Det fine søstermærke til Hyundai landede i 2021 i tre europæiske lande. Genesis laver luksusbiler, tre af dem elbiler, men Danmark får dem næppe at se.
Genesis er kommet meget, meget langt siden der stod Hyundai på bilerne og danskerne kunne købe den svulstige Genesis Coupé med 3,8-liters V6 og 347 dovne heste.
Hvis navnet Genesis slet ikke får en klokke til at ringe hos dig, skal du ikke tro, det er dig, der mangler bilviden. Det er Genesis, der var en forglemmelig fiasko.
Er og ikke var, for i årene siden Genesis Coupé – og der er gået 11-12 år siden, de første kom til Danmark – er Genesis blevet skilt fra moderskibet Hyundai, og mærket har været ude for en vild transformation.
Med modeller som BMW 3-serie-konkurrenten G70, luksussedanen G80 og i de senere år SUV’erne GV80 og GV70 er Genesis-mærket blev en succeshistorie i Sydkorea og USA. Det koreanske luksusmærke er startet op i Europa i sommeren 2021 med salg i tre lande: England, Tyskland og Schweiz.
Danmark? – Ikke med i planlægningen
Det danske marked er et lille et. Men fordi vi elsker elbiler, og mange mennesker i Danmark har penge til at købe en stor elbil (eller have den som firmabil), er vi blevet til et vigtigere marked for en række bilproducenter.
Genesis har ikke umiddelbart Danmark i kikkerten til en europæisk udvidelse. Det er synd for danskerne, for de koreanske luksusbiler har intet til fælles med den store coupé, Hyundai Genesis Coupé. Designet er enestående og helt på linje med det bedste fra Audi og BMW – og så er Genesis allerede kommet langt med elbiler.
Som den ukendte søster i trioen med Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 står Genesis GV60. En funky crossover med en lækker indretning. Den har det store batteri på 77,4 kWh, og den har altid to elmotorer og firehjulstræk. 318 eller 490 hk.
For at skille sig ud fra sine mindre fine søskende har den finere materialer og en adaptiv undervogn, der via kamera forudser vejens tilstand og indstiller sig efter den.
SUV’en i Audi Q5-størrelse er startet som benzinbil, men er nu på vej ud som elbil. GV70 Electrified er en kraftig sag med 490 hk og en rækkevidde på 455 kilometer
Luksus fra inderst til yderst
Genesis’ nye elbiler skiller sig ud fra biler fra Hyundai og Kia ved endnu mere teknologi og et skarpt øje for interiørdesign og -materialer. Også i forhold til det pompøse design i en Mercedes-EQ er interiøret stiligt og klassisk.
Den kompakte GV60 er designet fra bunden som elbil, mens de to større elbiler hos Genesis er konverterede benzinbiler. Den mellemstore SUV GV70 Electrified går direkte i kødet på Audi Q4 E-Tron, men den har langt flere kræfter. Tyskeren topper ved 299 hk, mens koreaneren leverer 490 hk. Batteriet, 77,4 kWh, går igen fra GV60.
Den store sedan G80 Electrified er til kunder, som vil det klassiske, men i fuld-elektrisk form. Den er 5 meter lang, i klasse med Mercedes EQE, men kan i kraft af sin 800 volt-arkitektur lade meget hurtigere. Fra 10-80 procent på 22 minutter. 370 hk, firehjulstræk, rækkevidde på 520 kilometer og luksus hele vejen i gennem.
Polestar er kommet rigtig godt fra start i Danmark. Hjulpet rigtig godt på vej af sit tilhørsforhold til Volvo. Det kunne på alle måder være interessant at se, hvad Genesis, med sit bånd til Hyundai og Kia, kunne blive til i Danmark. Hvis Danmark er stort nok som marked for Lexus, vil Danmark også være det for Genesis.
G80 er, som GV70, konverteret fra benzin til el. Men arkitekturen er alligevel med 800 volt og det 87,2 kWh store batteri kan derfor lynlade fra 10-80 procent på 22 minutter
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.