Kategorier
Test og anmeldelser

Første tur: VW Taigo stempler ind i modedille

VW udvider igen crossover-paletten med endnu en højbenet model. Taigo er fætter til T-Cross men med lidt mere stil.

Tekst: Jacob DalbyFoto: Jeppe Dalby /  Dato: 10. december 2021

Kan det passe? Jo, det er sørme endnu en crossover/SUV fra VW. Den nye her, VW Taigo, er til gengæld som skabt til det danske marked med vores høje registreringsafgifter på fossilbiler. Taigo er nemlig den billigste vej til at få en højbenet bil med lidt smartere design, hvis der skal stå VW på snuden.

Specifikationer

VW Taigo 1,0 DSG

Motor: R3 benzin, 999 ccm

Ydelse: 110 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 10,9 sek.

Tophastighed: 191 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Startpris: 285.000 kr.

(VW Taigo fås fra 254.995 kr.)

Taigo er bygget på samme platform som VW Polo og VW T-Cross og minder derfor størrelsesmæssigt også om de to. Mest tilfælles har den med T-Cross, men designet er her med coupe-form med skrånende taglinje bagtil. Det ser, faktisk, ret fikst ud til Taigo. Størrelsesmæssigt er den 19 cm længere men 6 cm lavere end T-Cross hvor den er større på alle leder og kanter end Polo. Bagagerummet på 440 liter er litermæssigt det samme som i T-Cross og omkring 80 liter større end Polo.

Ingen elektrificering

I tiden handler det meste om elektrificering men ikke i Taigo. Her er hverken hybrid eller fuld elbils-drivlinje at finde ligesom der heller ingen dieselvarianter er at finde på prislisten. Til gengæld er der to benzinmotorer. En 3-cylindret på 1 liter med 95 eller 110 og en 4-cylindret med 150 hk. Priserne starter ved 255.000 kr. varianten med 95 hk, 5-trins manuelt gear med Life udstyr. Til sommer næste år kommer en billigere indstigningsvariant til 235.000 kr. Øverst på hylden findes den 4-cylindrede med 150 hk og DSG-gear.

LÆS OGSÅ | VW Polo GTI er tilbage i Danmark

Vi anbefaler som minimum at vælge varianten med 110 hk og med Style-udstyr – og gerne med DSG. Her starter prisen ved 300.000 kr. som er lig T-Cross i tilsvarende trim. Med Style-udstyr er både LED-Matrix-lygter, Travel Assist med adaptiv fartpilot samt p-sensorer og advarsel for biler i den blinde vinkel alt sammen er standard.

Valget er ikke lige til

Følelsen bag rattet er præcist som man forventer og hvis du har kørt T-Cross nærmest identisk. Styretøjet er neutralt, undervognen fint afstemt mellem dynamisk og komfortabel og assistentsystemerne fungerer godt – særligt i en bil i dette prisleje. Så længe du ikke vælger varianten med 95 hk er der også fint med træk. Det kommer dog en smule forsinket i den 3-cylindrede og er den monteret med DSG-gear kan oplevelsen også virke en lille smule klodset.

LÆS OGSÅ | Den fedeste Opel i årtier? Ny Astra kommer til priser fra 229.990 kr.

Det er faktisk årsagen til, at man ikke kan afskrive den 4-cylindrede med 150 hk på forhånd selvom den er 20.000 kr. dyrere. Normalt er de ekstra kræfter sjældent pengene værd men hele oplevelsen af Taigo med fire cylindre er en helt anden. Bilen virker mere sammensat og koblingen mellem DSG-gearkasse og motor mere blød og som et bedre match. Og så skal jeg være ærlig at sige, at de ekstra kræfter klæ’r det mere sportslige design.

Kabinen klæ’r også Taigo som er direkte fra Polo og altså ikke den mindre prangende kabine i T-Cross. I Taigo er digitalt cockpit standard i alle versioner ligesom LED-lygter for og bag også er det.

VW Taigo lanceres hos de danske forhandlere d. 8. – 9. januar. VW forventer at Taigo står for 1/3 af salget af Polo, T-Cross og Taigo.

Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.