Test og anmeldelser

Første tur: Ny Nissan Qashqai kan mere men mangler noget

Danskerdarlingen Nissan Qashqai er tilbage. Vi er nu på 3. generation af den populære crossover, og modellen står skarpere end nogensinde før. Alligevel mangler den nye Qashqai noget essentielt. Vi kører første tur i den nye Nissan Qashqai.

Af: Simon Hallenslev / d. 23. juni 2021

5 millioner solgt på verdensplan. 3 millioner solgt alene i Europa. Mest solgte crossover i Europa i en årrække. Mest solgte bil i Danmark i 2019 og 4. mest solgte bil i 2020. Det er statistik, der taler for sig selv, når man kigger på den succes, Nissan har haft med Qashqai herhjemme såvel i hele Europa.

Det er svært at begå sig på danske veje uden at møde en Nissan Qashqai. Selv det finurlige, japanske navn Qashqai er blevet fordansket. Nu køber danskerne en “Kas-Kaj”, når de står nede hos Nissan-forhandleren.

En stor del af Qashqais popularitet herhjemme må tilskrives den lave pris, og da den nye Qashqai også starter i respektable 274.980 kr. ændrer dét faktum sig ikke. Men den har fået mere at byde på end bare prisen. Vi kører første tur i den nye Nissan Qashqai på skånske, sommerlune veje.

Specifikationer

Nissan Qashqai DIG-T 140

Visia

Motor: R4, 1.332 ccm

Ydelse: 140 hk / 240 Nm

0-100 km/t: 10,2 sek.

Tophastighed: Ukendt

Forbrug: 15,9 km/l

Startpris: 274.980 kr.

Mere plads til familien Danmark

Den nye Nissan Qashqai holder fast i omtrent de samme udvendige mål som den gamle. Alligevel er der fundet mere plads i kabinen, hvilket først og fremmest skyldes basen i den nye CMF-C-platform. Den er lettere, stivere og giver mere kabineplads. Platformen kommer desuden til at blive delt på tværs af samarbejdet mellem Renault, Nissan og Mitsubishi.

Pladsudnyttelsen er generelt optimeret, og det er som om, Nissan har haft den danske kernefamilie i baghovedet. Bagdørene åbner unormalt meget op. Faktisk omkring 90 grader. Det gør det let at bakse både barn og barnesæde ind i de let tilgængelige isofix-beslag på bagsædet.

LÆS OGSÅ | TEST: Oui, Peugeot 3008 er stadig med i toppen

Det 504-liter store bagagerum er nu elektrisk betjent til når hænderne er fulde af Bilka-poser og bleer. Læssekanten er kortere og åbningen er nu mere regulær, hvilket gør det nemmere at bakke en Emmaljunga ind. Herudover er der fortsat bibeholdt en smart indretning med opbevaring og surringskroge.

Der er også tænkt på en avanceret parkeringsassistent og alverdens sikkerhedssystemer, som naturligt går rent ind hos familien Danmark. Den nye Qashqai kan også kobles op på telefonen, således at man kan få notifikationer, hvis ens 18-årige søn eller datter overskrider fartgrænserne eller forlader et prædefineret geografisk område. Så er der mere tryghed, når mor og far overlader nøglen til den nyudklækkede bilist.

Hvordan kører den nye Qashqai?

Kort sagt: Godt og forudsigeligt. Den nye platform er som nævnt både lettere og stivere, hvilket giver køredynamiske plus i bogen. Der er fiflet med servostyringen, netop for at give mere dynamik, og det har virket. Styretøjet virker velafvejet og præcist på selv de mest snoede landeveje, man kan opdrive i Skåne, hvor testkørslen finder sted.

Undervognen er klart til den stramme side, hvilket kan give plus i bogen for bagsædepassagerer, da den på ingen måde fremstår vuggende eller på anden måde køresygeinducerende. Det betyder også, den er kontant, men ingenlunde til en grad, hvor det bliver ukomfortabelt.

LÆS OGSÅ | Den bedste VW Tiguan kombinerer benzin og strøm

Til testkørslen prøver jeg både en Qashqai, der er udstyret med 19-tommer fælge, der er standard med Tekna+ udstyr, samt en med 20-tommer, der kan tilkøbes som ekstraudstyr. På komfortfronten er der intet kompromis med 20-tommer, hvilket er flot og vidner om en veludviklet undervogn. Også krængning minimeres flot.

Selv på asfalt af den grovkornede, skånske slags, bliver der lagt en udmærket dæmper på vejstøjen i kabinen – igen også på trods af 20-tommer rør. Ved højere hastigheder melder sig lidt vindstøj omkring sidespejlene, men det er intet, som Bose lydanlægget ikke kan håndtere med en tak højere volumen.

Da Nissan-importøren fortalte, at automatgearet var en trinløs CVT-gearkasse, gik der et spøgelse gennem presserummet. Noget tyder dog på, at Nissan har prøvet en Toyota og fundet ud af, hvordan en CVT-gearkasse ikke skal orkestreres.

LÆS OGSÅ | TEST: Citroën ë-C4 er forførende frankofil

Når man giver den gas, er der indlagt trin, der er så realistiske, at man kunne have bildt mig ind, der var tale om en almindelig DCT-gearkasse. Under rolig bykørsel får man fordelene ved den trinløse fremfærd fra CVT-teknikken, og på den måde fremstår gearkassen ganske velsammensat.

Motormangel

Til at begynde med får vi kun én motor i Nissan Qashqai: En 4-cylindret benzinmotor med turbo på 1,3-liter, der yder 140 hk med manuelt gear og 158 hk med automatgear. Det er en motor, der er brugt vidt og bredt på tværs af strategiske alliancer, og som findes i alt fra Mercedes A200 og Renault Clio til Nissan X-Trail. I den nye Qashqai fremstår motoren ikke lige så skinger og støvsuger agtig, som den gør i A-Klassen.

Dieselvarianterne er sløjfet i den nye Qashqai. Har man tidligere købt diesel for trækevnernes skyld, kan jeg berolige dig med, at den nye Qashqai fortsat kan trække op til 1.800 kg på krogen.

Den eneste motor udover den 1,3-liters, kommer i hybridvarianten e-Power, der bliver lanceret næste år. Denne kommer til at køre som en elbil med 140 kW elmotor men med en 1,5-liters benzinmotor med 190 hk som generator, der oplader batteriet i stedet for et strømstik. Fuldstændig som Honda Jazz.

LÆS OGSÅ | Første tur: Honda Jazz Hybrid får nøjsommeligheden frem i os

Det er de motorer, vi får. Og nej. Der kommer ingen plug-in hybrid. Nissan satser i stedet på den førnævnte e-Power løsning, men denne er ikke effektiv nok til, at Qashqai kommer til at nyde godt af afgiftsændringerne, der tilgodeser de mest effektive hybridbiler.

I min optik er manglen på en plug-in hybridmotor og-drivlinje essentiel. Danskerne er, i kølvandet på afgiftsændringerne, i færd med at øjnene op for netop den teknologi og de store besparelser der medfølger. Potentielt går danskerdarlingen Qashqai glip af et mersalg.

Qashqai lever op til øgenavnet

Mere end nogensinde før lever Nissan Qashqai op til sit danske øgenavn. Ikke KasKaj, men Danskerdarlingen. Her er plads, udstyr, sikkerhed og tilmed lidt køredynamik til en fortsat pæn pris fra 274.980 kr. Om manglen på plug-in hybridteknologi bider Nissan i halen, må tiden vise. Vi glæder os i hvert fald til at se den på de danske landeveje i hobetal, og til at få den dybere under neglene i en fremtidig test.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.