Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Tekst: Jacob Dalby / Foto: Lars Krogsgaard / d. 31. januar 2021 (Priser opdateret d. 8/2-2021)
Det bliver faktisk vildere endnu. Dacia Sandero starter ved 120.000 kr. Det er 10.000 kr. billigere end VW Up, der er en langt mindre bil – og med mindre udstyr. Allerede nu burde man ikke være i tvivl, men den nye Sandero har langt mere kørende for sig end bare prisen.
Det er tredje generation Dacia Sandero, der til marts lander hos de danske forhandlere. Den er på størrelse med VW Polo, Ford Fiesta og ikke mindst Renault Clio, som Sandero også deler teknik med. Og netop teknikken fra søsterbilen Clio er et af højdepunkterne.
SE OGSÅ | Spar 150.000 kr. på din nye plug-in hybrid
Glem bare den gamle Sandero med det samme. Bare glem den for altid, faktisk. Lige så billig og usammenhængende den gamle var, lige så gedigen og velkonstrueret føles den nye. Særligt i kabinen, hvor kvaliteten er løftet, ses store fremskridt i den nye Sandero. Ikke bare designet, men også materialekvaliteten er bedre. Bevares, der er stadig hård plast, men hele kabinen virker solid og godt skruet sammen.
Motor: R3, 999 ccm, benzin
Ydelse: 90 hk / 160 Nm
0-100 km/t: 13,4 sek.
Tophastighed: 169 km/t
Forbrug: 20,4 km/l
Startpris: 158.990 kr.
(Sandero fås fra 119.990 kr.)
Bruger man 17.000 kr ekstra, får man Sandero i højeste udstyrsniveua; Comfort. Her får man ikke bare klædeligt stof på instrumentbordet og på dørsiderne men også alufælge, parkeringssensorer, 8” skærm med trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt et blødere rat der kan justeres i både højden og længden. Det er helt klart værd, at bruge de 17.000 kr. ekstra – alene for den bedre siddeposition.
LÆS OGSÅ | Ny Toyota Yaris mænger sig med de bedste
De 17.000 kr. er tilmed godt spenderet, når du engang skal af med din Sandero igen. Du får måske ikke meget mere for din brugte Sandero fordi den har Comfort-udstyr, men den bliver helt klart nemmere at sælge end naboens, der valgte den billige.
Lige så simpel som Dacia nu engang er, lige så simpelt er valget, når det kommer til motor. Der er nemlig kun en enkelt på programmet, som kan vælges med enten 6-trins manuel gearkasse eller den automatiske CVT-gearkasse.
SE OGSÅ | Elektrisk Fiat 500e er en bella macchina
Motoren er en 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 90 hk. Man kunne tro, at det var en gammel svend, men motoren er moderne og overholder seneste EU-emmisionsstandarder. Både den manuelle og CVT-gearkassen fungerer overraskende godt og det er en smagssag (og et spørgsmål om kapital) om man skal vælge den ene frem for den anden. CVT-gear fås kun med Comfort-udstyr og koster derfor 39.000 kr. ekstra.
Den lille motor overrasker igen positivt med fint overskud af kræfter. Det er naturligvis ingen raket men til dagligdagsbrug har man faktisk ikke behov for mere. Den når nemt de 130 km/t og støjer, igen overraskende, lidt.
Selv med de 130 km/t føles Sandero også stabil. Der er ingen særlig vindstøj og oplevelsen af komfort er nærværende. Kun støjen fra hjulene slipper særligt igennem til kabinen – Sandero er naturligvis monteret med vinterhjul på denne årstid.
Generelt føles Sandero voksen og håndterer fint ujævnheder. Den er ikke en sportslig herre, langt fra, men hvem forventer også det? Sandero er modsat opsat til komfort med et let styretøj der dog mest er en fordel ved bykørsel. Men ikke let nok til, at det ikke særligt går udover stabiliteten på motorvejen.
Sandero fås også i en højere og mere hårdfør udgave; Sandero Stepway. De knap 4 cm, den har længere til jorden, gør det nemmere at komme ind og ud og giver minmalt bedre udsyn i trafikken. Stepway skal i højere grad vælges på grund af det mere spændende design.
SE OGSÅ | Gode råd til ekstraudstyr og værditab
Sammen med højden har Stepway også plastpaneler på siden, hvad der skal ligne en beskyttelsesplade under bunden på fronten og tagbøjler. Samlet giver det et mere råt udseende.
Stepway starter ved 150.000 kr. – 30.000 kr. dyrere end den almindelige Sandero. Vil man have Stepway med Comfort-udstyr er merprisen 15.000 kr. ekstra og endeligt, hvis du vil have den med CVT-gear, skal man af med i alt 187.000 kr.
Dacia-importøren i Danmark oplyser, at der kan komme små priskorrektioner. Uanset hvad får man en simpel, velmotoriseret og robust bil til meget små penge. Dacia er stadig til dig, der ikke går synderligt op i biler. Men hvor Sandero før var tarvelig, køber den billige pris dig nu en komfortabel hverdagsmakker, der får dig komfortabelt og sikkert frem.
LÆS OGSÅ | Den elektriske ID.4 er snart i Danmark
Og så må man ikke glemme, at en ny Dacia kommer med 3 års garanti eller indtil 100.000 km alt efter, hvad der kommer først. Det er en klar fordel sammenlignet med mange af konkurrenterne.
Renault forventer i øvrigt at introducere både Sandero og Sandero Stepway i uge 10, hvis bilforhandlerne må holde åbent til den tid. Hvis ikke udskydes lanceringen i Danmark indtil forretningerne må åbne igen.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.