Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ville det have været en vidunderlig kombination med Suzuki Liana som GTI? Hvordan ville det være gået, hvis Mercedes B-Klasse fandtes som AMG, og VW Touran som hardcore R-model. Jeg tror aldrig, nogen har tænkt i de baner, og det er der en grund til: det giver ingen mening.
Nogle idéer skal blive i tankerne og aldrig realiseres. Hvis AMG B-Klasse var opstået som en fantastisk idé, havde en hel horde af mennesker stået klar til at stoppe den. Som nogen i Nissan også burde have stoppet en gruppe idémagere, som har udtænkt Ariya Nismo.
Nismo er navnet for det frække hos Nissan. Nissan plus motorsport bliver til Nismo, og udover den hidsige lille Juke Nismo er det mest GT-R Nismo, der har gjort navnet ære. Hvordan skal en elektrisk familiecrossover, og ikke en af de adrætte, der vejer nord for 2.300 kilo, blive en køremaskine?
Uha. Ariya Nismo ligner en svendeprøve fra mekanikeruddannelsen. Styling med kærlige hilsner fra baggården og T. Hansen. Spoilerlæben, ikke set større på selv den mest trynede VW Golf III, skubber vinden og alle idéer om lækkert design langt, langt væk.
Hvis en bil kan se ukomfortabel ud, så ser Ariya Nismo ud som den mest ukomfortable bil. Spoilerne får den til at se smal ud, og truer den ikke med at vælte på nogle af billederne?
LÆS OGSÅ | Nissan går allerede nu 100 procent elektrisk
Der er flere bilproducenter, der ser penge i at lave deres mellemstore elbiler som eksprestog. VW med ID.4 GTX, Skoda med Enyaq RS, Tesla med Model Y Performance, Ford med Mustang Mach-E GT. Men tag lige et kig på dem, for de er stilrene, smukke biler ved siden af Ariya Nismo og spoilercirkusset.
Rød er kendt som farven for det dyriske, bestialske og farlige. Ariay Nismo har rødt på sine skørter, røde interiørindlæg, røde syninger – og røde sikkerhedsseler. Jeg har det som om, rød nu står mere for falleret bilmærke, der skulle koncentrere sig om nye modeller i stedet for en overvægtig elbil med slemme skørter.
Ariya er ikke en underernæret bil. Den kommer i civile udgaver med helt op til 388 hk, så med alle fire dæk og de to elmotorer på en hård opgave, venter der en hastighed på 100 km/t efter blot 5,1 sekunder.
Det er lidt underligt, men Nissan har ikke spor travlt med at udbasunere, hvor meget hurtigere de nye Nismo-udgaver er. Hurtigere, men måske ikke så meget hurtigere, når 0-100 ikke engang er oplyst i det skema, der følger med pressemeddelsen.
Ariya Nismo kommer, og det overrasker mig, med valg mellem to batteristørrelser. 66 kWh eller 91 kWh. Det lille batteri får 367 hk og 560 Nm (så den er sløvere end ikke-Nismo’en med stort batteri), den store kommer med 435 hk og 600 Nm. Idéen om mere end 388 hk må Nissan have fået fra Tesla.
For virkelig at gøre det pinligt at køre Ariya Nismo, kommer elbilen med et kunstigt lydunivers, der skulle minde om Formula E-racerbiler. Spændende, skriver Nissan. Jeg tror, man skal være glad for, at man kun kan høre lyden i kabinen.
Den kan ræse, sådan en Ariya Nismo. For ikke nok med, at den har (op til) 435 hk, så har den også specialtunede undervognskomponenter, nøje udvalgte dæk og særligt stabile fælge. Så man kan bare begynde at øve sig til Formula E.
Ariya Nismo kommer på markedet i Japan til foråret, hvor kirsebærblomsterne måske kan tage noget af opmærksomheden fra det kiksede design. Jeg er ikke sikker på, at japanerne ser Ariya Nismo, som jeg ser den, for i Japan er der tradition for vilde spoilere – og selv Nissan Note findes som Nismo. Lad bare japanerne beholde dem begge to.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.