Tesla Model Y LR RWD-21
Nyheder
14. januar 2025

Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange

Morten B. Bek

Morten Bek

Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.

TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen/PR

Citroën C1, Citroën C3, Ford Focus, Toyota Yaris, Renault Clio, Nissan Qashqai og Volkswagen Polo. Et udpluk af de bedst sælgende og dermed mest indregistrerede nye biler i 2019. I top tre for året kæmpede Citroën C3, Peugeot 208 og Nissan Qashqai om førstepladsen.

Nissan vandt ved at indregistrere 7.325 eksemplarer af Qashqai, viser tallene fra Bilstatistik.dk, men C3 og 208 var lige i hælene på den med hver omkring 6.900 eksemplarer.

Tre ting er påfaldende ved salgstallene for 2019, når man kigger på dem med 2024-briller: 1) Der er ingen elbiler i top 10 (eller top 20, hvis vi skal køre den videre 2) Der blev indregistreret 225.594 personbiler 3) Der er ingen bil i top 10 større end i Golf-klassen.

I 2024 var tallene helt anderledes end i 2019 – både på godt og ondt. Danmark kan prale af den “grønne” omstilling, som er positiv i forhold til den værste del af den lokale udledning af skadelige stoffer og partikler. Men bagsiden er medaljen er, at danskernes samlede bilpark bliver ældre – mange har simpelthen ikke råd til de nye biler, der er på markedet i dag. For mange er den eneste løsning at købe en brugt bil.

Citroen C3
Første tur Ford Focus FL 519
TEST Skoda Octavia Combi TDI 043566

Top 10 i 2024 ligner en liste over velhavende danskere

Tilbage til 2019 for en kort bemærkning. Af de 10 modeller i top 10 er begge Citroën-modeller udgået, og Ford Focus kører ud af markedet i løbet af 2025. Det er udviklingen, men hvad værre er, så er så godt som alle bilerne på listen blevet noget eller meget dyrere, end de var i 2019. Selv når den ret heftige inflation i et par år siden 2019 regnes med, er priserne gået ret meget op.

I 2024 var der kun tre biler med forbrændingsmotor tilbage i top 10 over de mest indregistrerede nye biler. Peugeot 208 holder fast i listen, men ret krampagtigt med en halvering i forhold til 2023; det er også en gammel bil, men priserne har været nogenlunde spiselige.

De to andre modeller på listen, hvor man skal stå med en tankpistol og ikke et ladekabel er VW T-Roc og BMW 3-serie. Leasing er årsagen til, at de er på listen, for skulle nogen købe bilerne, koster de henholdsvis mindst 344.995 kr. og 634.224 kr. (aktuelle 2025-priser).

De syv elbiler på top 10 for 2024 hjælper ikke på regnestykket i forhold til, hvor meget dyrere biler der er på listen i forhold til 2019. Elbiler koster meget lidt, siger man – for der er næsten ingen afgift på. Sandt, men de syv elbiler i top 10 er ikke ligefrem Citroën C3-størrelse. De syv elbiler giver mere indtryk af, at folk med god indtjening køber bil, mens folk med lavere indkomst må købe brugt.

DUEL BYD SEAL vs Tesla Model 3 523
Enyaq 03
Tesla Model Y-23
DUEL Peugeot E-3008 vs VW ID.4 05066

Gennemsnitspris for top 10 er 375.996 kroner

Hvad mange penge er, er helt op til det, den enkelte har på bankkontoen. Men vi kan nok godt blive enige om, at en Skoda Fabia til 130.000 kr. er okay, og en Volkswagen Golf til 235.000 kr. er vel også meget rimeligt? Det var nogenlunde, som priserne startede på de to modeller i 2019.

De 10 biler i top 10 for 2024 står prismæssigt et helt andet sted – hvis altså vi lige ser bort fra Peugeot 208, som eksempelvis i maj 2024 kunne fås til priser fra 169.990 kr.

For andet år i træk lå Tesla Model Y som den bedst sælgende med 10.471 eksemplarer. Skoda blev nummer to med Enyaq og 5.654 eksemplarer, VW nummer tre med ID.4 og 5.652 eksemplarer, Tesla nummer fire med 5.527 styk Model 3 – og nummer fem blev Audi Q4 E-Tron med 5.307 styk. – Listens øvrige biler: Peugeot 208, VW T-Roc, VW ID.3, BMW 3-serie og Nissan Qashqai.

Det er noget større biler end de fleste af 2019-modellerne, og selv om de er elektriske og befriet for de fleste afgifter, er de også markant dyrere. Vi har fundet gennemsnitsprisen på de mest relevante og almindelige udgaver af de 10 biler i top 10; et groft gennemsnit uden hensyntagen til leasing, udstyrsniveauer og meget andet, der kan påvirke gennemsnitsprisen.

Når en gennemsnitlig Tesla Model Y koster 349.990 kr., en gennemsnitlig Audi Q4 E-Tron koster 419.995 kroner, og en gennemsnitlig Volkswagen ID.3 koster 309.995 kroner – og de øvrige syv modeller fra top 10 kommer med, lander den hurtigt udregnede gennemsnitspris for alle biler i top 10 på 376.996 kr.

New Citroën ëC3 AIRCROSS_78Front_Full

Det er en gennemsnitspris, som for mange husstande vil være helt umulig at bære. Men har man ikke indkomst til en VW ID.4 Style+ til 379.995 kr., kunne man i 2024 ikke særlig nemt shoppe en virkelig prisvenlig, rummelig, sikker elbil med rimelig rækkevidde. Benzinbilerne og plug-in hybriderne er blevet så dyre, at mange også der må give fortabt.

I 2024 blev der i alt indregistreret 173.047 nye personbiler, viser tal fra Bilstatistik.dk. Det er tæt på 53.000 færre end i 2019, og selv med corona, krig og inflation er det svært at se, hvorfor forskellen er så stor.

Nej, det er faktisk ikke rigtigt. De små og prisbillige biler mangler – og hvis man som dansker uden høj indkomst vil være med i den “grønne” omstilling, så er man indtil nu gået forgæves. Forhåbentlig bliver 2025 året, hvor det ændrer sig – med BYD ATTO 2, Citroën Ë-C3 Aircross, Opel Frontera Electric, Suzuki E Vitara, Renault 4 Electric og mange flere.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen