Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen/PR
Citroën C1, Citroën C3, Ford Focus, Toyota Yaris, Renault Clio, Nissan Qashqai og Volkswagen Polo. Et udpluk af de bedst sælgende og dermed mest indregistrerede nye biler i 2019. I top tre for året kæmpede Citroën C3, Peugeot 208 og Nissan Qashqai om førstepladsen.
Nissan vandt ved at indregistrere 7.325 eksemplarer af Qashqai, viser tallene fra Bilstatistik.dk, men C3 og 208 var lige i hælene på den med hver omkring 6.900 eksemplarer.
Tre ting er påfaldende ved salgstallene for 2019, når man kigger på dem med 2024-briller: 1) Der er ingen elbiler i top 10 (eller top 20, hvis vi skal køre den videre 2) Der blev indregistreret 225.594 personbiler 3) Der er ingen bil i top 10 større end i Golf-klassen.
I 2024 var tallene helt anderledes end i 2019 – både på godt og ondt. Danmark kan prale af den “grønne” omstilling, som er positiv i forhold til den værste del af den lokale udledning af skadelige stoffer og partikler. Men bagsiden er medaljen er, at danskernes samlede bilpark bliver ældre – mange har simpelthen ikke råd til de nye biler, der er på markedet i dag. For mange er den eneste løsning at købe en brugt bil.
Tilbage til 2019 for en kort bemærkning. Af de 10 modeller i top 10 er begge Citroën-modeller udgået, og Ford Focus kører ud af markedet i løbet af 2025. Det er udviklingen, men hvad værre er, så er så godt som alle bilerne på listen blevet noget eller meget dyrere, end de var i 2019. Selv når den ret heftige inflation i et par år siden 2019 regnes med, er priserne gået ret meget op.
I 2024 var der kun tre biler med forbrændingsmotor tilbage i top 10 over de mest indregistrerede nye biler. Peugeot 208 holder fast i listen, men ret krampagtigt med en halvering i forhold til 2023; det er også en gammel bil, men priserne har været nogenlunde spiselige.
LÆS OGSÅ | Kanontilbud på VW T-Roc på privatleasing
De to andre modeller på listen, hvor man skal stå med en tankpistol og ikke et ladekabel er VW T-Roc og BMW 3-serie. Leasing er årsagen til, at de er på listen, for skulle nogen købe bilerne, koster de henholdsvis mindst 344.995 kr. og 634.224 kr. (aktuelle 2025-priser).
De syv elbiler på top 10 for 2024 hjælper ikke på regnestykket i forhold til, hvor meget dyrere biler der er på listen i forhold til 2019. Elbiler koster meget lidt, siger man – for der er næsten ingen afgift på. Sandt, men de syv elbiler i top 10 er ikke ligefrem Citroën C3-størrelse. De syv elbiler giver mere indtryk af, at folk med god indtjening køber bil, mens folk med lavere indkomst må købe brugt.
Hvad mange penge er, er helt op til det, den enkelte har på bankkontoen. Men vi kan nok godt blive enige om, at en Skoda Fabia til 130.000 kr. er okay, og en Volkswagen Golf til 235.000 kr. er vel også meget rimeligt? Det var nogenlunde, som priserne startede på de to modeller i 2019.
De 10 biler i top 10 for 2024 står prismæssigt et helt andet sted – hvis altså vi lige ser bort fra Peugeot 208, som eksempelvis i maj 2024 kunne fås til priser fra 169.990 kr.
For andet år i træk lå Tesla Model Y som den bedst sælgende med 10.471 eksemplarer. Skoda blev nummer to med Enyaq og 5.654 eksemplarer, VW nummer tre med ID.4 og 5.652 eksemplarer, Tesla nummer fire med 5.527 styk Model 3 – og nummer fem blev Audi Q4 E-Tron med 5.307 styk. – Listens øvrige biler: Peugeot 208, VW T-Roc, VW ID.3, BMW 3-serie og Nissan Qashqai.
LÆS OGSÅ | Test: Kampklar og komplet Audi Q4 E-Tron 45
Det er noget større biler end de fleste af 2019-modellerne, og selv om de er elektriske og befriet for de fleste afgifter, er de også markant dyrere. Vi har fundet gennemsnitsprisen på de mest relevante og almindelige udgaver af de 10 biler i top 10; et groft gennemsnit uden hensyntagen til leasing, udstyrsniveauer og meget andet, der kan påvirke gennemsnitsprisen.
Når en gennemsnitlig Tesla Model Y koster 349.990 kr., en gennemsnitlig Audi Q4 E-Tron koster 419.995 kroner, og en gennemsnitlig Volkswagen ID.3 koster 309.995 kroner – og de øvrige syv modeller fra top 10 kommer med, lander den hurtigt udregnede gennemsnitspris for alle biler i top 10 på 376.996 kr.
Det er en gennemsnitspris, som for mange husstande vil være helt umulig at bære. Men har man ikke indkomst til en VW ID.4 Style+ til 379.995 kr., kunne man i 2024 ikke særlig nemt shoppe en virkelig prisvenlig, rummelig, sikker elbil med rimelig rækkevidde. Benzinbilerne og plug-in hybriderne er blevet så dyre, at mange også der må give fortabt.
I 2024 blev der i alt indregistreret 173.047 nye personbiler, viser tal fra Bilstatistik.dk. Det er tæt på 53.000 færre end i 2019, og selv med corona, krig og inflation er det svært at se, hvorfor forskellen er så stor.
Nej, det er faktisk ikke rigtigt. De små og prisbillige biler mangler – og hvis man som dansker uden høj indkomst vil være med i den “grønne” omstilling, så er man indtil nu gået forgæves. Forhåbentlig bliver 2025 året, hvor det ændrer sig – med BYD ATTO 2, Citroën Ë-C3 Aircross, Opel Frontera Electric, Suzuki E Vitara, Renault 4 Electric og mange flere.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.