Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Euro NCAP
Der var engang, hvor en såkaldt ‘crash test’ kun handlede om krøllezoner, seler og airbags. Heldigvis for os alle sammen er organisationen bag Europas kollisionstests, Euro NCAP, fulgt med tiden, hvorfor elektroniske sikkerheds- og assistentsystemer indgår i den samlede score. Det er ikke nok, at bilen passer på dig i en kollision – den skal også aktivt undgå dem.
Sikkerheden er generelt blevet meget bedre, og derfor er det både sjældent og helt uhørt, hvis en bil scorer én sølle stjerne. Ser man på de i alt 44 kollisionstests, som Euro NCAP har udført i 2024, er der kun fire personbiler, der har scoret tre ud af fem stjerner, hvilket er årets bundskrabere. Her er det netop assistentsystemer, der spænder ben for budgetorienterede biler som Dacia Duster og Suzuki Swift.
Den sikreste bil på tværs af klasser skal derfor også findes i de højere luftlag. Vi ser nærmere på de sikreste biler udvalgt af Euro NCAP.
Den mest sikre bil, som Euro NCAP testede i 2024, var Mercedes-Benz E-Klasse. Den luksuriøse direktørbil fik den højeste samlede score, baseret på et vægtet gennemsnit af de fire sikkerhedskategorier, som Euro NCAP vurderer efter: Beskyttelse af voksne passagerer, beskyttelse af børn, beskyttelse af udsatte trafikanter og elektroniske sikkerhedssystemer.
Af de i alt 44 biler, som Euro NCAP har testet i 2024, var 20 af dem kompakte SUV’er og crossovers. I denne tætpakkede klasse var det kinesiske Zeekr X, der trak det længste strå, tæt forfulgt af bedre modeller som Porsche Macan, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 og XPeng G6, som vi har kørende på de danske veje. Zeekr X var også den mest sikre fuldelektriske bil testet i 2024.
Blandt de store SUV’er var det Mazda CX-80, der var den mest sikre, med Audi Q6 E-Tron lige i hælene. I klassen ‘store familiebiler’ deles tvillingerne VW Passat og Skoda Superb om titlen som mest sikker, da de bygger på samme platform og har samme sikkerhedssystemer.
Der var i 2024 ingen vindere i kategorien små familiebiler, da de biler, der scorede højest, alle havde mindst ét område med en såkaldt rød markering, hvor sikkerheden altså ikke er tilfredsstillende. Dette diskvalificerer dem fra hæder, når Euro NCAP gør status og finder de sikreste biler på tværs af klasser.
Alle de nævnte biler, der er vurderet som mest sikker i deres respektive klasser, har selvfølgelig fået de maksimale fem stjerner med mindst 80 procent sikkerheds-score i hver af de fire sikkerhedskategorier.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.