februar 12, 2024

Første tur: Hyundai i20 holder mini-fanen højt

Med små midler frisker Hyundai sin minibil i20 op, så den kan holde endnu nogle år. Vi tager første tur for at se, om i20 stadig kan være med.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Er jeg blind for udviklingen? Har jeg taget den forkerte afkørsel eller overhørt noget? Det mener jeg, selvfølgelig ikke selv, når jeg siger at minibiler med benzinmotor er nogle af de vigtigste biler, der bliver lavet. Selv her i 2024, hvor alt skal være el, el, el.

Men intet andet sted kan du købe en bil, der har så stor spændvidde og så komplette evner, som du kan i klassen for minibiler. For langt under 200.000 kr. er der rummelige, sikre, veludstyrede, komfortable og topmoderne minibiler med benzinmotor, der giver lang rækkevidde og fornuftig brændstoføkonomi.

Det er der brug for. Også selv om rækkevidden i en lille elbil kan være nok så okay, så koster den langt over 200.000 kr. Hvis du så bor i lejlighed i Kalundborg, arbejder i Roskilde eller København, så har du rigtig god grund til ikke hverken at købe eller privatlease en lille elbil.

Jeg er så tæt på virkeligheden, at jeg ville ønske, det var en god løsning med elbiler til alle. Men det er det ikke endnu, så hver gang der kommer en ny eller fornyet minibil med benzinmotor, bliver jeg svært glad.

Tag nu den faceliftede Hyundai i20, som jeg kører første tur i. Den kommer på markedet sammen med faceliftede udgaver af både Opel Corsa og Peugeot 208 – et par virkelig populære minier, som ligger højt på salgslisten over nye biler – så der er noget at glæde sig over, selv om andre minibiler helt er gået bort.

Hvor meget er der lavet om på i20?

Ikke meget, fordi meget ikke havde behov for at blive lavet om. Den så allerede godt ud, i20, og den var allerede fint udstyret, rummelig og godt skruet sammen, hvilket den stadig gør og er. Det er grillen og logoet, der afslører den nye årgang i20. Mens Ford putter sit logo tilbage i grillen på sine modeller, hiver Hyundai det af og sætter det mellem motorhjelm og grill.

Pynt og nye farver giver lidt friskhed, selv om testbilens gratis-kulør, Mangrove-grøn, er en genganger og ser mig lidt bleg ud. Prøv metallakken Lucid Lime (6.495 kr.), hvis der virkelig skal gå friskhed i den. Bleg eller ej, så står Advanced-udstyrsvarianten her og ligner lidt en N Line med skørter, to-farvede fælge, sort glanslak i kofangerne og en diffuser-lignende afslutning bagtil. LED-forlygter er stadig kun standard på Advanced-udgaven og ikke til at få fat i, hvis man vælger billigere varianter.

Interiøret er stadig farveløst og mørkt, og plasten er hård alle steder. Byggekvaliteten, derimod, er fornem til prisen, og selv om infotainmentsystemet (standard i Essential og Advanced, men ikke i basismodellen Pure) er en ældre generation i forhold til den nye Kona, er skærmen på 8” klar, hurtig til at reagere og overskuelig nok.

Den automatiske nødbremse er udvidet med bl.a. cyklistgenkendelse, og glødepærer i kabinen, eksempelvis i loftsbelysningen, er skiftet ud med LED. Små trin, som gør en lille forskel.

Hvilke i20-varianter er der?

Især her i landet er det overskueligt at vælge i20, for modelprogrammet er ret stramt. Valget falder på en 1,2-liters benzinmotor med fire cylindre, ingen turbo, 84 hk og manuel gearkasse – til priser fra 169.995 kr. – og 1-liters benzinmotoren med tre cylindre, turbo, 100 hk og enten manuel gearkasse eller en dobbeltkobling med syv trin – priser fra 195.995/215.995 kr.

Andre landes købere kan vælge turbomotoren i en version med 120 hk og i en version med 100 hk, som begge fås med 48 volt mild-hybrid-system. Forklaringen, gætter jeg på, er, at prisen for de modeller ville blive for høj i Danmark

1,2’eren med 84 hk fås med udstyrsniveauerne Pure, Essential og Advanced, og 1-liters motoren med Essential og Advanced. Det er småt med godter i Pure til 169.995 kr., hvor man må undvære infotainment, aircondition, el-spejle med varme og sideruder. Sideruder. Nej, vent, det var en fejl. De koster ikke ekstra.

For 10.000 kr. mere bliver i20 en helt anden bil. 1,2’eren (179.995 kr.) eller 1-liters motoren med det niveau (195.995 kr.) kommer med aircondition, 8” touchscreen, bakkamera, p-sensor bagtil, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, varme i rat og forsæder, læderrat og meget, meget andet. 

Advanced-niveauet kommer med de to-farvede alufælge størrelse 16”, men også med LED-forlygter, 10,25” digital instrumentering, regnsensor, aut. klimaanlæg og andre goder. Men merprisen er oppe og ramme 20.000 kr., så den rigtige i20 har Essential-udstyr og en Komfortpakke til 6.995 kr. med aut. klimaanlæg, regnsensor og armlæn foran. Sådan en koster samlet 186.990 kr. med 84 hk og 202.990 kr. med 100 hk.

Om man vælger i toppen eller bunden af modelprogrammet, er i20 rummelig nok til fire voksne, og den kommer med fem års fabriksgaranti uden kilometerbegrænsning.

Hvordan kører den koreanske mini?

Den lille Hyundai er skarpere end en Citroën C3, men ikke så raffineret som hverken Renault Clio eller Volkswagen Polo. Affjedringen er til den “tørre” side, men jeg oplever det slet ikke som et problem, da stødene fra affjedringen fiser ud, før de rammen kroppen.

En lille bil, 407 cm lang og med en vægt under 1.200 kilo, vil sjældent være en stor mundfuld eller svær at køre. Styretøjet varierer dog meget mellem de små biler. Hyundai har gjort sin minibil meget omgængelig og har givet den et fint styretøj, der har god vægtning. Den er ikke sjov, som Fiesta var sjov, men alene den lave vægt gør det nemt at tage ethvert sving.

7-trins dobbeltkoblingsgearkassen fra Hyundais egne fabrikker har aldrig været en favorit. Men den er bedre, end den har været før. Der er ingen snøvlen og det, der føles (men nok ikke er det) langsom tilkobling. Gearene glider umærkeligt og fornuftigt i samspil med 1-liters motoren, og jeg behøver ikke skifte til Sport-indstillingen (flammerøde digitale urskiver!) for at få gode kræfter fra igangsætning.

1-liters motoren har kun 172 Nm, men med den lave vægt og den gode gearkasse får man meget ud af det, man har at gøre godt med. Jeg synes, motoren passer godt til den koreanske minibil, selv om jeg synes, det er lige friskt nok at kræve 16.000 kr. mere for den en 1,2’eren. Det er den eneste mulighed med 1-liters motoren, hvis i20 skal have automatisk gearkasse. 

Det værste ved at køre i20 er støjen. Den opdager jeg ikke i byen eller på landevejen. Den kommer på motorvejen, og den kommer alle steder fra. Det er irriterende og trættende, og her er Clio og Polo langt bedre og mere egnede til kørsel på motorvej.

Hvilke konkurrenter har er der tilbage til i20?

Selv om vi kollektivt har mistet Ford Fiesta, Kia Rio og Nissan Micra, så er der stadig en god pulje af minibiler at vælge mellem. Nogle få er markant billigere end i20, nogle er dyrere.

De billigste i klassen er Citroën C3, Dacia Sandero, Opel Corsa og Peugeot 208. C3 fås fra cirka 140.000 kr., Sandero fra cirka 150.000 kr. og Corsa og 208 fra cirka 160.000 kr. De har mere udstyr end i20 til 169.995 kr., så i det selskab virker koreaneren faktisk dyr.

Der er en ny Suzuki Swift på vej, og der er facelift til Toyota Yaris, så priserne på de udgående er der ingen grund til at gå ind i. To af mine favoritter i klassen er Renault Clio, der kommer med turbomotor og fint udstyr til 170.000 kr., og så er der VW Polo, som er stukket helt af rent prismæssigt. Den er i toppen af klassen, men 260.000 kr. køber kun lige en okay Polo.

En mere prisbillig måde at få VW-teknik på er med Seat Ibiza, der fås fra 170.000 kr. med fint udstyrsniveau. Mazda 2 og Honda Jazz er der også, med charme på hver sin måde, og så er MG3 på vej som et nyt medlem af klassen.

Hyundai har brugt få midler på at gøre en god minibil lidt bedre. Som resten af markedet er miniklassen i forandring, men der er i høj grad stadig brug for friske modeller med benzinmotor.


SPECIFIKATIONER

Hyundai i20 1,0 T-GDI DCT Advanced 

Motor: R3, 998 cm3
Ydelse: 100 hk/172 Nm
0-100 km/t: Ikke oplyst
Tophastighed: 188 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
CO2-udledning: 122 gram/km
Mål (L/B/H): 407/178/145 cm
Køreklar vægt: 1.165 kilo
Trækvægt: 1.110 kilo
Bagagerumsvolumen: 352-1.165 liter

Pris: 235.995 kr. (i20 fås fra 169.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/3.295 kr. (i20 fås fra 14.995/2.595 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Privatleasing på 36 måneders kontrakt med 15.000 kilometer årligt. Kontrakten fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.

Del artikel:

Brugte Hyundai i20 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Elon Musk: Tesla Roadster kommer i 2025

November 2017. Det var dér, Tesla afslørede den anden generation af Roadster. Nu er vi i marts 2024, og den elektriske sportsvogn er stadig ikke på gaden – men hvis vi skal tro Elon Musk, er ventetiden næsten forbi.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS