrug. Honda HR-V finder med andre ord en velafvejet kobling mellem dynamik og komfort.
Generelt tager den nye Honda HR-V sig rigtig godt ud blandt konkurrenterne. Desværre afspejles det også i prisen til en grad, hvor det springer i øjnene, når man sammenligner med konkurrenter i tilsvarende motorvarianter og med automatgear.
Spørger du mig, hvilken kompakt crossover der er bedst lige nu, må svaret blive Renault Captur, og den er også den billigste med en startpris på 248.990 kr. En sammenlignelig Skoda Kamiq starter i 254.995 kr., Peugeot 2008 i 264.990 kr., Ford Puma i 273.920 kr., og VW T-Cross 281.995 kr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Nissan Qashqai kan mere men mangler noget
Honda HR-V starter godt 38.000 kr. dyrere end den dyreste konkurrent med en startpris på 319.900 kr. Skal jeg forsøge at retfærdiggøre merprisen en, bliver det på de indvendige pladsforhold; særligt bagsædet. Her er HR-V noget nær klasseledende og snobber endda opad mod større konkurrenter som Nissan Qashqai og Renault Kadjar.
Også her kommer Honda HR-V dog i prisproblemer, da en tilsvarende Nissan Qashqai starter i 274.980 kr. og en Renault Kadjar i 281.990 kr. Det betyder, at selv hvis man lader tvivlen komme HR-V til gode i forhold til klasse og størrelse, er den stadig i den høje ende. Og i sidste ende taler de udvendige mål for, at Honda HR-V er en kompakt crossover, da den måler omtrent det samme som en Peugeot 2008, og er et par centimeter kortere end de nævnte, større konkurrenter.
Den nye Honda HR-V er godt skruet sammen og tager kegler for sin smarte pladsudnyttelse og dertilhørende praktik i kabinen. Den står som en solid tilføjelse til horden af kompakte crossovers og har utvivlsomt potentialet til at blive en rigtig Hr. og Fru Danmark-bil. Hvis altså Hr. og Fru Danmark vil betale merprisen for pladsen
Man skal være forelsket i tanken om en hybridbil, der ikke skal lades op, og have brug for meget bagsædeplads, før Honda HR-V rigtigt giver mening. For selvom Honda HR-V snildt kan hamle op med konkurrenterne på kvalitet og er dem overlegne på pladsforhold, har jeg svært ved at se, hvordan en merpris på 70.000 kr. sammenlignet med Renault Captur kan retfærdiggøres i sidste ende.
Honda HR-V lander i Danmark i løbet af februar-marts 2022.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.