Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Af: Simon Hallenslev / d. 14. marts 2021
Som del af en fælles fransk front, har Renault sammen med Citroën og Peugeot de senere år strammet sig gevaldigt an. Væk er de sløje tider med middelmådige biler i bedrøvelige designs. Nu bygger Renault skarpe, danskervenlige biler, hvilket Clio og Captur er slående eksempel på.
Men man kan ikke både blæse og have mel i munden. For hvor Renault har haft travlt med at bygge bedre biler, er titlen som ’first-mover’ på elektrificering, som de fik med Renault Zoe, forsvundet. Nu kæmper Renault med de andre smådesperate bilproducenter om at bygge biler med el.
Captur og Clio fik plug-in-teknologi i slutningen af 2020, og nu følger den mere familievenlige Renault Megane E-Tech.
Hvis man vil have Renault Megane som stationcar, hedder den Sport Tourer. Denne testbil er desuden udstyret med den største og mest sportslige udstyrspakke RS-Line. Der er dog ikke antydningen af sport at skue bag facaden i denne Renault Megane, og det er en positiv ting, hvis du spørger mig.
Renault Megane gør sig nemlig godt som behagelig og komfortabel bil, der indbyder til langfart. Uanset om man skal til supermarkedet, sommerhuset eller Sydspanien, går turen nemt takket være den relativt bløde undervogn og støjsvage kabine.
LÆS OGSÅ | TEST: Audi A3 som plug-in hybrid gør præcist det, den skal
Det er ikke fordi, undervognen er uforholdsmæssigt smørblød, da krængningen i sving egentlig begrænses pænt. Følelsen er bare mere blød end sportslig, og når svingene slår krøller, mærker man de 250 kg, som batteri og hybridsystemet lægger oveni hatten på Megane.
Med RS-Line er der ganske vidst en sportsknap, som strammer bilens systemer lidt op, men det går ikke i spænd med de bløde værdier, den er bygget på. Komfort klæder den langt bedre, hvor den på behagelig og stilfærdig vis stryger vejens ujævnheder.
Nu fik jeg skrevet, at Megane er støjsvag og stilfærdig. Det er den også, hvis altså man holder sig fra pludselige mellemaccelerationer på motorvejen. Kommer man til det, afgiver motoren et astmatisk hvin.
Egentlig er Megane E-Tech kvik nok på papiret med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 9,8 sekunder. Selvom det er rigeligt til husbehov, føles det langsomt i Megane.
På den anden side af 100 km/t taber Megane pusten, hvor det ikke kun føles langsomt, men også er det i virkeligheden. Det mærkes tydeligt, når den elektriske motor løber tør for moment ved højere hastigheder. Tilbage står Megane nemlig undermotoriseret med en 1,6-liters motor, der får sin sag for.
Det astmatiske hvin motoren afgiver ved mellemaccelerationer, skyldes i høj grad den koblingsløse hybridgearkasse. Den er kompliceret og er baseret på teknologi fra Renaults Formel 1-biler, hvilket blandt andet betyder, at den ikke har et bakgear. Baglæns foregår udelukkende på el.
LÆS OGSÅ | TEST: Hvad får man for pengene, når man køber RS til Skoda Octavia?
Kompliceret er ikke ensbetydende med velfungerende, og måske Renault skulle have holdt systemet i Formel 1. Den fremstår som en trinløs CVT-gearkasse og ved sjældent hvilket ben, den skal stå på, når speederen reguleres en smule. Det betyder, som nævnt, at motoren hopper op og ned i omdrejninger.
Det er ærgerligt, at den smarte gearkasse bliver en hæmsko for køreoplevelsen. Hybridsystemet er nemlig effektivt og giver en hybridoplevelse, der er anderledes fra konkurrenterne. Når batteriet er fladt, skifter benzinmotoren funktion til generator, således der altid bibeholdes et vis niveau el på batteriet.
Systemet er smart, både med sin generatorfunktion, men også fordi ’F1’-gearkassen sikrer bedre regenerering end lignende systemer under nedbremsning.
Skiftet mellem benzin- og elmotor kan godt tåle lidt finpudsning, og mangler lidt raffinement i forhold til de bedste konkurrenter som Skoda Octavia iV. Det bliver lidt staccato, her særligt når batteristanden er lav og benzinmotoren bedes om assistance hyppigere.
Det første der udmærker sig i kabinen er de velpolstrede forsæder, som er standard i RS-Line. Jeg fristes til at sige, at merprisen fra ’Intens’-pakken til RS-Line på 16.000 kr. berettiges alene med RS-sæderne. Man sidder drøngodt i dem og de støtter godt, hvor de skal.
Det underbygger oplevelsen af sæderne, at kørepositionen er, som den er: Spot on. Her er gode hvilemuligheder til armene, mens knapper betjenes let fra førerstolen uden anstrengelse. Sæderne og kørepositionen indbyder, sammen med komforten, til langture i komfortabel facon.
LÆS OGSÅ | DUEL: Golf eHybrid vs. Octavia iV — er VW foran skoda som plug-in?
I sit udtryk er kabinen ikke så spændende, som den er i lillebror Clio. Til gengæld er materialerne velvalgte, hvilket gør, at størstedelen af den plastik du kan få fingrene i, er blød og føles dyr. Med 447 liter i bagagerummet er E-Tech 116 liter mindre end Megane uden plug-in, men dog stadig rigeligt stort. Pladsen på bagsædet er ligeledes udmærket.
Infotainmentskærmen er klar og trykfølsom mens selve systemet halter en smule efter. Det skyldes, at det efterhånden har lidt år på bagen. Heldigvis kommer Apple CarPlay som standard, og det hjælper på det, selvom det desværre stadig er med kabel.
Renault Megane E-Tech er en rummelig, komfortabel og velbygget bil, som dog kommer med lidt kompromisser på hybridfronten. Kompromisser, som der søges gjort op for med en skarp startpris på 259.900 kr. med standardudstyr som Apple CarPlay, nøgleløs betjening, LED-lygter, parkeringssensorer og to-zonet klimaanlæg.
Kia Ceed SW PHEV har samme startpris og kommer med et lignende flot standardudstyrsniveau, hvorfor den må være nærmeste konkurrent. Seat Leon Sportstourer eHybrid starter ved 299.990 kr. og Skoda Octavia Combi iV ved 319.990 kr. uden at være lige så veludstyrede.
LÆS OGSÅ | VW Golf GTE sætter strøm til sjov og spas
Og så begynder det at tynde ud blandt konkurrenterne. Hverken Ford Focus, Hyundai i30 eller Peugeot 308 har endnu nogen plug-in-variant. Det er gode nyheder for Renault, fordi Megane E-Tech står tilbage som et fornuftigt valg både prismæssigt og kvalitetsmæssigt.
Det kan godt være, at Renault ikke nåede at være first-movers på plug-in-fronten – men man kan ikke vinde hver gang. Med Megane E-Tech er de stadig med fremme, fordi de har lavet en veludstyret plug-in-variant med mange solide værdier uden prisen stikker af.
Motor: R4, 1.598 cm, benzin + el
Ydelse: 160 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 9,8 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
Rækkevidde på el: 50 km
Startpris: 292.900 kr.
(Megane E-Tech fås fra 259.900 kr.)
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.