Test og anmeldelser

STORTEST: Rummelig og rimelig pris – skal det være Ford Focus, Kia Ceed eller VW Golf som stationcar?

Af i Test og anmeldelser
Volkswagen Golf er klar til familietjeneste som den praktiske stationcar Variant. Klar står også to konkurrenter til at tage varmt imod den i en test på alt fra plads til pris – Ford Focus stationcar og Kia Ceed SW.

Af: Morten Bek / d. 27. marts 2021

Den mest praktiske og fornuftige type bil du kan købe? En stationcar i Golf-klassen. Sådan en stationcar er så rummelig, robust og rimeligt prissat, som nogen bil kan være. Sådan har det været siden 1962, da Opel sendte Kadett A Car-A-Van ud til små erhvervsdrivende, håndværkere og pladskrævende familier, og hvis du kan ignorere gruppepresset til at købe en SUV, så er du altså stadig bedre tjent med en kompakt stationcar.

Volkswagen Golf Variant har godt nok kun været en ting siden 1993, men tyskerne tænker praktisk, fornuftigt og med grundighed over tingene. Så selvfølgelig skulle der også være en Variant-udgave af den nyeste Golf. Den nye Golf Variant er længere, mere digitaliseret og kommer med topmoderne motorer. Og i et øjebliks betænksomhed har den danske importør valgt, at du kan købe en stationcar til præcis samme pris som en hatchback. Ikke noget med en merpris på 10., 15. eller 25.000 kr. her.

SE OGSÅ | En ny VW Golf koster det samme i 2021. som den gjorde i 1994

Golf Variant er bare en af mange biler i klassen, så før jeg kan erklære den for en god eller dårlig stationcar, sætter jeg den op mod to konkurrenter. Ford Focus stationcar og Kia Ceed SW; To populære stationcars med nogle år på bagen. Men da de har fået nye og spændende motorer, er de nærmest selvskrevet til at være modstandere til Golf Variant i denne test.

Ford Focus stc.

1,0 EcoBoost Hybrid

ST-Line

Motor: R3, benzin, 998 ccm

Ydelse: 155 hk / 190 Nm

0-100 km/t: 9,4 sek.

Tophastighed: 205 km/t

Forbrug: 18,5 km/l

Startpris: 300.870 kr.

(Focus stc. fås fra

255.140 kr.)

Kia Ceed SW

1,5 T-GDI DCT

GT-Line

Motor: R4, benzin, 1.482 ccm

Ydelse: 160 hk / 253 Nm

0-100 km/t: 8,8 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Forbrug: 17,5 km/l

Startpris: 314.000 kr.

(Ceed SW fås fra

209.000 kr.)

VW Golf Variant

1,5 eTSI DSG

Life

Motor: R4, benzin, 1.498 ccm

Ydelse: 130 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 9,4 sek.

Tophastighed: 213 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Startpris: 309.995 kr.

(Golf Variant fås fra

249.995 kr.)

Volkswagen Variant

Jeg har hørt rygter om, at Passat Variant om få år forsvinder. Ingen stor stationcar mere fra Volkswagen, lyder det i krogene. Måske det er derfor, den nye Golf Variant er vokset. 6,6 cm længere, og det hele ligger i den forlængede akselafstand. Det giver en stationcar, som ser betydeligt mere voksen og noget større ud end de tidligere Golf Variant-generationer. Og selvom Golf Variant altid har set seriøs ud, så ser den nu ekstra seriøs ud.

LÆS OGSÅ | Renault Megane som prisbillig plug-in hybrid

Med et karrosseri på 463 cm er Golf Variant tæt på at være så lang som den Passat Variant, man kunne købe frem til 2005. Den har også næsten lige så gode pladsforhold, for de ekstra 6,6 cm er gået ubeskåret (mere eller mindre) til at forbedre vilkårene for bagsædepassagerer. Benplads mangler ikke mere, og loftshøjden har aldrig været et problem, så også fire voksne kan rejse på længere ture i Golf Variant. Bagagerummet er i forhold til den gamle Variant vokset med kun 6 liter til 611 liter (elektrisk betjent bagklap er en mulighed på alle testens biler), men det er under alle omstændigheder en meget brugbar volumen – og VW skal have ros for deres rulle-bagagerumsdækken, som man med et let tryk kan få til at køre frem.

Volkswagen får ingen ros for forandringerne omkring førerpladsen. På afstand ser det bedre ud og mere harmonisk end før. Tættere på ser jeg, at billigere plast har sneget sig ind flere steder, og frustrationen holder desværre aldrig op, når det kommer til funktionalitet og betjening: Et lille panel i instrumentpanelet lige ved siden af fordøren, som nogle gange lader sig trykke på, andre gange ikke, til betjening af forrudeafdugning, elbagrude og lygtefunktioner er en pinligt ringe løsning.

LÆS OGSÅ | Nye registreringsafgifter vedtaget: Enormt prisfald på Porsche

Det er et godt og hurtigt infotainmentsystem med online-funktioner, men det er ikke så godt, at det kan klare at gøre det nemt at betjene klimaanlæg og tusind andre ting. Det lugter langt væk af besparelser. For mens bilproducenter helst ser, vi falder i svime over skærme og berøringsfølsomme flader, så er knapper bare dyrere at producere.

Udstyret med mellemste benzinmotor i modelprogrammet stiller Golf 1,5 eTSI DSG Variant med 130 hk. Det er absolut færrest hestekræfter i denne test. Den fås også med en 3-cylindret 1-liters motor med 110 hk eller en 1,5’er med 150 hk. Så måske 130 hk er en god mellemting? Faktisk har jeg ikke prøvet den nye Golf med 110 hk, men jeg har prøvet den flere gange med 150 hk. Og det er en langt mere harmonisk og kraftfuld motor end den testede 130’er, som desværre kun fås i de højere udstyrsniveauer Style og R-Line. 130’eren er sparsommelig, blandt andet på grund af frakobling af to af de fire cylindre, når man ikke presser motoren. Men den er hverken stærk, støjsvag eller sat godt sammen med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick

Den 8. generation Golf har i standardversionerne, som testbilen må siges at være en af, ikke meget at tilbyde, når det kommer til spænding og udtalt køreglæde. Affjedringskomforten, her testet med 18” hjul, er tilfredsstillende, mens styreegenskaberne er de mest afslappede – og kedelige – blandt de tre stationcars.

En Golf Variant er udstyret med luksus og lækkerier, som for bare 5 år siden ville have kostet mange tusinde kroner ekstra. Den testede 1,5 Life til 310.000 kr. har LED-forlygter, adaptiv fartpilot, alufælge, aut. klimaanlæg med tre zoner og digital instrumentering som standard. Så du behøver ikke købe meget ekstraudstyr. Den billigste variant af Variant koster 250.000 kr.

Ford Focus stationcar

Ford Focus stationcar ankommer til testen med den nyeste udgave af den 3-cylindrede EcoBoost-benzinmotor på 1 liter. Ud af motoren tvinges hele 155 hk, og benzinbesparende teknologi som mild-hybrid-system er tilføjet ved den senest opdatering. Du kan ikke, i modsætning til hos konkurrenterne, få lige præcis denne motor med automatgear. Så er automatgear vigtigt for dig, må du nøjes med 125 hk eller shoppe opad til en 1,5-liters motor med 182 hk.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Køb Mærsk Mc-Kinney Møllers gamle Buick

Den manuelle gearkasse med stramme skift i Focus 1,0 passer til den røde stationcars overordnede karakteristik. Motoren er livlig fra lave omdrejninger, og motorlyden er rå på en charmerende måde. Som ST-Line er Focus stationcar strammere i undervognen, uden at affjedringen egentlig lider nød, og styretøjet er hurtigt og præcist.

Men 1-liters motoren har, for en motor med 155 hk, et meget lavt maksimalt drejningsmoment. 190 Nm er 63 Nm færre end i Kia-motoren, og Ford-motoren taber hurtigt pusten på vej mod høje omdrejninger, og den livlige fest ved lave omdrejninger lukkes hurtigt ned, før den virkelig er startet. Jeg skal desuden vænne mig til, at når speederen slippes, og før jeg når til at træde på bremsen, så regenererer mild-hybrid-systemet meget tydeligt for at hente energi til batteriet (som understøtter motoren og samtidig giver en lynhurtig start-stop-funktion). Focus bremses på den måde ned voldsommere end mange plug-in hybrider og elbiler.

Jeg vil aldrig vænne mig til den måde, Focus er samlet på. Hver gang jeg kører en ny Focus, så er der noget, der knager, skramler eller larmer. Min første tanke er, hvor mange år bilen så kan holde. Samlekvalitet har ikke nødvendigvis noget med holdbarhed at gøre, men hjernen er bare indrettet til at sætte alarmen i gang. Du køber ikke en IKEA-reol til 300 kr., men en bil til over 300.000 kr., og så SKAL samlekvaliteten også være i orden.

SE OGSÅ | Alting var bedre i gamle dage, men ikke bedre

Ford er også bundskraber i testen, når det kommer til at lave et tiltalende interiør. Designet er fint nok, i hvert fald nogenlunde funktionelt og som man forventer det, men der er meget mørkt og meget få lækre materialer at glæde sig over. Det hjælper, at Ford har introduceret en lækker 12,3” digital instrumentering i Focus (i en bugnende X-pakke til 12.500 kr.). Men den lille touchscreen på 8” og selve SYNC3-infotainmentsystemet tager mig 10 år tilbage – og skærmen reagerer simpelthen for langsomt, når jeg trykker.

Som Golf Variant og Ceed SW er også Focus stationcar en stor og rummelig bil. Den er 467 cm lang, så den største af de tre. Det store bagagerum er på 608 liter. Måske overraskende, så er Focus stationcar den dyreste af de tre, når det kommer til basismodellen. 255.000 kr. koster den billigste. Men bedre udstyrede og stærkere modeller – som den testede ST-Line – er ikke meget dyrere. 300.000 kr. inklusive navigation, 17” alufælge, nøglefri betjening og meget mere er en rimelig pris, men LED-forlygter og adaptive fartpilot er desværre ikke standard (hhv. 7.000 og 5.400 kr.).

Kia Ceed SW

Den koreanske stationcar har, som Golf Variant, adaptiv fartpilot som standard. Men ligesom Focus stationcar har den nogle år på bagen, så LED-forlygter er heller ikke her standard. I den testede GT-Line-version, som hos Kia er topmodellen, er man ellers godt hjulpet, når det kommer til standardudstyr. En imponerende 10,25” touchscreen, navigation, JBL-lydanlæg, varme i rattet, bakkamera, 17” alufælge, sportssæder med delvist kunstlæderbetræk med lyse indlæg og meget mere er standard, og det kan så rigeligt kompensere for, at Ceed SW 1,5 GT-Line er den dyreste i testen. Med under 5.000 kr. ned til Golf Variant og mindre end 14.000 kr. til Focus stationcar er det småpenge, jeg taler om.

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el

Den nye 1,5-liters benzinmotor med 160 hk har 253 Nm at gøre godt med. Det er langt mere trækkraft end man får i Golf og Focus. Motoren støjer markant mindre end den gamle 1,4, og så kombinerer den livligheden fra lave omdrejninger fra Focus-motoren med villighed ved højere omdrejninger. Det føles ikke som om den kun har 5 hk flere end motoren i Focus stationcar, nærmere 40 hk i dens favør.

Motoren er stærk og overlegen i forhold til konkurrenternes motorer, så det er irriterende, at DCT-dobbeltkoblingsgearkassen er direkte sløv og slæbende i skiftene ved lav fart. Hurtigt ud af et t-kryds? Enten går det faretruende langsomt, eller også kommer du af sted med hjulspind og høje omdrejninger. Hold dig til den manuelle gearkasse – og spar 30.000 kr.

Da den nyeste Ceed kom på markedet i 2018 var den et stort skridt i en køredynamisk retning for modellen, og styretøj, vejgreb og modarbejdelse af understyring var i den tunge liga i Golf-klassen. Sådan er det stadig, og mens Focus stationcar er mere direkte, så har Ceed uden fanfare fra Kia selv undergået positive forandringer i affjedring og støjniveau. Ceed SW fremstår nu som en mere harmonisk bil, der er mere velegnet til lange ture end før. Testbilen nyder godt af 17” hjul, hvor de to konkurrenter kører med 18” hjul (ekstraudstyr til begge), og Ceed SW har den mest komfortable affjedring med tilpas stramhed.

LÆS OGSÅ | Ny Nissan Qashqai skal være danmarks bedst sælgende

Ceed SW har også krammet på de to andre stationcars hvad angår samlekvalitet, materialekvalitet og indretning. Den klart mest overskuelige betjening af klimaanlæg, sædevarme, køreindstillinger og aktive sikkerhedssystemer, men også en karrosseristivhed og samlekvalitet, som virker sikker. Det nye infotainmentsystem med den store touchscreen er tilmed lækkert. Og at man får et solidt JBL-lydanlæg med i prisen trækker bestemt også op.

Ceed SW har som de to andre rigtig gode pladsforhold, og mens mild-hybrid-varianter, som den testede, på papiret har et noget mindre bagagerum (512 mod 625 liter), så findes de under bundpladen, så man ikke mister plads i det øvre rum. Med elektrisk bagklap (10.000 kr.) og nøglefri betjening (9.000 kr. inkl. trådløs mobiloplader) har Ceed SW en unik funktion: Med nøglen i lommen stiller man sig ved bagklappen, og så registrerer bilen, at man er i nærheden og blinker og bipper nogle få gange – hvorefter bagklappen går op. Uden brug af hverken hænderne eller viften under kofangeren med fødderne. Det er smart intet at skulle gøre.

Vinderen

Den nye Golf Variant gør det intet mindre end middelmådigt. Svær at betjene, ringere kvalitetsindtryk end før og en forholdsvis svag benzinmotor står overfor forholdsvis høje priser. Der skal langt mere til for at vinde en test mod to stærke konkurrenter.

LÆS OGSÅ | Hvad får man for pengene, når man køber RS til Skoda Octavia

Focus stationcar er sjovere at køre og billigere, men billigere er i den grad også interiøret og samlekvaliteten. Den nye motor med 155 hk kan nogle tricks, men den mister hurtigt pusten og føles derfor ikke kompetent i en så stor bil som denne.

Den mest solide, mest lækre, mest komfortable og bedst motoriserede bil i testen er Ceed SW med den nye 1,5-liters motor. En kraftig motor, som giver virkelig godt overskud også på motorvejen. Men dobbeltkoblingsgearkassen trænger til en opdatering, for den harmonerer ikke med motoren. Absolut rimelig pris og masser af udstyr hjælper også med til, at Kia Ceed SW vinder testen.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.