GLE og GLE Coupé kommer i 2023-versioner med milde designændringer, nyt infotainmentsystem og som plug-in hybrider med 380 hk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvilken af de følgende tre Mercedes-Benz-modeller var den mest populære i Danmark i 2022? Var det den smarte CLA, den store GLE eller den elektriske EQB?
Det var ikke CLA, og det var heller ikke EQB. Af de tre modeller overgik den store GLE, som lige nu koster mindst 910.000 kr., de to kompakte modeller på rene indregistreringer. I 2022 kunne Mercedes-Benz skrue (hvide) nummerplader på 605 styk CLA og 606 styk EQB – og på 608 styk GLE. Med gule plader/papegøjeplader talt med når GLE endda op på 637 styk.
LÆS OGSÅ | Så er der priser på Mercedes EQE SUV
Derfor er det ikke uvæsentligt, at Mercedes-Benz ofrer et facelift på den store SUV. Den amerikansk producerede bil, der fås som “traditionel” SUV og som coupé-SUV, har i nuværende generation været i Danmark siden 2019, og i den periode har den været næsten dobbelt så populær som ærkerivalen BMW’s X5.







Lidt pynt her, lidt pynt der
Når en bilproducent begynder at tale om, at en forkofanger har fået mere visuel gennemslagskraft, og at luftindtagene har fået en horisontal kromfinne, så ved man, at revolutionen udebliver. Designet på GLE er tydeligvis faldet i mange menneskers smag, så kun justeringer er det blevet til.
Hvis man ser efter, er LED-kørelysene i forlygterne lavet om. Der er ikke længere to vinger i hver lygte, men i stedet en lige streg og – alt efter hvilken forlygtetype man vælger – to eller fire mindre streger. Altså, et sammensurium af streger.
Man skal på samme måde kigge godt efter for at spotte ændringer i GLE-interiøret. Men de er der. Mercedes-Benz bryster sig af, at GLE nu har detaljer i galvaniseret metal, som før bare var sorte. Direkte fra den meget dyre Mercedes-Maybach GLS, så GLE-ejere får et strejf af Maybach uden beregning.
Fra nyere modeller får GLE, og det er vi ikke glade for, nyt rat med berøringsfølsomme flader, som helt sikkert er lige så umulige at bruge til noget, som de er i C- og S-Klasse.
Den nyeste generation infotainment, den anden udgave af MBUX-systemet, kommer med hurtigere processorer og flere valgmuligheder.




Ny GLE 400 e 4Matic med 380 hk
Faceliftet ændrer ikke ved, at udvalget af GLE-modeller er stort. Der er den almindelige GLE, og så er der GLE Coupé med den skrånende bagende. Og så er der en lang række motorer og udstyrsmuligheder.
Basismodellen er en firecylindret diesel på 2 liter, som man finder i GLE 300 d 4Matic med nu 269 hk. Den er udstyret med mild-hybrid-system, som findes bredt i modelprogrammet. Den anden diesel i modelprogrammet er GLE 450 d 4Matic med nu 367 hk, mens benzinvarianten GLE 450 4Matic med 3-liters motor med 381 hk.
Diesel-plug-in hybriden GLE 350 de 4Matic kører med 333 hk, og der er et rigtig solidt boost til plug-in hybriden med benzinmotor. Den tidligere GLE 350 e 4Matic bliver til GLE 400 e 4Matic og leverer nu 41 hk mere – solide 380 hk.
Eneste mulighed for at få en ottecylindret GLE er med AMG 63 S 4Matic+, hvor 4-liters motoren yder 612 hk. Hvis seks cylindre rækker, fås AMG-versionen 53 4Matic+ med 435 hk fra en 3-liters R6-motor.
Brugte biler fra Mercedes-Benz til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Mercedes-Benz til salg på Bilbasen