Test og anmeldelser

Test: Toyota C-HR Hybrid liver op med ny motor

Af i Test og anmeldelser
Faceliftet af den populære crossover har tilført en langt stærkere hybridudgave med 184 hk.

Af: Morten Bek / d. 16. marts 2020

Toyota i Danmark kom med en overraskende forudsigelse, da vi første gang mødte C-HR til en første køretur for mere end tre år siden. Den både specielle og spændende crossover skulle blive en af japanernes bedst sælgende bilmodeller herhjemme. Skepsis og mistro var der nok af fra andre sider end Toyotas egen, for C-HR havde pris og elsk-eller-had-designet mod sig.

SE OGSÅ: Her er 5 ting du aldrig må gøre i en fabriksny bil

Skepsis og mistro, har det vist sig, var ubegrundet. C-HR er nu en af de mest solgte modeller, Toyota har. I 2019 var den på japanernes interne liste nummer fire, kun få hundrede solgte biler efter den helt nye Corolla. I det generelle marked klarer den sig også rigtig, rigtig godt. I 2019 blev den i sin klasse, som faktisk ikke er helt let at definere, nummer tre efter evighedsmaskinen Nissan Qashqai på førstepladsen og VW T-Roc på plads nummer to.

SE OGSÅ: Her er den første VW, der er sjovere end BMW

Specifikationer

Toyota C-HR 2,0 Hybrid

Motor: R4 benzin, 1.987 ccm

Ydelse: 184 hk / 392 Nm

0-100 km/t: 8,2 sek.

Tophastighed: 180 km/t

Forbrug: 18,8 km/l

Startpris: 316.990 kr.

Konkurrenterne ligger ikke i dvale, så Toyota har faceliftet C-HR i håbet om, den skal klare sig lige så godt, eller endda bedre, som hidtil. Den helt store attraktion er en ny hybriddrivlinje med 2-liters benzinmotor og i alt 184 hk. Det er ikke bare langt flere hestekræfter end i den anden hybrid i C-HR-programmet – det er omkring 50% flere kræfter end med 1,8-liters motoren. En anden nyhed, som nok skal være med til at øge salget, er priserne: C-HR er billigere, end da den kom frem.

Toyota C-HR

C-HR kan altså stadig ikke lades op?

Toyota gør alt efter nøje overvejelser, og overilede beslutninger er uhyrligt sjældne. Men det betyder samtidig, vil nogen mene, at det går for langsomt med at udbrede ny teknik og teknologi. Hvor Kia for eksempel nu har fire spændende plug-in-hybrider i butikkerne, så har Toyota kun den dyre og underlige Prius. Hvis ikke designet får os til at ønske forhandlerne held og lykke med den, så gør det uanvendelige bagagerum helt sikkert (batteriet tager plads. Meget plads).

C-HR kommer næppe som plug-in-hybrid i denne generation. I det mindste er RAV4 på vej som plug-in-hybrid. Der skal en Supra eller den nye GR Yaris til at løbe fra den, for den har 300 hk. Så helt stille står det slet ikke hos Toyota.

LÆS OGSÅ: Så langt kan en plug-in hybrid køre på el i virkeligheden

Plug-in-hybrider er en varm kartoffel, som ikke er lige at gå til. Husker man eller har man ikke plads til at lade op, altså sætte den til en ladestander, ladeboks eller i den almindelige stikkontakt, så er forbruget forholdsvis højt.

Men en hybrid med “lukket” system, som C-HR med både 122 og 184 hk har, kommer al strømmen til elmotoren og batteriet fra opsamlet energi fra nedbremsning. I instrumenthuset kan man på et display følge med i, hvor stor en procentdel af tiden, man kører på strøm. Den procentdel er typisk høj, selv om man ikke kan køre ret lang tid af gangen på strøm.

Har den nye motor med 62 ekstra hk en stor effekt?

Effekten af 62 hk ekstra, som primært kommer sig af en større benzinmotor på 2 liter, er på alle tænkelige måder stor. Gevinsten ved opgraderingen er, at C-HR bliver en anden og mere spændende crossover at køre.

For det første er der musklerne. Den svagere C-HR 1,8 Hybrid jamrer og skaber sig, hvis accelerationen overstiger en sløv overhaling på motorvejen. Den trinløse CVT-gearkasse får omdrejningerne til at stå højt, og 1,8’eren er ingen støjsvag motor. Den stærkere hybrid på to liter vil også skabe sig, hvis den bliver presset hårdt nok. Men forskellen er, at det behøver man sjældent, fordi motoren er meget stærkere og mere støjsvag.

SE OGSÅ: Derfor skal du ikke vælge en høj bil

Groft sagt, så er C-HR 1,8 Hybrid med 122 hk til de forsigtige, fornuftige og forudseende bilister, som vægter økonomien højst af alt. Den nye 2,0 Hybrid med 184 hk er C-HR’en til dem, som gerne overhaler på motorvejen og kører flere kilometer; dog stadig fornuftige mennesker, for den forbruger stadig relativt lidt.

Toyota C-HR

Hvad er der ellers at sige om C-HR?

Faceliftet er bestemt ikke overdrevet i forhold til ændringer i designet. Det er justeringer med ændrede kofangere og ny opbygning af lygterne. Som vi kun lægger mærke til, fordi vi ved, vi skal. Mere var ikke nødvendigt. C-HR ser stadig frisk ud som i 2016, om man så elsker eller hader designet.

LÆS OGSÅ: 3 x plug-in hybrid med lang elektrisk rækkevidde

Materialerne i kabinen er pænere, og heldigvis er der nu Apple CarPlay, så man kan bruge mindst mulig tid sammen med det indbyggede system. Toyota siger ofte, de forbedrer og fornyer infotainmentsystemet, men vi fornemmer kun meget små skridt mod noget bedre.

Komfort og pladsforhold fungerer

Sæderne er langt fra de bedste i klassen. De er faktisk flade og har ikke en lang nok siddehynde. Ærgerligt, for man sidder ellers godt i forhold til rat, pedaler og instrumentering.

Pladsforholdene er overraskende gode. Set udefra tror man ikke, C-HR er rummelig. Den gør det helt okay, når man kommer indendøre, men som bagsædepassager skal man dog vænne sig til (især som barn), at man kun ser døren og ikke verden udenfor. Designet har altså haft højere prioritet end udsynet.

Læs også: Toyota Mirai: Nyt design til fed, forureningsfri flyder

Toyota i Danmark har droppet den rene benzinvariant med 1,2-liters motor/116 hk. C-HR er nu kun med hybridteknologi. Når ingen gider købe et produkt, så forsvinder produktet fra markedet, og det er forklaringen på, at den er udgået.

Hvad koster Toyota C-HR 2,0 Hybrid?

Som nævnt i starten, så er C-HR nu billigere, end tidligere. I 2017 kostede 1,8 Hybrid med 122 hk og laveste udstyrsniveau cirka 290.000 kr. Prisen for den tilsvarende model her i 2020, er 249.990 kr. Det er præcist hvad man i 2017 skulle betale for en 1,2-liters benzin med manuel gearkasse og ringe standardudstyr.

Den nye hybrid, topmodellen med 2-liters motor og 184 hk, som er omdrejningspunktet i denne test, er ny, så den er der selvfølgelig ingen 2017-pris på. Den kommer til en fornuftig pris, synes vi, som starter ved 316.990 kr. for en C-Lub. Inden tanken om en voldsom merpris for de ekstra 62 hk når at opstå, så skal det siges, at 1,8 Hybrid starter med et lavere udstyrsniveau (C-Enter), og med C-Lub-udstyr koster 1,8’eren 281.990 kr. Reel merpris for 62 hk = 35.000 kr. Kræfterne gør underværker for C-HR, så vi synes ikke, den er dyr.

LÆS OGSÅ: Sådan forbinder du din iPhone til din bil

Den testede top-version med den store motor og C-Hic Royale-udstyr (det er tilladt at rulle med øjnene eller grine af det navn) koster 359.990 kr. Så er metallakering i to farver, adaptive LED-forlygter og lydanlæg fra JBL også standard. Vores valg er den billigste variant til 324.480 kr. LED-forlygter, infotainmentsystem med 8” touchscreen, 18” alufælge, varme i rattet, en omfattende sikkerhedspakke og meget mere er ombord allerede på dét udstyrsniveau.

… og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Når en bil er populær som ny, smitter det med tiden af på udvalget af brugte. C-HR er ingen undtagelse. På Bilbasen kan vi dog se, at rigtig mange brugte C-HR af den første årgang til salg, er den nu udgåede 1,2’er. Men det skifter til 1,8 Hybrid, jo nyere årgang. En 1,2’er fra 2017 med 14.000 km på tælleren fås til 199.900 kr. En 1,8 Hybrid af samme årgang (40.-50.000 km) fås fra cirka 230.000 kr.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.