Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hos de fleste bilproducenter går ressourcerne i udviklingen af nye biler til elbilerne. Der udvikles stadig biler med forbrændingsmotor, men der bliver færre motorer at vælge mellem, og karrosserivarianter forsvinder.
Og så er der bilernes typiske livscyklus, som hos nogle bilmærker ser noget anderledes ud, end hvis vi kigger 10 år tilbage. Biler med forbrændingsmotor kører længere i samme generation, end de gjorde tidligere. Seat har eksempelvis forlænget livet for den nuværende Ateca frem til cirka 2027, og den spanske SUV er lige fyldt otte år.
Hyundai i30 i den seneste helt fornyede generation er også fra 2016, og hvis man går og venter på en ny model, skal man væbne sig med tålmodighed, for den snart otte år gamle i30 har lige fået sit andet facelift. Om der bliver en direkte afløser er for tidligt at sige, men der bliver i hvert fald mulighed for at købe en lettere fornyet, aldrende i30 fra Hyundai i nogle år endnu.
Hyundai løfter alle tre karrosserivarianter af i30 videre med faceliftet. Den koreanske, europæisk producerede Golf-klasse-model kommer i de traditionelle varianter hatchback og stationcar, og så fås den som Fastback med coupé-lignende afslutning.
Fastback-varianten har ikke været med i det danske modelprogram gennem længere tid. Det var kun få i30-købere her i landet, der synes, at den var merprisen værd, så det er ikke urimeligt, hvis den faceliftede i30 Fastback ikke kommer til Danmark.
Hvad viser så, at det er en faceliftet i30, man kigger på? Meget lidt. I forhold til det første facelift, som i30 fik i 2020, er der to ting at holde øje med: grillens indre del har fået nye og mørkere elementer, som virker mere elegante, og så er LED-lygter endelig blevet en standardting.
Det er ingen åbenbaring at kigge ind i kabinen i den fornyede i30. Førerpladsen er langt fra det seneste design fra Hyundai, som Kona og den faceliftede Tucson kan fremvise. At Tucson efter nogle få år har fået en helt frisk indretning, viser igen, hvor langt i30 nu er nede på prioriteringslisten.
Hyundai fremhæver, at et lille display på 4,2″ er standard i instrumenthuset sammen med traditionelle ure. Mod merpris erstattes den af fulddigital instrumentering med en skærm på 10,25″, men vi må tænke os til, om infotainmentskærmen på 10,25″ er standard eller ekstraudstyr.
EU-lovkrav gør, at Hyundai nu inkluderer mere sikkerhedsudstyr og p-sensorer bagtil som standard, mens p-sensorer fortil kommer med i købet som en gevinst.
Der er kun en enkelt motor på programmet i den nuværende i30 i Danmark. Det er den trecylindrede 1-liters benzinmotor med 120 hk. Den produceres dog fortsat med en større 1,5-liters benzinmotor med fire cylindre og 160 hk. I forhold til varianter af den faceliftede i30 hos de danske forhandlerne er der endnu ingen information.
Den ikke-faceliftede i30 fås lige nu fra 235.000 kr., og det er meget sandsynligt, at faceliftet kommer med prisstigninger. Produktion af den fornyede i30 starter i april i på fabrikken i Tjekkiet.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.