marts 29, 2024

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hos de fleste bilproducenter går ressourcerne i udviklingen af nye biler til elbilerne. Der udvikles stadig biler med forbrændingsmotor, men der bliver færre motorer at vælge mellem, og karrosserivarianter forsvinder.

Og så er der bilernes typiske livscyklus, som hos nogle bilmærker ser noget anderledes ud, end hvis vi kigger 10 år tilbage. Biler med forbrændingsmotor kører længere i samme generation, end de gjorde tidligere. Seat har eksempelvis forlænget livet for den nuværende Ateca frem til cirka 2027, og den spanske SUV er lige fyldt otte år.

Hyundai i30 i den seneste helt fornyede generation er også fra 2016, og hvis man går og venter på en ny model, skal man væbne sig med tålmodighed, for den snart otte år gamle i30 har lige fået sit andet facelift. Om der bliver en direkte afløser er for tidligt at sige, men der bliver i hvert fald mulighed for at købe en lettere fornyet, aldrende i30 fra Hyundai i nogle år endnu.

LED-lygterne er endelig en del af standardudstyret

Hyundai løfter alle tre karrosserivarianter af i30 videre med faceliftet. Den koreanske, europæisk producerede Golf-klasse-model kommer i de traditionelle varianter hatchback og stationcar, og så fås den som Fastback med coupé-lignende afslutning.

Fastback-varianten har ikke været med i det danske modelprogram gennem længere tid. Det var kun få i30-købere her i landet, der synes, at den var merprisen værd, så det er ikke urimeligt, hvis den faceliftede i30 Fastback ikke kommer til Danmark.

Hvad viser så, at det er en faceliftet i30, man kigger på? Meget lidt. I forhold til det første facelift, som i30 fik i 2020, er der to ting at holde øje med: grillens indre del har fået nye og mørkere elementer, som virker mere elegante, og så er LED-lygter endelig blevet en standardting.

Mere af samme skuffe i kabinen

Det er ingen åbenbaring at kigge ind i kabinen i den fornyede i30. Førerpladsen er langt fra det seneste design fra Hyundai, som Kona og den faceliftede Tucson kan fremvise. At Tucson efter nogle få år har fået en helt frisk indretning, viser igen, hvor langt i30 nu er nede på prioriteringslisten.

Hyundai fremhæver, at et lille display på 4,2″ er standard i instrumenthuset sammen med traditionelle ure. Mod merpris erstattes den af fulddigital instrumentering med en skærm på 10,25″, men vi må tænke os til, om infotainmentskærmen på 10,25″ er standard eller ekstraudstyr.

EU-lovkrav gør, at Hyundai nu inkluderer mere sikkerhedsudstyr og p-sensorer bagtil som standard, mens p-sensorer fortil kommer med i købet som en gevinst.

Der er kun en enkelt motor på programmet i den nuværende i30 i Danmark. Det er den trecylindrede 1-liters benzinmotor med 120 hk. Den produceres dog fortsat med en større 1,5-liters benzinmotor med fire cylindre og 160 hk. I forhold til varianter af den faceliftede i30 hos de danske forhandlerne er der endnu ingen information.

Den ikke-faceliftede i30 fås lige nu fra 235.000 kr., og det er meget sandsynligt, at faceliftet kommer med prisstigninger. Produktion af den fornyede i30 starter i april i på fabrikken i Tjekkiet.

Del artikel:

Brugte Hyundai i30 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS