Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek / FOTO PR / d. 14. august 2021
De rige har mange glæder. De har i hvert fald flere valgmuligheder, og det gælder også, når det kommer til crossovers og SUV’er med coupéform. Porsche Cayenne Coupé, Audi Q8, BMW X4 og X6, Mercedes-Benz GLE Coupé. Det er dyre sager.
LÆS OGSÅ | Renault Megane som prisbillig plug-in
I prisklassen omkring 300.000 kr. er der til gengæld ikke meget coupé-spræl over de højbenede modeller, og Toyota C-HR (japanerne har endda været så kloge at bruge det i navnet: Coupé High-Rider – højbenet coupé) går for at være en af de eneste.
Men nu er der en mere, og det er den nye Renault Arkana, som i løbet af en lille måneds tid ruller ind hos forhandlerne. Crossover-coupéen er en vigtig bil for det franske mærke i Danmark. For her til lands sælges hverken Espace eller Talisman, og Scenic og Grand Scenic er lige nu heller ikke på programmet. Med Arkana kommer en ny stor bil – i hvert fald en større bil end Clio, Captur og Megane – og kunderne har allerede revet de 300 biler, importøren får i 2021, ud af hænderne på forhandlerne.
Nå ja… Det er nemt at glemme, at Renault stadig sælger en anden crossover, der er større end Captur. Kadjar. En forglemmelig, gammel bil, som lige nu slet ikke er på lager. Men nej, Arkana og Kadjar har intet med hinanden at gøre. Kadjar kører på samme platform som den gamle Nissan Qashqai, takket være de to firmaers tætte samarbejde, mens Arkana kører på den nyere platform, som bl.a. Captur står på.
Den har altså samme platform som en mindre bil, men alligevel er den længere end Kadjar og har længere akselafstand (272 cm mod 265 cm). Den strækker sig 457 cm, så den er en bilklasse større end Toyota C-HR og længere end VW Tiguan.
Motor: 1,6-liters benzin + el
Ydelse: 145 hk/ 205 Nm
0-100 km/t: 10,6 sek.
Tophastighed: 174 km/t
Forbrug: 20,9 km/l
Pris: 332.990 kr.
(Arkana fås fra 278.990 kr.)
Fun fact: Arkana er udviklet af koreanske Samsung Motors, som Renault ejer cirka 80 procent af, og bilen produceres i Sydkorea. På det sydkoreanske marked og på flere markeder i nabolaget sælges Arkana som Samsung XM3.
Man skal have luppen frem for at skelne Arkana-førerpladsen fra den, Renault allerede bruger i Captur. Midterkonsollen er lidt lavere, og dørgrebene sidder som fordybninger i armlænene, ikke som separate greb længere fremme. Det har ikke krævet store kreative kræfter.
Med indretningen fra en crossover i 200.000 kroners-klassen kunne Arkana-førerpladsen være en billig omgang. Men så er det jo godt, at Captur har den lækreste indretning i sin klasse, så det på ingen måde var et fejlskud af genbruge den i en dyrere bil.
LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai Tucson som PHEV er svær at slå
Basismodellen Zen har en lidt for lille 7” touchscreen i bredformat til infotainmentsystemet, mens de øvrige modeller har en 9,3” touchscreen i portrætformat. Renault er stadig fan af gode, gammeldags knapper, så der kan blot drejes på en stor knap for at skrue op og ned for temperaturen, og du kan tænde for sædevarmen på en rigtig trykknap.
Apropos sædevarme, så mangler det i Zen-modellen, som for mig er diskvalificerende. En rigtig frostkold morgen uden sædevarme er en rigtig kedelig morgen. Bortset fra det, så skorter det ikke på udstyr, selv ikke i den billigste Arkana: LED-forlygter, 17” alufælge, nøglefri betjening, rat i kunstlæder, p-sensorer for og bag, to USB-porte ved bagsædet. For 19.000-21.000 kr. ekstra kommer man op i Intens-versionen, og det er den, man skal vælge. 18” alufælge, varme i sæder og rat, den store skærm, fuld digital instrumentering, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system og rigtig mange andre ting følger med i Intens.
Arkana byder på fine pladsforhold, som er bedre end i eksempelvis Toyota C-HR. Det skulle de også gerne være, når den fransk-koreanske model er 18 cm længere end den japanske. Det smarte er, at er man bagsædepassager i Arkana, er sideruderne skabt, så man kan se ud. I C-HR fylder bagstolpen så voldsomt meget, at man lige så godt kunne ligge i bagagerummet.
Hvillket bringer mig til bagagerummet i Arkana. 513 liter for benzineren, 480 liter for hybriden, som har et batteri, der optager plads.
Måske du tænker, Arkana må have store, stærke motorer med mange hestekræfter. Det har den ikke. Den er tiltænkt fornuftig kørsel, så der er en benzinmotor med turbo på 1,3 liter med 140 hk og der er en hybrid (E-Tech) med 1,6-liters benzinmotor og en lille elmotor, som tilsammen giver 145 hk. Automatisk gearkasse er i begge tilfælde standard, og det er usædvanligt, men en glædelig overraskelse.
Der er ingen umiddelbare planer om andre og stærkere motorer. Der kommer ingen diesel-Arkana, og modellen er på samme måde ikke tiltænkt afgiftsreducerende PHEV-teknologi. Hvis du vil have en PHEV hos Renault, så må du købe Captur eller Megane.
Jeg har fornøjelsen af hybriden, som cirka 60 procent af kunderne, som har hamstret årets sending på 300 biler, har valgt. Hybriddrivlinjen med sine 145 hk og 205 Nm lyder som en undervældende omgang i en forholdsvis stor crossover, men Arkana E-Tech står slank og trimmet med en køreklar vægt på 1.435 kilo, så der er ikke mange kilo, der skal trækkes i gang.
Der opstår et øjeblik med konstante omdrejninger, hvor benzinmotoren nogle gange lyder lidt rå, men i modsætning til oplevelsen i C-HR 1,8 Hybrid, så holder gearkassen her ikke omdrejningerne oppe ret længe. Der er også kræfter nok til, at jeg ikke behøver torturere speederen og drivlinjen for prompte at komme fra 50 til 80 km/t. Forbruget oplyser Renault til at være 20,9 km/l, og det er en knivspids mere end det officielle forbrug for C-HR 1,8 Hybrid.
LÆS OGSÅ | Test: Mini Cooper SE er formidabel med et stort men
Renault har vægtet komforten i køreegenskaberne, og det passer perfekt til hybriddrivlinjen. Og til en crossover i det hele taget. Der er lidt skarphed i undervognen med 18” hjul, men så lidt, at jeg kun bemærker det i starten af køreturen. Styretøjet er let og uden meget følelse for noget som helst, men det er konsistent og rart at samarbejde med. Ukomplicerede, fine køreegenskaber.
De to motorvarianter ligger tæt, men ikke helt side om side på prislisten. Jeg vil derfor kalde 1,3’eren med 140 hk og automatisk dobbeltkoblingsgearkasse for basismodellen, og med Zen-udstyr (beskrevet i et tidligere afsnit) fås den til 278.990 kr. Som Intens, som jeg vil anbefale, koster den 297.990 kr.
LÆS OGSÅ | TEST: Kan Skoda Enyaq slå VW ID.4 som elektrisk folkefavorit?
Arkana E-Tech, hybriden, starter som Zen ved 290.990 kr., og Intens starter ved 311.990 kr. Kun hybriden fås i den ekstra godt udstyrede, sportsligt stylede R.S. Line, og for den skal du lægge 332.990 kr. Så er der til gengæld også metallak (Blå Zanzibar), el-justerbare sportsforsæder med læder/Alcantara og meget mere som standard.
Arkana viser gode takter her på første tur, og hvis importøren kan få nok biler til det danske marked, kan den blive en meget vigtig bil for de danske forhandlere.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.