Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
Hvis ikke en decideret folkesport, er grænsehandel som minimum en tradition for mange danske familier. Ikke alene er det billigt, men det er også en undskyldning for at gøre handleturen til en familieudflugt, så alle er tilfredse med grænsefangsten.
Der er ingen, der skal tage hyggen ud af udflugten – men rent økonomisk er det ikke alle ture, der kan betale sig. I samarbejde med Spar Nord har vi på Bilbasen nemlig lavet det store regnestykke, hvor det ikke er de billige Slots, der indgår. Det gør i stedet udgifterne til brændstof, slitage og værditab.

Elbilister kan nøjes med mindre
En aarhusianer i benzinbil skal eksempelvis spare over 1.000 kr. på sine indkøb for bare at dække udgifterne til turen til og fra Harrislee, der er et yndet sted til grænsehandel. Elbilejere kan nøjes med at hente en besparelse på 765 kr. for at få turen til at gå i nul.
– Det er vigtigt at medregne de samlede omkostninger ved at køre bilen – ikke kun brændstof, men også slid, værditab og øvrige udgifter. Det giver et mere realistisk billede af, hvad turen egentlig koster, siger cheføkonom i Spar Nord, Jens Nyholm, og uddyber:
– Og så er der naturligvis miljøperspektivet i at køre til grænsen for at handle, når det er muligt at handle lokalt, som også kan være en faktor i forhold til at beslutte, om det er turen værd.

Netop derfor har Spar Nord og Bilbasen regnet på de reelle kørselsomkostninger ved turen – ikke bare forbruget, men også bilens værdiforringelse. Og her er der tydelig forskel på, om man kører i el- eller benzinbil.
– Jo lavere omkostninger ved bilen, desto hurtigere kan man opnå en besparelse, der dækker turen. Og her har elbilerne en klar fordel. Det handler ikke kun om, hvad man betaler ved ladestanderen, men også om hvor hurtigt bilen taber værdi pr. kilometer. Når vi ser på totaløkonomien, er det med til at gøre elbiler væsentligt billigere at køre langt i, siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.
Tager man alligevel turen i en benzinbil, er det en god idé at tanke i Tyskland, hvor brændstofpriserne typisk er lidt lavere. Selv små forskelle kan bidrage positivt til regnestykket!
Så meget skal du spare for at tjene turen ind
Afstand (tur/retur) | Nødvendig besparelse – elbil | Nødvendig besparelse – benzinbil | |
Skagen | 801,4 km | 1.675 kr. | 2.236 kr. |
Aalborg | 587,8 km | 1.229 kr. | 1.640 kr. |
Aarhus | 366,2 km | 765 kr. | 1.022 kr. |
Esbjerg | 229,2 km | 479 kr. | 639 kr. |
Odense | 310,6 km | 649 kr. | 867 kr. |
København | 367,6 km | 768 kr. | 1.026 kr. |
Helsingør | 438,6 km | 917 kr. | 1.224 kr. |
Aabenraa | 66,8 km | 140 kr. | 186 kr. |
Afstanden tur-retur fra København og Helsingør er med udgangspunkt i en tur til Puttgarden, og priserne er eksklusive udgifter til færge. Afstandene for de øvrige byer er med udgangspunkt i en tur til Harrislee.
TCO-gennemsnittet (Total Cost of Ownership) for benzinbiler er sat til 2,79 kr./km og for elbiler 2,09 kr./km. Dieselbiler er ikke medtaget i analysen, da der ikke optræder dieselbiler blandt de mest solgte biler.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,10 km/l. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15 procent under de opgivne forbrugstal, da der tages højde for, at langt hovedparten af turen foregår på lande- eller motorvej. Benzinprisen er sat til 14,80 kr./l for oktan 95 blyfri og er indhentet som et gennemsnit af brændstofpriserne i januar.