Tesla varsler prisstigninger – anbefaler køb af Model 3 inden 1. juli
Forud for den forventede ekstratold på elbiler fra Kina anbefaler Tesla, at man køber ny Model 3 inden udgangen af juni. Der følger samtidig gratis opladning med til 5.000 km.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
De elektriske biler har efterhånden opnået bred anerkendelse hos familien Danmark. Alligevel er der ikke langt imellem Facebook-kommentarer som: “Jeg holder fast i min dieselbil!!!” når vi fra Bilbasen smider indhold om elbiler ud i æteren.
Disse kommentarer finder jeg både fjollede og forstokkede, fordi jeg er af den klare overbevisning, at langt de fleste danskere kan klare sig med en elbil. Der findes dog en bil, der får de kritiske kommentarer til at klinge knap så hult i mine ører. Mercedes-Benz E 220 d.
Den dieseldrevne E-Klasse er topmålet af, hvad en dieselbil kan og skal, og efter en uge bag rattet er det også en bil, jeg har lyst til at holde fast i.
En firecylindret dieselmotor smører ikke ligefrem øregangen ind i kærlighed. En koldstart af Mercedes-Benz E 220 d giver da også mindelser om en John Deere.
Du kan ganske vist bestille en E 450 d 4Matic med seks cylindre, men det er på lånt tid, fordi dieselhakkerne aflives oppefra og ned. Desuden går økonomien lidt af fløjten, og det er et af de sidste tilbageværende salgsargumenter for dieselmotoren.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes E-Klasse er kongen af komfort
Kan man overleve lyden af den kedelige koldstart, belønnes man i E 220 d med økonomi og komfort til op over begge ører. De 20,8 km/l, som bilen er opgivet til, er konservativt sat. Så snart man finder sin stabile cruise-hastighed på motorvejen, falder forbruget, mens rækkevidden øges. Her er Mercedes-Benz E 220d så nøjsom, at man godt kan klare 1.300 km i ét stræk.
Lige her, på motorvejens lineære stræk, forstår jeg de kritiske røster om elbiler. Hvis min blære var bygget til det, kunne jeg køre fra København til Paris uden stop med 130 km/t. Det er en irrationel følelse af frihed, som fratages, hvis man i en elbil skal have 4-5 lange ladestop. Jeg er med på, at pauser er gode, men de føles mindre sjove, når de er tvungne. Det er de ingenlunde i E 220 d.
Min testuge tillader ikke en smuttur til Paris. Alligevel er jeg overbevist om, at jeg ville kunne klare det i stiv arm med Mercedes-Benz E 220 d. Den er nemlig motorvejsvant som få, og den kører som et lokomotiv på skinner, når først man finder sit inderspor.
Det grovkornede dieselunderlæg forvandles på motorvejen til en sagte bagvedliggende rumlen, der næsten fungerer som terapeutisk white noise. Det er også den eneste støj, der finder vej ind i kabinen, da E-Klassen er godt støjisoleret. Selv ved højere hastigheder forskånes man for vind- og vejstøj.
Den nye E-Klasse kan bestilles med luftaffjedring på bagakslen. Den konventionelle undervogn på denne testbil dog leverer et så overbevisende komfortniveau, at man ikke savner det. Tag dertil, at styretøjet er godt vægtet med stabiliteten i top, og så virker lange distancer som barnemad.
Kabinen bidrager til komforten, fordi den, foruden at være tyst, er udstyret med solide sæder og bløde materialer. Man er godt siddende både foran og bagved. Bliver man træt af den førnævnte rumlen, bør man tilvælge Burmester-anlægget til 20.000 kr., som er hver en øre værd, hvis man sætter pris på god lyd.
Mercedes-Benz E 220 d kører med en automatgearkasse i ni trin, der i kombination med andre Mercedes-motorer kan opføre sig staccato ved igangsætning. Strengere EU-krav har dog tvunget tyskerne til at udstyre sine fossilmotorer med med et 48-volt mild hybridsystem, der sænker udledningen og kommer med et positivt biprodukt.
Det elektriske system giver et lille nap med ved netop igangsætning, og derfor kommer E 220 d fra lyskurven i en blød bevægelse. Der er ingen tøven eller klodsetheder, hvorfor man kan nyde det økonomiske niende trin på motorvejen uden at betale med komforten ved bykørsel.
Mercedes-Benz bygger ikke billige biler, og når man oven i købet har at gøre med en statsstraffet dieselbil, bliver det først dyrt. Mercedes-Benz E 220 d starter i 788.640 kr. Det er før bekostelige krydser på udstyrslisten, hvor sportssæder, Burmester og trimlister hurtigt skubber herligheden over den gyldne grænse på 1 mio. kr.
Det er mange penge, som man på papiret kommer meget længere med, hvis man køber en elbil. Hvis man har pengene, og hvis man har enten lysten eller behovet for at kunne køre meget langt meget ofte, så er Mercedes-Benz E 220 d det rigtige valg. Et sublimt valg.
Et motorvejsmissil af denne kaliber er en uddøende race, og Mercedes-Benz E 220 d gør det til en super svær erkendelse. Den stadfæster dieselmotorens sidste berettigelse, fordi den kan tilbagelægge lange distancer med høj hastighed, høj komfort og lavt forbrug, og så længe der er behov for dét, fortjener E 220 d en plads i toppen.
Mercedes-Benz E 220 d
Motor: R4 diesel, 1.993 cm3
Ydelse: 197 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 238 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
CO2-udledning: 125 gram/km
Mål (L/B/H): 495/188/148 cm
Køreklar vægt: 1.825 kilo
Trækvægt: 2.100 kilo
Bagagerumsvolumen: 540 liter
Pris: 788.640 kr. (E-Klasse fås fra 748.407 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
Forud for den forventede ekstratold på elbiler fra Kina anbefaler Tesla, at man køber ny Model 3 inden udgangen af juni. Der følger samtidig gratis opladning med til 5.000 km.
Man får ikke meget bil for under 200.000 kr. i dag – men man får Renault Clio og efter et facelift er den stadig værd at vælge.
Med en prisnedsættelse på 200.000 kr. til 399.990 kr. er Voyah Free pludselig en meget interessant elbil. Om Free også er en god elbil, finder vi ud af i testen.
Grande Panda er den største og vigtigste nyhed fra Fiat i mange år. Den friske Grande Panda er betydeligt større end en almindelig Panda, og så fås den både som elbil og med hybridmotor.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.