Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Tekst: Jacob Dalby / Foto: Jeppe Dalby/ d. 25. januar 2021
Den er egentlig ikke kommet til Danmark endnu, men Bilbasen har fået lov at sidde en time bag rattet på danske veje i et tysk-indregistreret eksemplar forud for lanceringen.
I bund og grund er EQA en elektrisk variant af den kompakte SUV GLA, som er den høje udgave af Mercedes’ mindste model; A-Klasse. Der er ikke mange konkurrenter i klassen for kompakte, elektriske SUV’er men senere på året kommer Audi Q4 e-tron og med et noget mindre prisskilt findes også Kia e-niro. Mere om prisen på EQA senere.
SE OGSÅ | De nye afgifter gør bedre biler billigere!
Det er da heller ikke til at tage fejl af, at EQA og GLA er søskende – særligt fra siden, hvor de to kunne være tvillinger. Men faktisk er der en del ændringer i designet for og bag, der afslører, at der her er tale om den elektriske variant, EQA.
Motor: Elmotor
Batterikapacitet: 66,5 kWh
Ydelse: 190 hk
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 160 km/t
Rækkevidde på el: 420 km
Startpris: 400.000 kr.
På fronten er det første der springer i øjnene den massive grill, der er blændet helt af, da elbiler ikke behøver køling i samme grad som biler med forbrændingsmotor. På fronten er der også LED-striben på tværs over grillen, som vi kender det fra den større EQC. En detalje, der skal gå igen på alle de elektriske modeller fra Mercedes.
LÆS OGSÅ | Nu sælger Norge flere elbiler end benzin- og dieselbiler
Bagenden har også fået LED-stribe på tværs og modsat fronten ser det faktisk ret godt ud bagpå. Særligt i kombination med de nye baglygter, der giver EQA et ret aggressivt udtryk. Men det er ikke aggressivitet, der kendetegner vores første køretur.
I første omgang kommer EQA til Danmark i varianten EQA 250, som er den vi har kørt en lille tur i. Den har et batteri på 66,5 kWh, yder 190 hk og kan altså køre op til 420 km på en opladning. Til sammenligning klarer Kia e-niro 455 km med 64 kWh-batteri og den nye VW ID.3, der har 58 kWh-batteri, kører op til 423 km.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Alle elbiler i Danmark
Batteriet i EQA kan lades med 11 kW i din ladeboks hjemme i garagen eller med op til 100 kW med en lynlader på farten. Med 100 kW tager en opladning fra 10 til 80% omkring 30 min. Til daglig, når du lader hjemme med 11 kW, vil det tage omkring 6 timer for en fuld opladning. En opladning du typisk vil klare henover natten.
Det store batteri er medårsag til, at EQA virker en del tungere end GLA. Vægten er ikke til at skjule og trods det fulde moment fra 0 km/t føles den som sådan heller ikke kvik. 0-100 km/t tager 8,9 sekunder. Samtidig er EQA blødere affjedret, så sportslig er ikke et karaktertræk, vi kan sætte på. Til gengæld excellerer den, når det kommer til komfort.
SE OGSÅ | Kæmpestor kinesisk elbil slår VW på flere punkter
Den blødere affjedring end GLA sammen med en næsten lydløs kabine giver den klassiske, komfortable Mercedes-stemning. Da der ikke er støj fra en forbrændingsmotor, er der gjort flere tiltag for at eliminere andre støjkilder også. Blandt andet hjælper den lukkede grill på fronten til et meget glat design, der mindsker vinmodstanden og dermed vindstøjen. Cd-værdien er på 0,28, for hvem det giver mening.
Indenfor ligner EQA og GLA hinanden til forveksling med to skærme på enten 7 eller 10,25 tommer hver. Skærmene indeholder MBUX-infotainmentsystemet som vi kender det men her i elbilen også med ”Electric Intelligence”, som Mercedes kalder det.
LÆS OGSÅ | Nye elbiler på vej i 2021 – se alle bilerne her
Eksempelvis den intelligente navigation, der arbejder sammen med batteriet. Systemet sammenligner adskillige scenarier ud fra for eksempel ladestop, højdeforskelle på ruten, og endda vejret, som alt sammen spiller en rolle i forhold til bilens rækkevidde. Alle parametre indregnes for at finde den hurtigste rute til målet.
Der er ingen officielle danske priser endnu desværre og lanceringsdatoen er heller ikke endeligt på plads. Vi forventer, at prisen lander lige under 400.000 kr. for EQA 250, der er indstigningsvarianten. Til sammenligning koster den større EQC, med nogenlunde samme rækkevidde, lige knap 620.000 kr.
LÆS OGSÅ | Den elektriske ID.4 er snart i Danmark
Senere på året kommer EQA både med flere kræfter, to motorer og firehjulstræk. Hertil kommer endnu en variant, der har endnu længere rækkevidde.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.