ForbrugerstofGuideInspirationKlassikere

Guide: Sådan køber du en klassiker

Af i Forbrugerstof, Guide, Inspiration, Klassikere
Hvis du er på udkig efter en bil fra dengang askebægre var standardudstyr og sikkerhedsseler kostede ekstra, så er her vores råd til, hvad du skal gøre, for at få den bedste handel

Af: Jonatan Dybro og Ebbe Sommerlund / d. 23. december 2019

1: Find en bil, der passer til dig

Før du går i gang med at finkæmme salgsannoncer for klassikere, er det værd at beslutte sig for, hvad du egentlig vil med en klassiker. Vil du have hele familien med, bliver det svært i en lille sportsvogn. Vil du bruge bilen til hverdag, er der ingen grund til at finde en bil, der vinder udstillingspriser.

LÆS OGSÅ: 11 tips og tricks: Sådan vinder du på gokart-banen

På samme måde skal du gøre op med dig selv, om du vil have et projekt eller en køreklar model. Hvis du vil tage børnene ud for at købe is, nytter det ikke at købe et projekt, der først bliver færdigt, når børnene er voksne.

Beslutter du dig for en model, er det en god idé at tage ud at prøve den hos en forhandler, for at finde ud af, om den nu kan leve op til dine forventninger.

 

En bobbel ser nuttet ud, men skal du bruge en bil, der er rap i en overhaling, skal du kigge andetsteds

2: Bliv en ekspert eller søg råd hos en

Ingen bilmodeller er ens, og de har alle deres særheder og svagheder. Inden du tager ud for at inspicere din kommende klassiker, så gør dig klog på, hvad dens specifikke svagheder er.

Om det er en sær og sjælden eller en udbredt og almindelig klassiker, du har besluttet dig for at finde, så er der altid en klub. De går op i deres biler og ved lige netop, hvad man skal kigge efter. Derfor er det en god idé at kontakte dem for at høre, hvad der er værd at vide om netop den model, du har udset dig. Måske er der endda en af medlemmerne, der vil sælge dig sin bil, og det er ofte de bedste eksemplarer.

Bilklubber er et perfekt sted at få nyttig viden om bestemte biler

3: Få styr på reservedelene

Det er sjældent, at man vil købe en klassisk bil, men ikke vil køre i den. For at holde den kørende kræver det reservedele, og hvorvidt de kan skaffes, afgør tit, hvad du kan bruge bilen til.

Jo ældre en bil bliver, jo sværere bliver det oftest at få reservedele. Det kan være et rod at finde ud af, om du stadig kan få dele til den klassiske bil, du kigger efter. Mange reservedelshjemmesider påstår at have et utal af dele, der passer til netop den model, du søger. Det passer bare ikke. Tit er det universaldele, som hjemmesiderne viser, og de passer ligeså dårligt på den specifikke model, du kigger efter, som på alle andre biler.

LÆS OGSÅ: 3 klassiske biler, du kan køre til hverdag

Specialiserede hjemmesider til netop den model eller det mærke, du leder efter, er et langt bedre bud. Dem finder du nemmest i bilens oprindelsesland. Endnu bedre er det, hvis du finder en klub, der går op i mærket eller modellen. De vil hurtigt kunne fortælle dig, hvordan reservedels-situationen ser ud.

En Bentley er lækker at køre på arbejde i, men det kan være irriterende, hvis du skal vente på reservedele

4: Tænk over tallene

At købe en klassisk bil er en ting. At holde den kørende er en helt anden. Omkostningerne ved at køre klassisk bil kan hurtigt overstige omkostningerne ved en moderne bil. Jo ældre en bil er, jo mere skal den vedligeholdes.

Dog er de fleste klassikere ret enkle rent mekanisk, så gør-det-selv vedligehold er ikke så afskrækkende, som man måske skulle tro. Du kan komme rigtig langt med en sund portion gåpåmod og en værkstedshåndbog. Ellers kan de fleste uautoriserede værksteder godt holde en klassiker kørende, men en specialist kan være nødvendig for at tackle de eksotiske biler eller mere omfattende reparationer.

Ja ja, den skal bare lige have en kærlig hånd. Du kan sagtens finde billige klassikere, men det kan blive dyrt at købe for billigt

Når du står foran bilen

Der står bilen, du har udvalgt dig, og stråler i solen og tigger dig om, at du tager den med dig hjem. Men du skal holde hovedet koldt. Det er bedst at tage en bilkyndig ven med. Dels for at hjælpe med at finde fejl – dels for at være den fornuftige – du er sikkert forelsket. Kærlighed gør som bekendt blind.

Her begynder nemlig den virkelige prøve, der viser, om det er en bil for dig. Det gælder om at være grundig og forberedt, for at være sikker på, det er den rigtige bil, du får med hjem.

5: Tal med ejeren

Sørg for at få en grundig snak med ejeren. Vær ikke bange for at stille spørgsmål til bilens historie, tidligere ejere, og især hvorfor den skal sælges.

Få spurgt til om der tidligere har været problemer. En god idé er at tjekke bilens synshistorik og tidligere fejl, inden du tager ud og kigger på bilen. Så kan du spørge, hvordan de er blevet udbedret. En ærlig sælger indrømmer gerne, hvis der har været problemer, og hvordan de blev ordnet.

Pas alligevel på ikke at overvælde sælgeren. En masse SMS’er og spørgsmål over telefonen kan virke anstrengende og en uimponeret og kritisk tilgang, når du ser bilen, kan ende med at fornærme sælgeren. Ikke en god strategi, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at købe bilen.

Ser skærmkanten sådan ud, så skal der sikkert skiftes meget mere inde bagved

6: Kig grundigt efter rust

Det, der oftest sender en bil i graven, er rust, og de salte danske vinterveje, gør bilerne her særligt udsatte. Igen handler det om at kende din model godt, for alle biler har sine særlige rustfælder.

Generelt er skærme, skærmkanter og panelet, der løber på langs under dørene udsatte. Det gælder om at være forberedt på at smide sig på knæ og kigge så grundigt som muligt. Hvis det ikke er muligt at få bilen op på en lift, kan en parkering med to hjul på en høj kantsten give lidt ekstra udsyn. En magnet med en tynd handske eller lignende over, så du ikke ridser lakken, kan hurtigt afsløre, om bilen er lavet af metal eller spartelmasse.

Små rustpletter kan afsløre større angreb

Soltag, dørbunde, kølerhjelme og bagklapper er ofte rustne, men det er ikke så alvorligt, som strukturel rust, og behøver ikke nødvendigvis at blive lavet. Andre hyppige rustfælder er omkring tankdækslet, under batteriet, i bagagerummet og bunden af bilen. Løft alle tæpper, du kan komme til, og vær kritisk. Det, der virker som en lille tæring, er tit meget større og kan sende budgettet på himmelfart.

Man skal ikke så mange år tilbage før Alfa Romeo lavede smukke motorer - her i Alfa Romeo GT

7: Motoren

Tjek alt andet, inden du starter motoren. Sælgeren kan have kørt den varm, inden du er ankommet, og det kan skjule fejl.

Hold øje med farven på udstødningsrøgen, når motoren kører. Er røgen blå, kan det være olie, den brænder af – det kan du typisk lugte. Er røgen sort, kan der være problemer med forbrændingen. Og er røgen hvid, kan det være et problem med toppakningen eller turboen.

Bilen skal ikke dryppe for meget olie – næsten alle gamle biler drypper dog lidt. Bankelyde ved start er tegn på slid, forsatte rumlelyde er tegn på slidte hovedlejer og klaprer det fra topstykket står ventilerne forkert eller knastakslen er slidt op.

Selv den mest udslidte motor kan laves, men det kan godt blive en dyr affære – særligt når det gælder sjældne biler.

kørekort B

Brug ører og øjne, når du tager en køretur. Start helst med kold motor og lyt grundigt efter mislyde

8: Spids ører, når du kører

Nu er du ude at køre i bilen, du har ledt efter så længe, og det er nemt at glemme alt om fornuft, når du først sidder bag rattet. Men prøvelserne er ikke ovre endnu. Hvordan bilen opfører sig på vejen, fortæller nemlig rigtig meget om dens stand.

For at tjekke koblingen kan du sætte bilen i højeste gear og slippe koblingen hurtigt uden at give gas. Kryber bilen af sted fremfor at gå ud, kan koblingen være slidt. Gearene skulle være til at finde, endog ikke altid så nemt, som i en moderne bil. Knaser det, når du sætter i gear, er synkromeshen slidt. Hyler det fra gearkassen, når du kører, kan det være slid eller dårligt vedligehold – ældre gearkasser kan do g larme mere end de moderne selvom de ikke er slidt. Automatgear bør skifte uden mislyde eller ryk. Heller ikke, når bilen står stille og bliver sat i D eller bak.

Rumlen fra et hjul er et slidt hjulleje, og klonk fra hjulene tyder på slidte eller mørnede gummidele i bilens undervogn. Ujævn slitage på dækkene kan også betyde mørnede gummidele, eller at bilen skal spores. Der bør ikke være meget slør i rattet. Er bilen forhjulstrukket, så prøv at køre med rattet drejet helt til højre og helt til venstre, mens du accelererer. Kommer der en klikkende lyd, er trækakslernes yderste led færdige.

Tjek alt det elektriske grundigt. I en De Tomasp Pantera kan du ikke undgå at teste cigarettænderen - den sidder under din højre arm

9: Undersøg alt det elektriske

De helt gamle klassikere har ikke meget elektronik, der kan gå galt. Men bliver bilerne lidt nyere og får lidt mere udstyr, begynder der hurtigt at være en række ting, der kan gå i stykker.

Tjek om alting virker. Tænder lyset, når du åbner døren? Slukker alle lamper i instrumentbordet? Virker elruderne? Det hele skal gennemgås, og finder du fejl, så overvej nøje, om det er til at leve med dem eller om de let kan udbedres.

Elektriske fejl bliver let til en heksejagt gennem hele bilens elnet, da selv den mindste forstyrrelse, kan få bilen til at lave kludder. Heldigvis er ældre biler noget nemmere at fejlsøge på.

Klassiske biler kan give mange timers glæde, men også mange timers frustration, hvis du forventer pålidelighed, som i en moderne bil. God jagt.

>> Søg biler fra før 1995 her <<

>> Søg biler fra før 1985 her <<

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.