Kategorier
Nyheder

Den fedeste Opel i årtier? Ny Astra kommer til priser fra 229.990 kr.

Den nye Opel Astra er ny hele vejen i gennem. Platformen er den samme som i Peugeot 308, hvilket betyder bl.a. to PHEV-versioner. De første biler kommer til Danmark i marts.

Af: Morten Bek / d. 29. november 2021

Opel Astra har været en grundpille i tyskernes modelprogram siden 1990’erne, hvor den overtog efter den legendariske Kadett. Den udgående Astra er baseret på teknik fra “gamle” dage, fra før Opel blev en del af den enorme Stellantis-gruppe, men nu er der nye boller på suppen.

Den nye Astra er helt ny. Intet er overtaget fra den gamle – hvis man ser bort fra Opel-logoet. Den gamle platform er kasseret, og Astra kører med EMP2-platformen, som også er at finde bl.a. i den nye Peugeot 308. Det giver ikke blot bedre pladsforhold, mere moderne sikkerhedssystemer, men også plug-in-hybrid-teknologi. Dertil kommer, at Astra i 2023 lanceres som elbil.

LÆS OGSÅ | FØRSTE TUR: Kan ny Peugeot 308 tage en topplacering i Golf-klassen? 

Rigtig meget er sket med bilmarkedet, siden den første Astra kom i starten af 1990’erne. Bilerne i Golf-klassen er presset af crossovers og SUV’er, som har ædt sig ind på de mere traditionelle modellers markedsandele. Men den nye Astra har stærke kort på hånden.

Først og fremmest kommer den som PHEV, når den introduceres i Danmark i marts. Den danske importør regner med, at hele 90 procent af salget bliver plug-in-hybrid, hvorfor den introduceres før benzin- og dieseludgaverne.

Opel har netop løftet sløret for priserne på visse modeller. Basisversionen af Astra, med 1,2-liters turbomotor med 110 hk, er sat til 229.990 kr. (introduktion tættere på sommeren), mens den første af to PHEV-versioner starter på 289.990 kr.

Stationcar kommer efter sommerferien

Den nye Astra kommer ikke bare i en, men i to PHEV-versioner: den ene med en systemydelse på 180 hk, den anden med 225 hk. Det er versionen med 180 hk, Opel satser stærkt på, og 225’eren er da heller ikke på prislisten endnu.

Astra Plug-in Hybrid bliver tilgængelig i fire udstyrsvarianter: Edition, Elegance, GS Line og Ultimate. Edition til 289.990 kr., Elegance til 309.990 kr., GS Line til 339.990 kr. og Ultimate til 359.990 kr.

LÆS OGSÅ | Opel Grandland uden X – fra 349.990 kr.

Basismodellen Edition har som standard mulighed for at lade med 7,4 kW, ergonomiske AGR-forsæder, adaptiv fartpilot, LED-forlygter, 16″ alufælge, 10″ digital instrumentering, læderrat med varme, varme i forsæderne og aut. klimaanlæg med en zone. Elegance har 10″ touchscreen, bakkamera, 17″ alufælge og aut. klimaanlæg med to zoner.

GS Line er Astra’en med mere sportsligt design. Den kommer, udover udstyret i Elegance, bl.a. med adaptive matrix-LED-forlygter, 360 graders kamera og sort tag. Topmodellen Ultimate kører på 17″ alufælge, har navigation, el-betjent bagklap, indtræk i Alcantara og meget mere.

En Astra er for mange danskere en stationcar. Den står ikke klar sammen med den nye hatchback i marts, men kommer først efter sommerferien. Det skulle dog være en formildnende omstændighed, at også den kommer som PHEV.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.